ربیعی در نشست خبری:

مذاکره و دیداری بین روحانی و ترامپ صورت نمی‌گیرد/ هیچ شرایطی برای گفتگوی دو جانبه وجود ندارد

سخنگوی دولت در خصوص دیدار احتمالی ترامپ و روحانی در حاشیه برگزاری نشست سازمان ملل گفت:هیچ نشانه‌ای که صداقت آمریکایی‌ها در آن باشد مشاهده نمی‌کنیم و درصورت ادامه وضع شرایطی برای دیدار دو جانبه وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۱۷۴۶۶۳
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص حادثه حمله به تاسیسات نفتی عربستان و متهم کردن ایران توسط ایالات متحده گفت: در حادثه شرکت آرامکو بهتر بود به جای فرافکنی به ریشه‌های جنگ توسط کشور‌ها پرداخته می‌شد. یمن زیر فشار شدیدترین حملات قرار دارد کشته‌های زیاد، کودکان بی سرپرست و بی خانمانی افراد محصول این عملیات پنج ساله است که قطعا نیازی به فرافکنی ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس قطعا نخبگان یمنی متحدینی برای خود دارند و ظرفیت‌های خود را نیز افزایش داده اند پس اگر کشور‌ها در این امر دنبال فرافکنی باشند تنها هزینه پیش آمده هزینه کشور‌های منطقه و ایجاد بن بست است.

ربیعی با اشاره به طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی در حل بحران منطقه و یمن گفت: جمهوری اسلامی هنوز هم معتقد است چیزی شبیه به آنچه در طرح چهار ماده‌ای ارائه دادیم می‌تواند منطقه را از بحران خارج کند و بر این اساس کشور ما آمادگی کامل برای همکاری با سازمان ملل متحد و کشور‌های منطقه برای بازگرداندن ثبات به این منطقه را دارد.

سخنگوی دولت در خصوص سفر روحانی به نیویورک نیز گفت: امیدواریم در این سفر بار دیگر حقانیت ایران نشان داده شود و این سفر برای جامعه ما دستاورد داشته باشد.

وی در خصوص برگزاری جلسه سران قوا نیز گفت: این جلسه سه مصوبه داشت که گزارش‌هایی از ثبات بازار، قیمت‌ها و تولید در جلسه ارائه شد و علائم خوبی از کنترل بازار ارز نشان داده شد. براساس خروجی این جلسه بانک مرکزی کماکان اختیاراتی را برای تنظیم بازار ارز خواهد داشت.

مذاکره و دیداری بین روحانی و ترامپ صورت نمی‌گیرد/ هیچ شرایطی برای گفتگوی دو جانبه وجود ندارد

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال دیدار روحانی و ترامپ نیز گفت: مذاکره و دیداری بین آقای روحانی و ترامپ صورت نخواهد گرفت براین اساس ما هیچ نشانه‌ای که صداقت در آن وجود داشته باشد در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و در صورت ادامه وضع موجود اساسا شرایطی برای دیدار دو رئیس جمهور وجود ندارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از نگاه ایران لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌هایی که با برجام لغو شده بود اساس اصلی مذاکره در قالب ۱+۵ با آمریکایی‌ها خواهد بود و تنها در صورتی این اتفاق رخ می‌دهد که ما بدانیم مشکلی از مردم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه ما به آمریکایی‌ها بگوییم برگردید به همان جایی که بودید حداقل حق طبیعی جمهوری اسلامی است.

ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ شرایطی برای گفتگوی دو جانبه بین ایران و آمریکا وجود ندارد، گفت: جمهوری اسلامی یک بار تحت تحریم مذاکره کرده است و بار دیگر آن را تکرار نخواهد کرد. البته دیپلماسی ما با سایر کشور‌ها هیچ گاه بسته نبوده و در این مسیر همواره اولویت اصلی ما حفظ منافع و آبروی ایران و ایرانی است.

سخنگوی دولت در خصوص ایجاد کانال مالی بین ایران و طرف‌های باقیمانده در برجام نیز گفت: هر کشوری بخواهد در قبال خرید نفت ما فعالیت کند این پیشنهاد را رد نخواهیم کرد، چون اساسا سیاست جمهوری اسلامی تعهد در برابر تعهد است.

وی در خصوص برنامه‌های ضد سیاست‌های دولت در صدا و سیما نیز گفت: مسائل بیان شده در آن برنامه خاص و پس از برگزاری جلسه سران قوا غلط بود ما نمی‌خواهیم هیچ نگاهی به سمت رسانه‌های بیگانه باشد و این را به مصلحت کشور و امنیت ملی می‌دانیم که مردم اخبار خود را از رسانه‌های داخلی دنبال کنند و اساسا به دنبال افزایش اعتماد به رسانه‌های وطنی هستیم آنچه به آن اعتراض می‌شود نه بر یک رسانه یا کل سازمان صدا و سیماست بلکه اعتراضی که روابط عمومی ریاست جمهوری داشت به بخش خاصی از برنامه سازی هاست. برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص خیلی جهت دار جلو می‌رود ما معتقدیم باید نقد را پذیرفت و نقد هراسی غیرشفاف بودن را به دنبال دارد.

ارسال نظرات