طرح ولایت؛ اسلام شناسنامه‌ای را به اسلام تحقیقی تبدیل کرد/ شوق دیدار رهبری نخبه 16 ساله قرآنی

عرفان یوسفی‌مقدم حافظ نوجوان کل قرآن کریم از تاثیرات حضور در طرح ولایت بسیج دانشجویی و نحوه حفظ کل قرآن کریم در 13 سالگی روایتی شیرین دارد.
کد خبر: ۹۱۶۸۳۰۸
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، عرفان یوسفی‌مقدم با سن و سال کم در بین بیش از 4 هزار دانشجوی حاضر در این دوره از طرح ولایت قدری متمایز دیده می‌شود، 16 سال دارد اما دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است!

همین سن کم و دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد بودن، بهانه خوبی است تا سر گفتگو را با این نوجوان باز کنیم، شگفتی صحبت با این نوجوان آنجا بیشتر می‌شود که متوجه می‌شوید حافظ کل قرآن نیز است.
یوسفی درباره چگونگی حفظ قرآن کریم گفت: در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده‌ام که با قرآن و مسائل دینی کاملاً آشنایی دارند. از کودکی به حفظ قرآن علاوه زیادی داشتم در محافل قرآنی شرکت می‌کردم و جز سی‌ام قرآن را وقتی سن کمی داشتم حفظ کردم؛ توفیق داشتم که در سن 12 حفظ کل قرآن را آغاز کنم، کار حفظ قرآن کریم را با حضور در دارالقرآن بسیج آغاز کردم و در دوره‌ای یک‌ساله و فشرده تا 13 سالگی توانستم حافظ کل قرآن کریم باشم.
این نوجوان حافظ کل قرآن کریم درباره چگونگی ورودش به دانشگاه نیز توضیح داد: یکی از امتیازاتی که برای حافظان قرآن کریم وجود دارد این است که اگر بتوانند در کنکور کارشناسی ارشد گرایش علوم قرآن و حدیث رتبه قبولی را کسب کنند و در مرحله دوم آزمون که شامل حفظ، ترجمه، صوت، لحن و... است، اگر این آزمون را هم قبول شوند به آن‌ها مدرک کارشناسی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می‌شود.
وی تصریح کرد: در آزمون مذکور قبول شدم و دو سال قبل چون همین رشته را دوست داشتم و امکان ادامه تحصیل در تمامی رشته‌های علوم انسانی نیز فراهم بود بااین‌وجود رشته علوم قرآن و حدیث را ادامه دادم. در کنکور شرکت کردم، در دانشگاه خوارزمی تهران قبول‌شده والان هم در حال تحصیل هستم؛ ازاین‌رو توانستم در 15 سالگی در رشته کارشناسی ارشد الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی تهران مشغول به تحصیل شوم.
یوسفی‌مقدم افزود: این‌که به‌عنوان یک دانش‌آموز در بین دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث باشم بسیار سخت بود اما به‌مرور با خلقیات دانشجویی آشنا شده و شرایط تحصیل در فضای متفاوت از مدرسه را یاد گرفتم.
وی ادامه داد: ازآنجایی‌که به این رشته علاقه زیادی دارم و رسیدن به آن جز اهدافم قرار داشت، در طول دوران تحصیل باوجود فضای متفاوت بین مدرسه و دانشگاه توانستم با سختی‌های آن کنار آمده و در رشته‌ای که به آن علاقه دارم مشغول باشم.
این دانشجوی حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه مدرسه را هم ادامه می‌دهم که امسال سال دهم را تمام کردم. دانشگاه شبیه دبیرستان نیست که همه‌چیز را بیاموزند، فضای دانشگاه به‌گونه‌ای است که دانشجو می‌بایست خود برای تحقیق و پژوهش اقدام کند و در صورت نیاز از اساتید برای راهنمایی و مشاوره کمک بگیرد در این شرایط باید دانشجو بامطالعه دقیق مقالات و کتاب‌های مختلف برنامه‌های خود را پیش ببرد.
وی با اشاره به حضورش در طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی اظهار کرد: طرح ولایت خیلی مؤثر و خوب بود. در راه هدفم بود. یک سوالی داشتند، می‌پرسیدند که تفاوت قبل و بعد از طرح ولایت چیست؟ می‌گفتم تا قبلش من اگر مثلاً می‌خواستم نماز بخوانم می‌گفتم خدا گفته، باید انجام دهیم و هیچ فلسفه‌ای پشت آن نبود. الآن هر چه می‌خواهم انجام دهم یک فلسفه‌ای پشتش است، هدف آفرینش را می‌دانم. اعتقاداتمان دیگر عقلی شده و این‌طور نیست که از پدرانمان به ارث رسیده باشد. طرح ولایت اسلام شناسنامه‌ای را به اسلام تحقیقی تبدیل کرد.
وی در خصوص آرزوها و برنامه‌های آینده خود اعلام کرد: یکی از بزرگترین آرزوهای من دیدار با مقام معظم رهبری است، تحصیلات دانشگاهی که تمام شد، دوست دارم به حوزه رفته و مدرک حوزوی را هم بگیرم و در انتها مبلغ دینی باشم. باید با شناخت کافی از دین و داشتن اعتقادات راسخ آن‌ها را به دیگران ترویج داد.
این دانشجوی نخبه قرآنی عنوان کرد: باوجوداینکه می‌توانستم رشته‌های علوم انسانی را نیز انتخاب کنم، ازآنجایی‌که علاقه‌مند شناخت هرچه بیشتر دین اسلام هستم، علوم قرآن و حدیث را برای آشنایی با دین و اعتقادات انتخاب کردم. دوره طرح ولایت را هم به همین دلیل رفتم که آن‌ها را بهتر بشناسم.
یوسفی‌مقدم در پایان گفت: حفظ تنها یک سوره و یا یک آیه از قرآن کریم همه نوع آثار مثبتی دارد. مهم‌تر از حفظ قرآن کریم فهم درک معانی آیات و عمل کردن به آن‌ها لذت بیشتری دارد. این‌که قرآن کریم را با آگاهی بخوانیم و بدانی که این آیات و سوره‌ها از ما چه می‌خواهد.
ارسال نظرات