بهرامیان مطرح کرد؛

آمادگی بسیج حقوقدانان برای آمادگی مقابله با آسیب های اجتماعی

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان از آمادگی سازمان متبوعش برای راه اندازی مرکز مهارت افزایی به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد.
کد خبر: ۹۱۹۹۴۸۴
|
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

آمادگی سازمان بسیج حقوق دانان برای راه اندازی مرکز مهارت افزایی به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعیبه گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان؛ مهدی بهرامیان به مناسبت هفته پژوهش با حضور در دانشگاه حضرت معصومه(س) قم گفت: حلقه مفقوده دانشگاه عرصه علم و عمل است.

وی افزود: در اینکه پژوهشگران سرمایه اجتماعی را به عنوان یک منبع ارزشی می‌دانند شکی نیست. هنجارهایی که می‌تواند به صورت دو سویه در اجتماع و در محیط دانشگاه هم به امر آموزش و هم به امر تحصیلات کمک شایانی کند، اما نقش سرمایه اجتماعی و جوانان در این رابطه چیست؟

بهرامیان بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب سرتاسر از یک محور مهم برخوردار است آن هم جوانان هستند.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان اضافه کرد: مقام معظم رهبری از اول تا آخر بیانیه در قسمت‌های مختلف تمام امیدشان به جوانان است. رهبر انقلاب دانشگاه‌ها را موتورهای متحرک کشور می‌دانند.

وی اظهار کرد: دغدغه امروز جوانان بحث اشتغال، امنیت اقتصادی، شایسته سالاری است. ممکن است این دغدغه‌ها برای ما فرسایش اجتماعی ایجاد و در انگیزه ما هم اثرگذار باشد.

بهرامیان تصریح کرد: همه ما نیاز به پیشرفت و موفقیت داریم. این نیاز به انگیزه ما خیلی کمک می‌کند. امروز بسیاری از دانشجویان به مسائل سیاسی و اقتصادی دغدغه دارند.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان ادامه داد: گاهی ممکن است انسانها دچار تردید و نگرانی باشند و گاهی وقتها احساس می‌کنند بر جامعه پیرامون خود هیچ کنترلی ندارند. یعنی فکر می‌کند اگر در این جمع نباشم مورد سوال قرار می‌گیرم و ای باعث می‌شود تا خود را همرنگ جماعت کندو این امر باعث فرسایش اجتماعی می‌شود و امنیت روانی فرد را دچار آسیب می‌کند

وی اظهار کرد: امروز کارشناسان و پژوهشگران معتقد هستند که امر آموزش و حضور در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند به این مهم خیلی کمک کند. ما نباید در دانشگاه به امر آموزش صرف توجه کنیم.

بهرامیان گفت: یک مسئله‌ نظارت عملی اجتماعی است. اگر جامعه می‌خواهد افراد خلاق و دارای امنیت روانی داشته باشد به آن سرمایه اجتماعی و افراد آن جامعه برمی‌گردد.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان افزود: اگر ما کارکرد دانشگاه را تغییر بدهیم که از این ظرفیت عظیم در مشرکت‌های اجتماعی استفاده کنیم به این سرمایه اجتماعی و این عزت نفس خیلی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی وارد محیط دانشگاه می‌شوی احساس می‌کنی که دانشگاه برنامه‌ای برایش تعریف نکرده است اما اگر فرد در همان محیط پیرامون دانشگاه یک تعاملاتی که ما به آن می‌گوییم منفی اما منفی نباشد انگار طرد می‌شود و به نظر می‌آید شایستگی باید در آنجا دیده شود.

بهرامیان تصریح کرد: وقتی دید منفی غالب می‌شود فرد در برخی تعاملات با فرسایش سرمایه اجتماعی روبرو می‌شود و مشارکت اجتماعی با خلا مواجه می‌شود.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان گفت: بسیاری از کارشناسان می‌گویند امر آموزش و مشارکت می‌تواند سرمایه اجتماعی را تحت شعاع قرار دهد چرا ک سرمایه اجتماعی به کاهش آسیب‌های اجتماعی خیلی می‌تواند کمک کند.

بهرامیان بیان کرد: ما در کشور ۲۰ میلیون جوان در بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال داریم که همه جوانا در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی اظهار کرد: در دستگاه قضایی تقریبا ۱۶ میلیون پرونده تکی یا چندتایی داریم که موضوع ورود پرونده‌ها یکی از ابرچالش‌های قوه قضاییه است.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان اضفه کرد: از هر ۱۰ تا موضوعی که در دادگاه‌ها در اکثر استانها مطرح می‌شود بح‌های طلاق، خشونت و اعتیاد است و ابرچالشهای قوه قضاییه در دو الی سه مورد به بحث خانواده برمی‌گردد.

بهرامیان ادامه داد: در بحث طلاق در ۱۰ سال افزایش ۵۰ درصدی داشتیم. ما تقریبا از ۶۰۹ هزار ازدواجی که در کشور صورت می‌گیرد ۱۷۰ الی ۱۸۰ هزار تا به طلاق منجر می‌شود و این آسیب بزرگی است. ۱۴ درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی است و بیشا ز ۵۰درصد در پنج سال اول زندگی است اما این موارد چه ربطی به دانشگاه دارد؟

وی بیان کرد: این موارد از خد دانشگاه شروع می‌شود مثل نبود شغل، دلهره‌ای که در بحث کنکور، فقر و تبعیض دارند، ناامنی‌های اجتماعی که به ویژه برای بانوان وجود دارد همگی این موارد باعث کاهش امنیت روانی و اجتماعی می‌تواند باشد.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان تصریح کرد: در پژوهشگاه قوه قضاییه کلینیک‌های تحت عنوان کلینیک‌های حقوقی که با دانشگاه‌ها انجام می‌دهند که امر خوبی است.

بهرامیان با بیان اینکه امام خمینی(ره) دو بازوی تشکیلاتی و یکی بازوی فکری داشتند، اضافه کرد: بازوی فکری امام شهید مطهری بود و بازوی تشکیلاتی امام، شهید بهشتی بود که به شدت تشکیلاتی فکر می‌کرد که می‌خواست ایدئولوژی‌ها را تبدیل به یک فرآیند تشکیلاتی کند.

وی افزود: شهید بهشتی می‌گفت ما به یک شبکه منسجم نیاز داریم تا در آن استعدادها یکدیگر را بیابند. الان ما در جمهری اسلامی چنین مشکلی را داریم و در استفاده از ظرفیت‌هایمان در این شبکه دچار ضعف هستیم.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان گفت: در دانشگاه نظارت عملی و اجتماعی که طرح من در این دانشگاه هست چگونه می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتمعای کمک کند. آسیب‌هایی که برخی افراد به غلط دارند به یک عرف اشتباه به ویژه در جامعه دانشگاه وارد می‌کنند.

بهرامیان تصریح کرد: نظریه نظارت عملی و اجتماعی می‌گوید که ما باید در جامعه فرآیندی را تعریف کنیم که در آن افراد و جوانان در این فرآیند آموزشی و اجرایی یک رویارویی با هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی در این کار گروهی داشته باشند.

وی ادامه داد: این فرآیند افراد را در یک مسیر همنوایی قرار می‌دهد و در مقابل آیب‌ها تحمل‌مان بالا می‌رود چون داریم کار گروهی انجام می‌دهیم.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان افزود: این کار گروهی که از قبل تعریف شده نظارت گروهی درونی دارد و باعث می‌شود آستانه تحمل افراد نسبت به آسیب‌های اجتماعی کمتر شود آمنیت اجتماعی و روانی افراد بالا برود و دانشجویان در قالب پروژه‌های فرهنگی واجتماعی نقش آفرینی کنند احساس هویت بیشتری پیدا کنند.

بهرامیان با بیان اینکه من هویت را در نگاه پشت سر کلاس‌ها به عنوان آسیب می‌بینم، گفت: دانشجو به محض اینکه پایش را از کلاس بیرون می‌گذارد دنبال یک هویت کاذب است چون احساس می‌کند اگر دنبال این هویت نباشد آن جامعه پیرامونی که ممکن است با استاد و دانشگاه ربطی نداشته باشد مورد سوال قرار بگیرد و انواع آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد آنقدر فشار بر رویش وارد می‌کند که احساس می‌کند در این مسیر خود به خود باید وارد شود.

وی اضافه کرد: به نظر من اولین کاری که اندیشمندان و پژوهشگران باید انجام دهند این است که باید نظام مسائل و اولویت‌‌های آسیب‌های اجتماعی را باید احصا کنند. اولین مسئله ما در بحث سرمایه‌های اجتماعی این است که باید پژهشهای راهبردی و کاربردی اتفاق بیفتد که دانشجویان رشته حقوق و استادانشان خیلی می‌توانند به این موضوع کمک کنند.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان تصریح کرد: مجموعه بسیج حقوق دانان یک خاصیت خوبی دارد اولا اینکه دو تا پژوهشکده کاربردی و راهبردی داریم که بر روی قوانین و آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنند و دوم انجمن‌های تخصصی که در بسیج حقوق دانان به آن ورود کرده است.

بهرامیان تصریح کرد: مجموعه دانشگاه باید بتواند از مدرسه تا دانشگاه با محوریت خانواده ما یک مجموعه مهارت افزایی در دو زمینه داخلی و بیرونی فعالیت کند.

وی بیان کرد: باید پژوهشی شود تا ما یک فرآیند عملی تعریف کنیم که اسیب ما از زمان خوج از مدرسه تا دانشگاه با محوریت خانواده و اولویت‌های ما متناسب با آسیب‌های اجتماعی چیست و توانمند سازی را بگذاریم برای افرادی که می‌خواهند در این راستا کار کنند و پس از تونامند سازی مربیانی باشند در دارس و دانشگاه که هم آموزش و مهارت بییند و هم وارد چرخه رفع آسیب‌های اجتماعی شوند.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۵ سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کردند و اخیرا هم یک لایحه‌ای تحت عنوان صیانت و کرامت و تامین امنیت بانوان در مقابل خشونت مطرح شد و بعد از آن رئیس قوه قضاییه آن را از ۵۲ الی ۵۳ به ۷۷ بند تبدیل کردند و بعد به مرکز پژوهش‌های مجلس فرستادند و هنوز در صحن مجلس در حال بررسی است.

بهرامیان اضافه کرد: در بحث خانواده به کشور آلمان نگاه کنید این کشور به لحاظ فرهنگی با ما تفاوت دارد، اما یکی از کشورهایی است که وزارت فدرال خانواده را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: چرا ما یک وزارتخانه و یا یک نهاد برای خانواده به صورت مستقل نداریم. لایحه ۷۷ بندی در قسمت‌هایی به صلاح دید خانواده توجه نکرده است در بحث هفدهم این لایحه آمده است که سازمان ثبت مکلف است که ثبت ازدواج را با گذراندن دوره‌های توانمند سازی با همکاری اداره بهداشت و وزارت ورزش و جوان و دیگر نهادهای مسئول کند که نکته بسیار خوبی است چون در قدیم‌ترها دوره‌]ایی می‌دیدند، اما الان توسط معاونت پیشگیری وقوع جرم قوه قضاییه آموزش‌های پیش از ازدواج را راه انداختند، اما یکی از ایرادات کارشان این بود که می‌گفتند هر کسی لیسانس حقوق دارد آموزش ازدواج بدهد و کاری به تجردش نداشتند.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان بیان کرد: وقتی کسی هنوز ازدواج نکرده چطوری آموزش پیش از ازدواج بدهد.

وی گفت: برخی ادارات و شرکت‌ها مثل برخی شرکت‌های هواپیمایی زنان را مجبور به انجام یکسری آرایش‌های خاص می‌کنند که بر اساس ماده ۲۹ که زنان را مجبور به داشتن پوشش و آرایش می‌کنند کارشان غیرقانونی است.

بهرامیان اظهار کرد: قوانین و لوایحی مثل صیانت و کرامت در مقابله با خشونت و بزهکاری خوب است، اما ما باید متولی امر خانواده داشته باشیم و باید فرآیند مشارکت پذیری جوانا به ویژه بانونا به صورت تئوریک و عملی هم توانمندسازی و هم خدمت رسانی فراهم کنیم که فرد برای مقابله با ناهنجاری و نشان دادن شایستگی‌های خود به محیط‌های ناامن مراجعه نکند.

وی تصریح کرد: ما آماده‌ایم در سازمان بسیج حقوق دانان یک مرکز مهارت افزایی که هم بتواند آموزش بگیرد و هم بتواند آموزش و مشاوره در برابر آسیب‌های اجتماعی بدهد ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات