بازسازی صنعت نفت عربستان ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد / تلاش آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت

کارشناسان صنعت نفت جهان معتقدند بازسازی صنعت نفت عربستان ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد و در این مدت امریکا تلاش می‌کند اجازه بالارفتن قیمت نفت را ندهد.
کد خبر: ۹۱۷۶۱۹۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمله پهپادی انصار الله یمن به بخشی از شبکه تولید و توزیع نفت عربستان در هفته گذشته اثرات جدی بر اقتصاد جهان گذاشته است و این حادثه را باید از ابعاد بین المللی مورد ارزیابی قرارداد.

اگرچه در این حادثه فقط بخشی از صنعت نفت عربستان دچار آسیب جدی شد، اما در کنار آن باید اثر این حادثه را در اقتصاد دیگر کشور‌ها نیز جست‌وجو کرد.

به عنوان مثال در یک هفته گذشته شاهد رشد ۱۲ درصدی قیمت بنزین در ژاپن بودیم و از سوی دیگر نیز چینی‌ها به دنبال جایگزین بخشی از نفت خود هستند که تا پیش از این از عربستان وارد می‌کردند.

به گفته کارشناسان صنعت نفت عربستان این حادثه موجب از دست رفتن تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت این کشور شد و عملا کشوری که در اوپک به عنوان بزرگترین تولید کننده شناخته می‌شد امروز هم ردیف عراق در حال تولید نفت است و اخیرا نیز در خبر‌ها امده این کشور توافقاتی کرده است تا بخشی از نفت مورد نیاز خود را از عراق وارد کند.

همانطور که گفته شد از دست رفتن ۵ میلیون بشکه از نفت عربستان در همان روز‌های نخست هفته گذشته موجب رشد قیمت نفت و رسیدن آن تا حدود ۷۰ دلار در هربشکه شد که به تبع شرایط ویژه‌ای نیز در برخی از کشور‌های واردکننده نفت عربستان ایجاد شد. به عنوان مثال به جز ژاپن قیمت بنزین نیز در آمریکا افزایش یافت؛ نگرانی از ادامه این وضعیت موجب شد تا وزیر جدید نفت عربستان اعلام کند تولید نفت عربستان به میزان گذشته بازگشته است.

همه کارشناسان و صاحبنظران انرژی در کشور‌های مختلف متفق القول هستند که بازگشت تولید نفت عربستان کار یک یا دو هفته نیست و ماه‌ها باید منتظر ماند تا شرایط به حالت عادی بازگردد و این شرایط موجب می‌شود تا قیمت نفت به رکورد‌های تازه‌ای دست پیدا کند و باید کمی صبر کرد فضا و جوی که از صحبت وزیر انرژی عربستان ایجاد شده است فاصله گیرد تا مشخص شود که قیمت نفت چه تاثیری از این حمله خواهد دید.

ارسال نظرات