خبرهای داغ:
عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم:

تولید فکر و پرورش انسان دو عنصر اصلی تمدن‌سازی هستند

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با طلاب، گفت: برای تمدن‌سازی دو عنصر اصلی وجود دارد یکی تولید فکر و دیگری پرورش انسان است.
کد خبر: ۹۱۹۷۰۰۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

تولید فکر و پرورش انسان دو عنصر اصلی تمدن‌سازی هستندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام علی شیروانی در دومین همایش معلم آینده‌ساز که با حضور معلمین بسیجی در خانه معلم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع)، اظهار داشت: جمع اهالی تعلیم و تربیت یکی از جذاب‌ترین فضاهایی است که می‌توان در جمع آنان صحبت و به صورت جدی‌تر مباحث را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه این ایام مصادف با ۱۲ آذر سال ۷۹ است که رهبر معظم انقلاب سخنرانی اساسی داشتند که در مسیر انقلاب نقطه عطف فوق العاده باارزشی محسوب می‌شود، گفت: ایشان در آن سخنرانی مبانی اسلامی را مبتنی بر اساس اصول دین بیان و وظایفی را مشخص می‌کنند که مبتنی بر آن وظایف، یک نقشه راه عملیاتی و یک نقطه شروع دارد.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه این گفتگوی رهبری یک گفتگوی نخبگانی است و وقتی نخبگان هستند نباید خطابی صحبت کرد، تصریح کرد: در چنین محفلی بیشتر مبانی، اصول و تبیین و تشریح ضابطه‌ها و چهارچوب‌ها مد نظر است، نه اینکه صرفاً اقناع مبتنی بر شعر و خطابه باشد بنابراین در فضای خطابی دنبال این هستیم یک اقناعی اتقاق بیفتد و بعد حرکتی صورت گیرد اما در فضای برهانی می‌خواهیم تبیین شود.

وی ابراز داشت: اگر امروز در همدان طرح معلم آینده ساز را داریم گاهی کاملاً احساسی و از روی فضای دغدغه‌مندی دور هم جمع می‌شویم و آسیب‌ها را بررسی می‌کنیم و براساس آن آسیب‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم که این کار را انجام دهیم و قبل از تصمیم‌گیری و دیدن آسیب‌ها به مبانی فکری می‌رسیم.

شیروانی افزود: در فضای نخبگانی فرد ابتدا مبانی فکری و چهارچوب‌های هستی‌شناسی خود را ورق می‌زند و اشکال کار را پیدا می‌کند و براساس آنها نقشه راه را مشخص کرده و حرکت خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

وی یادآور شد: مخاطبین سخنرانی ۱۲ آذر ۷۹ رهبر معظم انقلاب دولتمردان بودند بنابراین رهبری اصول دین را بار دیگر می‌شمارند و براساس آن وظایفی را مطرح می‌کنند و براساس وظایفی که از اصول دین برآمده است نقشه راه می‌دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عدل و  کرامت انسانی افزود: در قرن ۲۱  جریان‌های شیطانی منجر به این می‌شوند که انسان در حد یک حیوان تنزل کند.

وی بیان کرد: تلاش بر این است که مبنا را تبیین کنیم که از آن مبنا هرچه می‌خواهد برای معلم آینده ساز نوشته شود و اهداف بلند آن که حاصل یک جریان احساسی نباشد، تشریح شود.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با اشاره به فضای شیعه عنوان کرد: در این فضا نگاه فردی، کمال انسان را در بالاترین حد ممکن برای رسیدن به خدا و خدایی شدن می‌داند و این نگاه مکتب اسلام بسیار بزرگ است و در نگاه اجتماعی نیز یک مدینه فاضله‌ای را معرفی می‌کند که ما از آن به جامعه مهدوی تعبیر می‌کنیم که در ظهور ولی امر، مهدی موعود(عج) می‌تواند آن را بسازد.

وی با بیان اینکه انتظار جزء اساسی‌ترین ارکان نظام و نگاه شیعه است، گفت: انتظار منجی در همه ادیان و مکاتب وجود دارد؛ وقتی ما در دنیای امروز جریان کودک‌کشی را در یمن و دیگر کشورها می‌بینیم و مردم با صحنه تأسف بار انسانی روبرو می‌شوند، می‌گویند «خدا صاحب اصلی را برساند».

شیروانی با بیان اینکه ما آینده جهان را از آن مستضعفین می‌دانیم، عنوان کرد: آینده جهان را بسیار زیبا و دلنشین می‌بینیم؛ این نگاه به مهدویت باعث می‌شود که در پوست، گوشت و استخوان ما القا و عجین شود.

وی با بیان اینکه برای مهدویت و رسیدن به جامعه آرمانی چه باید کرد؟ افزود: وظیفه ما این است که برای ظهور آماده شویم.

* نخبگان باید دکترین مهدویت را در تبلیغ و الگوسازی پیاده کنند

این عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه نخبگان باید دکترین مهدویت را در تبلیغ و الگوسازی پیاده کنند، یادآور شد: نسل آینده کشور در اختیار آموزش و پرورش است از ۶  سالگی تا ۱۸ سالگی که تحویل جامعه داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه یهود برای خود برنامه‌ریزی بلندمدت کرده چراکه نگاه جهانی دارد، گفت: امروز با قدرت رسانه‌ای و پولی که در اختیار دارد قدرت حاکمیت را به دست می‌گیرد و با حاکمیت هم هر کاری بخواهد انجام می‌دهد و از سه مثلث زور و زر و تزویر استفاده می‌کند.

شیروانی ابراز داشت: خداوند عالم با اشتیاقی که به بندگان دارد رفاه و صلاح بندگانش را می‌خواهد؛ یک سنت الهی و یک قانون هستی‌شناسی در این میان وجود دارد که یکی از قانون‌های انسان این است تا جامعه‌ای دچار تحول نشود امکان ندارد ظهور اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه ۱۲۴ هزار انبیاء و ائمه(ع) آمدند اما جامعه ما آماده نبود، افزود: امروز در رده نخبگانی اگر به جریان امام زمان(عج) اینگونه نگاه کنند که آقا خودش می‌آید و درست می‌کند این درست نیست؛ زمانی مردم می‌توانند ولی خدا را حمایت کنند که به او ایمان آورند.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم  تصریح کرد: زمینه‌سازی ظهور یعنی امام زمان بیاید رهبری یک جامعه را برعهده بگیرد و آن جامعه تا به اهداف و کار و نگاه اسلامی امام ایمان نداشته باشد تشکیل نمی‌شود و این قانون قرآن است و در طول تاریخ هروقت مردم به ولی خدا ایمان آوردند و جانفشانی کردند در کارشان پیشرفت کردند اما کربلا مصداق کفر است چراکه مردم پشت امام حسین(ع) را خالی کردند و آنگونه رفتار کردند.

وی با بیان اینکه ایمان آگاهانه شرط ولی امر خدا است، افزود: ایمان به خدا نتیجه‌اش این می‌شود که ۸  میلیارد انسان اکثریتشان باید به ولی خدا ایمان بیاورند و این ایمان آگاهانه باشد و دو راه را دین جلوی ما می‌گذارد و یکی این است که امام ابلاغ کند.

شیروانی اضافه کرد: اگر می‌خواهید عده‌ای را دعوت کنید که بگوئید راه و کار ما درست است باید آن را با عمل اثبات کرد؛ رهبری می‌فرماید ما اول اسلامی می‌شویم بعد از آن هدایت می‌کنیم و کشور اسلامی می‌شود.

* لازمه ایجاد ایمان آگاهانه الگوسازی است

این عضو بنیاد فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه چند گزاره در تربیت مطرح می‌شود و اگر بخواهیم تربیت کنیم اول دستور می‌دهیم و راه دوم توضیح دادن است، گفت: برای اسلام ناب محمدی عمل، الگو و ارائه دادن نمونه مهم است و برای ایجاد ایمان آگاهانه باید الگوسازی کرد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، ابراز داشت: برای اینکه در دنیا بتوانیم حقانیت اسلام را اثبات کنیم باید تمدن‌سازی کنیم و این انقلاب مقدمه‌ای برای نظام اسلامی است.

شیروانی یادآور کرد: بعد از انقلاب تحقق نظام اسلامی است و نظام اسلامی یعنی شکل مهندسی کشور؛ دولت اسلامی یعنی روش و منش دولتمردان و اگر این موضوع محقق شد و دولت ما اسلامی شد، به سمت جامعه اسلامی می‌رویم.

وی ابراز داشت: و بعد از دولت اسلامی، کشور و جامعه اسلامی است؛ جامعه ما اگر اسلامی شد جایگاه آن در روابط بین الملل ارتقاء می‌یابد یعنی اثر جهانی کشور اسلامی از این مرحله که عبور کرد بعد از آن دنیای اسلامی است و از کشور اسلامی می‌توان دنیای اسلامی درست کرد.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه اگر تمدن در دنیای اسلام ایجاد شد در دنیا الگو می‌شود، تصریح کرد: تا فکر فردی عوض نشود عملش عوض نمی‌شود و برای این باید تمدن تشکیل دهیم؛ تمدن که تشکیل دادیم می‌توانیم دنیا را به این نتیجه برسانیم که فقط مهدویت است، که اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم آن وقت موفق می‌شویم که زمینه‌ساز ظهور شویم.

وی ادامه داد: این نگاه به ظهور یک نگاه فرایندی است و برای اینکه فرایند ظهور محقق شود باید اکثریت مردم جهان ایمان آگاهانه پیدا کنند.

شیروانی با اشاره به اینکه ما باید تمدن‌ساز شویم، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب و امام راحل یک نقشه راه به ما دادند؛ اول طاغوت زمان را سرنگون کردیم وقتی انقلاب ما محقق شد باید مدل حکومتی را ارائه داد؛ مردم ما جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و اسلام ناب محمدی را امام راحل انتخاب کردند؛ سپس مرحله پیاده شدن انقلاب اسلامی، دولت اسلامی می‌شود اگر این محقق شد دولت‌های ما روش و منش اسلامی ارائه می‌دهند و الگوها، اقتصاد و نظام آنها اسلامی می‌شود و از همه مهمتر آموزش و پرورش اسلامی می‌شود وقتی اینگونه شد ما به جامعه می‌رسیم و اگر توانستیم جامعه را تربیت کنیم به تمدن می‌رسیم که این پنج  مرحله‌ای است که رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به تمدنی که مقدمه ظهور است مدنظر دارند.

وی با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با طلاب، عنوان کرد: برای تمدن‌سازی دو عنصر اصلی وجود دارد یکی تولید فکر و دیگری پرورش انسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز ما برای اینکه انقلاب کردیم نظام تشکیل دادیم این یعنی تولید و پرورش انسان را لازم داریم که این دو از سن ۶  سالگی تا ۱۸  سالگی فقط در آموزش و پرورش جلوه اعظم آن وجود دارد.

وی گفت: کار اصلی کار شما معلمین است؛ معلمین آینده‌ساز یعنی چند سال دیگر فرزندان ما کمتر مشکل داشته باشند و از آسیب‌های اجتماعی جدا شوند؛ در دکترین شیعه و منظومه فکری امامین به ما یاد دادند و افق خیلی بلند است لحظه به لحظه افق را ببینید که نتیجه آن ارتباط با امام عصر(عج) است.

شیروانی خاطرنشان کرد: امروز همان دانش‌آموزانی که ۴۰  سال پیش مدرسه رفتند همان‌ها ناظر هستند و در خلیج فارس پوزه استکبار را به خاک مالیدند و همان‌ها شهید «احمدی روشن»، شهید «تهرانی مقدم» و... شدند.

وی تصریح کرد: ما مرهون کار معلمی هستیم، امروز اگر تمام قد ایستاده‌ایم کل کشورهای منطقه را به آتش کشیدند ولی در ایران برنامه ریزی‌های دو ساله آنها ظرف یکی دو روز بر باد می‌رود یک رکن آن برمی‌گردد به معلمی که لحظه به لحظه با آن زندگی می‌کند.

این عضو بنیاد فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: اگر ما گفتیم تولید فکر و پرورش انسان، اینها لوازم خود را دارد؛ امروز ما بورس و فروش ایده داریم و در وهله اول دانش‌آموز باید یاد بگیرد که فکر کند و اهل فکر و خلاقیت باشد و شما معلمین در رشد عقلانیت جامعه که باعث ایمان آگاهانه می‌شود حرف اصلی را می‌زنید.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی نبض هویت جامعه است، عنوان کرد: امروز اگر رهبری با صراحت اعلام کردند علوم انسانی که امروز می‌خوانیم تولید غرب است؛ امروز آلودگی‌های غرب عیناً وارد فضای دانشگاهی ما شده و لازم است که با دکترین مهدوی مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) فکر کنند و در راستای علوم انسانی و اسلامی کردن آن تلاش کنند.

شیروانی با بیان اینکه در پرورش انسان رهبری می‌فرمایند مسئله پرورش انسان در فضای تربیت و آموزش و پرورش بسیار مهم است، یادآور شد: جایگاه تعلیم و تربیت بالا است و بسیار سخت است.

وی گفت: کسی خوشبخت می شود که تزکیه کند، اگر معلمی نباشد تزکیه، سعادت و کمالی در کار نیست اگر انسان در این عالم به سعادت نرسد عالم به درد نمی‌خورد؛ پس جایگاه معلم بسیار مهم است.

این عضو بنیاد فرهنگی انقلاب اسلامی قم عنوان کرد: اگر در فضای اجتماعی تولید علم کردید، اقتصاد اسلامی را تولید کردید و علوم اسلامی و روانشناسی را تولید کردید، اگر کسی آن را قبول نداشته باشد به آن عمل نخواهد کرد.

وی گفت: اگر توانستید ایمان در دانش‌آموز ایجاد کنید ایمان به خدا، آخرت، ایمان به انقلاب را، او خودجوش عمل می‌کند.

شیروانی تصریح کرد: جنگ ۸ ساله ما و انقلاب اثبات کرد و امروز هم اثبات می‌کند جنگ ما از ۱۳  ساله داشته و جان برکف می‌آمدند بعد از آن جانبازانی داشت و امروز هم مدافعان حرم رفتند، جنگیدند؛ پس در ناحیه پرورش انسان ما جوان مؤمن انقلابی می‌خواهیم که به اسلام فردی و اجتماعی ایمان داشته باشد و به اسلام اجتماعی که می‌رسیم انقلاب، نظام و حرکت در آن عرصه می‌شود.

وی گفت: امروز اوضاع کشور ما خوب نیست ولی در آن که درست شود باید انسان‌های مؤمنی تربیت شوند و دست بالا بزنند و وارد کار شوند، این طرح معلم آینده‌ساز است که می‌خواهد ترکیبی کند و اگر نقطه ضعفی داشته باشد باید برنامه‌ریزی کنند وگرنه معلم آینده‌ساز نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات