رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان تاکید کرد:

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت پژوهکشده‌های ملی و بین‌المللی برای حل مشکل سراوان

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان گفت: برای حل مشکلات زیست محیطی گیلان به ویژه مسئله سراوان باید از ظرفیت پژوهکشده‌های ملی و بین‌المللی حاضر در استان گیلان استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۱۷۵۶۴۵
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، کیوان میرزایی در جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی گیلان با برخی از مسولان ارشد سازمان جهاد دانشگاهی گیلان اظهار داشت: سازمان بسیج از فضای کاملا علمی و تخصصی برخوردار است و از این ظرفیت در جهت توسعه استان و تحقق اهداف نظام در گیلان گام بر می‌دارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان افزود: از اولویت‌های کاری سازمان بسیج گیلان توجه به حفظ محیط زیست و از بین برداشتن عواملی است که موجب آلودگی محیط زیست استان می‌شود و برای تحقق این امر پژوهشکده جهاد دانشگاهی می‌تواند کمک موثری باشد.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مباحثی که در گیلان باید به آن پرداخته شود، وضعیت مرکز دفن زباله سراوان است که هم اکنون وضعیت نامناسبی دارد و شرایط آن هر روز بحرانی‌تر می‌شود.

رییس سازمان بسیج اساتید گیلان خاطرنشان کرد: معضل زیست محیطی مرکز دفن زباله سراوان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و حل آن نیاز فعالیت تخصصی و علمی دارد.

میرزایی با بیان اینکه پژوهشکده‌های ملی و بین المللی مهمی در استان گیلان فعالیت دارند که باید از آن‌ها در جهت حل مشکلات استان بهره بیشتری بگیریم، گفت: برای تحقق این امر ابتدا باید ظرفیت‌های همدیگر را بشناسیم و نشست امروز به ما کمک کرد تا با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی و سازمان جهاد دانشگاهی بیش از گذشته آشنا شویم.

وی گفت: انجام کار‌های تیمی با توانمندی بالا گستره کار بسیجی و جهاد را افزایش می‌دهد و نتیجه آن حل مشکلات جامعه و ارتقای امنیت روانی و سلامت در مردم می‌شود.

رییس سازمان بسیج اساتید گیلان افزود: این سازمان فقط محل فعالیت اساتید بسیجی نیست بلکه سازمانی است که از همه افراد نخبه و متخصص در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کند تا ضمن فراهم کردن توسعه استان از ورود هر گونه آسیب زیست محیطی به گیلان جلوگیری کند.

جانشین سازمان بسیج اساتید گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه حدود ۲۲ قشر در تخصص‌های مختلف در این سازمان مشغول به فعالیت هستند، گفت: در گیلان بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ بسیجی داریم که حفظ محیط زیست از اولویت‌های دغدغه‌های آن‌ها است.

حسین بهمنش افزود: موضوعات مهمی که در سازمان بسیج اساتید در حوزه محیط زیست مورد بررسی است، تنش‌های زیستی و غذایی در استان، موضوع تالاب انزلی و مشکلات مربوط به پسماند استان است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بحث پسماند بیشترین مشکل زیست محیطی مربوط به دفنگاه زباله سراوان است که که از سال ۶۳ تاکنون در این مرکز زباله تلمبار شده است.

جانشین سازمان بسیج اساتید گیلان گفت: هم اکنون مشکلات جایگاه دفن زباله سراوان به تنشی در زیستگاه مردم اطراف این منطقه تبدیل شده است و باید هرچه سریعتر مشکلات این منطقه به کمترین حد خود برسد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه همواره تلاش شده است تا ماموریت‌های محوله به این پژوهشکده به نحو احسن انجام شود، گفت: این پژوهشکده در جت رفع مشکلات و مطالعات زیست محیطی کارنامه درخشانی را در کشور دارد.

نیلوفر عابدین‌زاده افزود: اختصاص بودجه مناسب برای رفع مشکلات زیست محیطی استان ضروی است و بهره گیری از مراکز علمی توانمند می‌تواند در جهت رفع مشکلات زیست محیطی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در گارگروه پسماند ستان برای حل معضل زباله‌های سراوان برنامه جامع مصوب شده است، خاطرنشان کرد: از سال‌های گذشته هر روز زباله وارد مرکز دفن زباله سراوان شد و این امر موجب شده که امروز این مرکز با مشکلات فراوانی رو به رو باشد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: علاوه بر زباله‌های رشت زباله چندین دهیاری و چند شهرستان وارد این مرکز می‌شود و به این ترتیب هرروزه به زباله این مرکز بیش از پیش افزوده می‌شود.

عابدین‌زاده با بیان اینکه نصب دستگاه زباله سوز در استان‌های شمالی که از مصوبات دولت بوده اکنون در استان مازندارن پیشرفت فیزیگیک خوبی دارد، اما در گیلان هنوز از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست و باید مسولین ذیربز به خصوص نمایندگان کمک کنند، طبق برنامه تعیین شده شتاب بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات