کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان:

کودتای ۲۸مرداد و برجام نتیجه اعتماد دولت های وقت ایران به آمریکا است

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: رهبر انقلاب در جریان مذاکرات برجام،حادثه اعتماد مصدق به دولت آمریکا و کودتا علیه وی را مطرح نمودند و دیدیم ترامپ جمهوری خواه روی کار آمد و تمام تعهدات برجام هسته ای را زیرپا گذاشت.
کد خبر: ۹۱۶۷۲۱۱
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، عبدالله صادقی تحلیل گر مسائل سیاسی هرمزگان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حوادث کودتای ۲۸ مرداد سال۱۳۳۲ اظهار کرد:پس از آنکه مصدق به کمک آمریکایی ها، پای انگلیس را از کشور کوتاه کرد توانست وضعیت نفت را در سال ۱۳۲۹ ملی کند و از چنگ بریتانیای کبیر درآوردقدرتش به حدی رسید که وزارت دفاع و ارتش را از محمدرضا پهلوی گرفت و خواهر شاه، اشرف را به خاطر دخالت در امورات کشوری از ایران اخراج کرد.

تحلیل گر مسائل سیاسی هرمزگان افزود: دولت قانونی مصدق به یکباره با یک کودتای داخلی به سرکردگی شعبان جعفری یا شعبان بی مخ و حضور تعداد اراذل و اوباش سقوط کرد و مصدق به دستور شاه ایران عزل شد و به زندان رفت و تیمسار زاهدی قدرت را به دست گرفت.

صادقی ادامه داد: البته محمدرضا شاه که از ترس برخورد مصدق با وی از ایران فرار کرده بود پس از بازداشت مصدق با حمایت آمریکاییها به کشور بازگشت.

وی با بیان اینکه چرا چنین حادثه مهمی در کشور رخ داد، گفت: صنعت نفت با حمایت علما بویژه آیت الله کاشانی و حمایت از دولت مصدق ملی شد و پس از آن مصدق با ایشان زاویه پیدا کند و تحرکاتی علیه آیت الله کاشانی انجام شد و علما و مردم از مصدق فاصله گرفتند.

فرمانده سپاه رودان اظهار کرد: مصدق به پشتوانه تضمین ترومن رئیس جمهوری دموکرات وقت آمریکا در مقابل انگلیس ایستاد ولی به یکباره آیزنهاور جمهوری خواه روی کار آمد و دست دوستی با انگلیس داد و کودتای آژاکس را علیه ایران طراحی کردند و دولت مصدق با نفوذی های داخلی مثل زاهدی و شعبان بی مخ سقوط کرد یعنی نتیجه اعتماد به آمریکا سقوط دولت قانونی وی بود.

صادقی یادآور شد: شخصی بنام مسترجیکاک انگلیسی که خود را چوپان جا زد و بعد روحانی و سید شد و در مسجد سلیمان به درجه ای از احترام رسید که در قالب شعر به مردم پیام داد” توکه مهر علی در دل داری ملی شدن نفت به چه درت می خورد” و مردم را بر علیه مصدق تحریک کرد.

کارشناس سیاسی هرمزگان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته و در حین مذاکرات برجام هسته ای که دولتمردان ما به اوباما خوشبین بودند فرمودند به آمریکا خوشبین نیستم و حادثه اعتماد مصدق به دولت آمریکا و کودتا علیه وی را مطرح نمودند و دیدیم ترامپ جمهوری خواه روی کار آمد و تمام تعهدات برجام هسته ای را زیرپا گذاشت.

ارسال نظرات