لزوم حرکت به سمت افزایش سرمایه در بانک سرمایه؛

اقدامات مؤثر بانک سرمایه برای گذر از شوک نقدینگی

بانک سرمایه پس از گذراندن روزهای سخت اکنون با اتخاذ راهکارهای مؤثر در صدد رشد و توسعه فعالیت ها در بازار سرمایه برآمده است.
کد خبر: ۹۱۷۲۷۲۱
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: بانکها به رغم اهمیتی که در فضای اقتصادی کشور دارند در برابر کمبود نقدشوندگی که موجب ورشکـستگی بانـکهـا می شود به شدت آسیب پذیرند؛ زیرا در برابر دارایی های بـا ضـریب نقدشـوندگی بـسیار پـایین حجـم عظیمـی از بدهی های با ضریب نقدشوندگی بالا وجود دارد . این ریسک نقدشوندگی در زمان عادی مشکلات بسیاری بـرای بانکها به وجود نمی آورد و به وسیله تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار رفع می شود؛ اما در زمان بحران اقتصادی که شرایط خاص اقتصادی کشور می باشد مشکلات فراوانی برای بانکها به وجود می آورد. در واقع، خروج ناگهانی سپرده ها و کاهش ناگهانی منابع بانکی، باعث ایجاد شوک نقـدینگی در بانـکهـا شـده و اثـر منفی برثبات و سلامت بخش بانکی و در نتیجه برقدرت وامدهی بانک ها دارد.

 اما سوال اساسی اینجا است که چه شرایطی برای یک بانک پیش می آید، و آن را در شرایط بحرانی قرار می دهد؟ البته پاسخ این سوال در یک حوزه متمرکز نخواهد بود زیرا عوامل بسیاری همچون سوء مدیریت منابع مالی، عدم ارزیابی بهینه از سرمایه های بانکی, شایعات و اخبار غیر واقع، می تواند  در خروج ناگهانی سپرده ها و کاهش ناگهانی منابع پولی و سرمایه ای و  ایجاد شوک نقـدینگی مؤثر باشد.

گزارش بسیج حاکی از آن است که بانک سرمایه پس از گذراندن روزهای سخت اکنون با اتخاذ راهکارهای مؤثر در صدد  رشد و توسعه فعالیت ها در بازار سرمایه برآمده است.این بانک برای عبور از با زیان انباشته خود و برای خروج از ماده ۱۴۱ نیاز به افزایش سرمایه معتنابهی دارد و به عبارتی سرمایه بانک باید به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان برسدو این یعنی افزایش سرمایه ۹۴۰۰ درصدی حداقل افزایش سرمایه ای است که باید بانک برای خروج از شرایط فعلی برای خود اعمال کند. البته بخش مهمی از این افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی احصاء خواهد شد.پس از آن پتانسیل تجدید ارزیابی دارایی ها یکی از مهمترین دلایل اقبال بازار به این سهم از بانک می باشد. همچنین برگزاری دادگاه بدهکاران بانک سرمایه و تملک دارایی‌های بدهکاران بانک سبب شده است که اکنون بانک سرمایه با وصول مطالبات شرکتی خود بتواند وضعیت بسیار بهتری در عملکرد خود در آینده داشته باشد.

بی شک قدم گذاردن در مسیر رشد، به یکباره میسر نخواهد شد. اگر این راه مستمرا ادامه یابد می توان بانک سرمایه را بانکی از بحران خارج شده و وارد به مرحله تثبیت دانست.

ارسال نظرات