واحد گردشگری سبز لرستان انتخاب می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از انتخاب واحد گردشگری سبز استان، برای اولین بار در سطح کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۱۵۸۵۵۶
|
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، نشست «اکوتوریسم؛ اقتصاد سبز» با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، مسئولان ادارات ستادی محیط زیست و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری، مسئولان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، راهنمایان تورهای گردشگری، مراکز بوم گردی، پیمانکاران تفرجگاه‌ها و مراکز گردشگری با همکاری کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی واحد لرستان در محل سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی محیط زیست گفت: محیط زیست متعلق به همه آحاد جامعه و نسل‌های حال و آینده است و حفاظت از این میراث ارزشمند وظیفه عمومی است.

مهرداد فتحی بیرانوند ضمن اشاره به پتانسیل‌های زیست محیطی و طبیعی استان گفت: این استان با وجود وسعت نه چندان زیاد نسبت به مساحت کشوری، دارای ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور است و با توجه به غنای تنوع زیستی، اقلیمی، مناطق و چشم اندازهای طبیعی کم نظیر در استان و حضور گروه‌های مختلف طبیعت گردی در این مناطق، استفاده پایدار و خردمندانه از ارزش‌های زیست محیطی، ضروری است.

وی با بیان کلیاتی در خصوص وظایف و اهمیت بحث گردشگری به تبیین ضرورت این نشست‌ها برای تعامل و ارتباط هرچه بیشتر مسئولین دولتی و واحدهای خدماتی گردشگری با مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در جهت توسعه پایدار و گردشگری مسئولانه در مناطق طبیعی پرداخت.

در ادامه این نشست کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مسئولان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، راهنمایان تورهای گردشگری، مراکز بوم گردی، پیمانکاران تفرجگاه‌ها و مراکز گردشگری و همچنین اعضای سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بحث اکوتوریسم و گردشگری مسئولانه در طبیعت عنوان نموده و بر ضرورت تشکیل و استمرار این جلسات تاکید کردند.

الهام برنا معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز ضمن بررسی راهکارها و پیشنهادات و همچنین پاسخ به سوالات مطرح شده در این نشست، به جمع بندی موضوعات بیان شده پرداخت و گفت: تشکیل کارگروه مشترکی بین دستگاه‌های اجرایی، کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی به عنوان انجمن محیط زیستی و پیشنهاد دهنده این طرح و نمایندگان دفاتر خدماتی، راهنماهای تورهای گردشگری و همچنین برنامه ریزی برای تعامل هرچه بیشتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای راهنمایان واحدهای گردشگری در دستور کار خواهد بود.

وی افزود: با همفکری و تعامل با گروه‌های ذیربط نسبت به تعیین معیارها و آیتم‌های مربوطه برای معرفی واحدها و مراکز گردشگری نمونه از لحاظ محیط زیستی اقدام و این دفاتر و مراکز را به عنوان واحد سبز برای اولین بار در سطح کشور معرفی خواهیم کرد.

ارسال نظرات