نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:

تامین آب آشامیدنی وظیفه حاکمیت است/در این باره اهل مصالحه و معامله نیستیم

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به اینکه تامین آب شرب وظیفه حاکمیت است گفت: در مورد آب شرب یزد و تامین آن، هیچ شوخی، مصالحه و معامله‌ای با کسی نداریم.
کد خبر: ۹۱۶۴۳۶۴
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، «سیدابوالفضل موسوی بیوکی» در گفت‌و‌گو با تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌های یزد با بیان اینکه استان یزد در زمینه تامین آب با چهار گزینه مواجه است،اظهار داشت: خط اول، خط فعلی انتقال آب آشامیدنی یزد است که از این خط در 10 سال گذشته به صورت میانگین 64 میلیون متر مکعب به صورت سالیانه آب به یزد منتقل می‌شد ولی سال گذشته این رقم به 50 میلیون متر مکعب رسید که این میزان پایین‌ترین مقداری بود که طی این سال‌ها به یزد منتقل شد و برای مردم مشکلاتی را به وجود آورد.
وی افزود: امسال به واسطه ذخیره آبی که به دنبال بارندگی‌ها رخ داد، ممکن است میزان آب انتقالی به ۶۴ میلیون مترمکعب برسد و این در حالی است که ظرفیت لوله‌های این خط، ۹۸ میلیون مترمکعب است.
موسوی بیوکی ادامه داد: علاوه بر جمعیت استان یزد، ما مهاجرین را در استان هم داریم که تعداد آنها هم قابل توجه است و حداقل نیاز استان را بین 100 تا 110 میلیون متر مکعب می‌کند.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز استان به آب بیشتر، تاکید کرد: همین موضوع ما را بر آن داشت که به خط انتقال دوم فکر کنیم که برای این منظور در حال حاضر انتقال آب از خرسان مطرح است.
وی بیان کرد: مصوبه این خط به شورای عالی آب رفته و پس از تصویب، عملیات اجرای خط دوم انتقال آب که آن نیز به شرب مردم یزد اختصاص دارد، آغاز می شود.
موسوی بیوکی با اشاره به اینکه نسبت به خطوط تامین آب شرب مردم هیچ شوخی با کسی نخواهیم داشت و اهل مصالحه و معامله در این زمینه نخواهیم بود، عنوان کرد: تامین آب شرب وظیفه حاکمیت است.
این مقام مسئول ادامه داد: خط سوم انتقال آب، هم خطی است که از خلیج فارس به یزد منتقل می‌شود و مس سرچشمه، گلگهر سیرجان و چادرملو اردکان آن را منتقل می‌کنند.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی سهم چادرملو اردکان از این خط را 22 درصد دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه هزینه این انتقال آب به استان یزد را چادرملو پرداخت می‌کند، در حال حاضر بحث انتقال برای این مجموعه است.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد خط چهار انتقال آب نیز گفت: انتقال آب از این خط از طریق دریای عمان انجام می شود و تاکنون نیز میزان تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب مصوب شده است و تلاش‌های بسیاری در این مسیر متحمل شدم به نحوی که ۱۶ جلسه آب در کمیسیون عمران مجلس برگزار شد تا محیط زیست، وزارت نیرو، پدافند غیرعامل و .... مجاب کنم پای کار بیایند و مصوبه را بگیرم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این خط انتقال از سیستان و بلوچستان انجام می‌شود، پیگیری‌های لازم را برای اختصاص 750 میلیون لیتر مکعب آب برای استان‌های شرقی گرفتیم که به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی منتقل می‌شود.
موسوی بیوکی یادآور شد: این آب، آب شرب نیست بلکه مربوط به صنعت و کشاورزی است بنابراین باید توسط بخش خصوصی انتقال یابد که در این راستان نیز اقداماتی انجام شده است.
به گزارش خبرنگار بسیج از یزد، در ابتدای این جلسه موسوی بیوکی به بررسی وضعیت شغلی خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد پرداخت و برای برطرف شدن مشکلات این شغل قول مساعد پیگری داد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات