خبرهای داغ:

روایت خبرنگار لبنانی از بازتاب شهادت حاج قاسم

مدیر عامل خبرگزاری «یونیوز» درباره انتشار اولین خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی سخن گفت و اینکه ماجرای این ترور چه بازتاب وسیعی در کشورهای عربی داشته است.
کد خبر: ۹۲۱۳۱۹۵
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فارس، یو نیوز یک سایت خبری تصویری است و به عنوان یک خبرگزاری ویدئو محور در لبنان کار خود را آغاز کرده است. «قاسم متیرک» مدیر عامل این خبرگزاری لبنانی است که اخبار مربوط به کشورهای جهان به خصوص غرب آسیا و شمال افریقا و حوزه محور مقاومت از جمله یمن،‌بحرین، لبنان و سوریه و فلسطین و سوریه را تولید کرده و علاوه بر این به تهیه اخبار رادیویى و مکتوب می‌پردازد. این خبرگزاری با این هدف پا به میدان گذاشته است که منبع اول اطلاعات خبرى براى همه شبکه‌هاى عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی باشد.

روایت خبرنگار لبنانی از بازتاب شهادت حاج قاسم

 

این خبرگزاری اخبار و رویدادهای مهم منطقه را به صورت پخش زنده اینترنتی لایو استریم بر روی فرکانس ماهواره‌ای دارد و متن‌های خبری، خبرهای تصویری، رادیویى را بر اساس تکنیک‌های مدرن، رویدادهای مختلف، پخش و تجزیه و تحلیل و تفسیر آن در قالب اجراى مصاحبه و پخش مستقیم برای کاربران خود دارد. یونیوز میان منابع خبری و رسانه ها، به خصوص کانال های تلویزیونی لینک ضروری است و از ویژگی‌های آن می‌توان به سرعت، دقت در انتخاب تصاویر و متون اشاره کرد.

همچنین یونیوز در کنار انتشار اخبار روزانه، آرشیوی از تصاویر را نیز برای استفاده کاربران باقی می‌گذارد. خبرگزاری یو نیوز ۲۵ مرداد ۹۴ تاسیس شده و تاکنون ۵ هزار ویدیو از رویدادهای کشورهای مختلف منطقه به ویژه یمن را تولید و منتشر کرده است. «قاسم متیرک» مدیر عامل این خبرگزاری روز گذشته با حضور در خبرگزاری فارس به سوالات ما درباره چگونگی تاسیس این خبرگزاری، تسهیل کار در مواقع بحران، انعکاس خبر پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ... پاسخ داد.

 

** با رسانه‌های مختلف عربستان، ایران و لبنان همکاری کردم

-من کار خود را از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز کردم و تا به حال با رسانه‌های مختلفی از جمله عربستان، ایران و لبنان کار کرده‌ام. مدتی سردبیر شبکه تلویزیونی «الکوت» و تهیه‌کننده برنامه «صباح‌الکوثر» در استودیو بیروت بوده‌ام. از سال ۱۹۹۹ نیز به عنوان سردبیر «عکاظ» مشغول به کار شدم و بعد از آن هم از افرادی بودم که شبکه تلویزیونی «المنار» حزب‌الله لبنان را تاسیس کرد.

** در ۹ منطقه جهان خبرنگار داریم

-ما ۱۲ دبیر خبر، ۱۰ خبرنگار در کشورهای انگلیس، سوئیس، ترکیه، ایران،‌ عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و تونس داریم و در اقصی نقاط جهان نیز خبرنگاران قراردادی داریم که تحولات مهم جهان را در لحظه مخابره و منتشر می‌کنند. به هر حال هر رسانه‌ای که به جریانات سیاسی و اخبار مهم واقع در منطقه می‌پردازد باید از حضور چند خبرنگاران خبره‌ در حوزه های مختلف بهره بگیرد.

** پخش زنده روی ماهواره ۷۰

-ما نیز یکی از خبرگزاری‌هایی هستیم که کاربران می‌توانند علاوه بر دسترسی از طریق اینترنت،‌از طریق ماهواره نیز ما را دنبال کنند. به همین خاطر روی ماهواره ۷۰ نیز پخش برنامه زنده داریم، اما این کانال نیز مانند تلکس ما اختصاصی است و برای مشاهده آن، باید هزینه آبونمان پرداخت شود و کاربران موظفند تا برای استفاده از این سایت برای مدت زمانی مشخص اشتراک خریداری کنند.

** تجهیزات خاصی که سرعت انتشار خبرهایمان را بالا می‌برد

-همانطور که می‌دانید در خبرگزاری و سایت‌های خبری سرعت مهمترین و اولین گزینه است و ما حتی یک ثانیه را هم نمی‌توانیم از دست بدهیم و رکورد دار سرعت در انتشار خبر در دنیا هستیم. به همین دلیل استفاده از گوشی‌، دوربین و تجهیزات هوشمند برایمان اولویت دارد. دوربینی که ما با آن کار می‌کنیم STREAM نام دارد. همچنین روی این دوربین دو سیم کارت برای اتصال خبرنگار به اینترنت نصب شده است که خبرنگاران که با این وسیله به محل تهیه خبر رفته‌اند، می‌توانند به صورت آنلاین فیلم و عکس‌ها را به طور اختصاصی بروی سایت بگذارند و همین موضوع سرعت نشر خبرها را افزایش می‌دهد.

** روزانه ۳۰۰ ویدئو منتشر می‌کنیم

-ما ۱۰ خبرنگار داریم که همه آنها از این دوربین‌های هوشمند استفاده می‌کنند. کاربران نیز هر روز ۳۰۰ ویدئو دانلود می‌کنند و مشاهده کرده و برای رسانه‌های خودشان از آنها استفاده می‌کنند. یکی از نکاتی که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی برای ما افتاد این بود که به طور روزانه هزار ویدئو از یونیوز دانلود شد.

** کاربران باید اشتراک خریداری کنند

-خبرگزار ی یونیوز برای همه افراد دسترسی آزاد ندارد و علاقه مندان برای دسترسی به سایت خبرگزاری یونیوز باید اشتراک تهیه کنند تا بتوانند به راحتی به همه بخش‌های این سایت دسترسی داشته باشند. آنها می‌توانند با خرید یک اشتراک به صورت مشترک و ده کاربره از یک یوزر استفاده کنند. ما یک سایت خصوصی به حساب می‌آییم که در دنیا نیز خیلی مرسوم است و بسیاری از سایت‌های خبری به طور خصوصی خدمت رسانی می‌کنند. در اصل ما خدمات خصوصی برای شبکه‌ها و خبرگزاری‌های خاص داریم که با خرید اشتراک می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

** ادیت خبرها نیز به صورت خودکار انجام می‌شود

-ما هم تولید خبر داریم و هم بازنشر خبر. یکی دیگر از سیستم‌هایی که به سرعت ما در کارمان کمک می‌کند، سیستمی است که به صورت خودکار، فیلم را به خبر و متن تبدیل می‌کند وحتی در موارد مورد نیاز این سیستم که از پیش روی آن تعریف شده است، خبرها را ادیت می‌کند. همین کار باعث می‌شود فشار کمتری به خبرنگاری وارد شود که در صحنه خبر و محل مورد نظر حضور دارد و او بتواند روی سرعت انتقال خبر متمرکز کار کند. همچنین در بخش دیگری کاربران می‌توانند ویدئوها را نیز ادیت و کات کنند و هر بخشی را که دوست دارند را برش دهند و همان را بازنشر کنند. همچنین به صورت همزمان با انتشار خبرهای ویدئویی می‌توانیم کپشن نویسی که در اصل توضیحات تکمیلی درباره هر خبر است را هم انجام دهیم.

 

** پوشش کامل تظاهرات در عراق

-برخی اخبار تصویری را از روی شبکه‌های دیگر برمی‌داریم و بازنشر می‌کنیم. برای مثال در تظاهرات عراق برای خروج سربازهای آمریکایی که در چند روز پیش رخ داد و بازتاب گسترده‌ای را در سراسر جهان به خود اختصاص داد، ۱۲ دستگاه SNG در محل به طور مستقر داشتیم و تصاویر را از این دستگاه گرفته و بعد در یک فرکانس پخش می‌کردیم. اما هر چقدر که در ارائه این تصاویر خوب ظاهر شدیم در تصاویر هلی کوپتری و هلی شاتی با مشکلاتی روبرو بودیم و امیدوارم بزودی این مشکلات برطرف شود و بتوانیم پوشش گسترده‌تری از نظر زمینی و هوایی را برای کاربران خود داشته باشیم.

** اولویت‌مان روی تولیدات اختصاصی است

-ما ۲۵۰ موسسه در کل دنیا داریم که شامل موسسه، روزنامه، خبرگزاری‌ است. ما نیز علاوه بر اینکه خودمان توسط خبرنگارهایمان تولیداتی داریم، اما از شبکه‌هایی مثل العالم، پرس تی وی، افق و خبر اخبار مورد نیازمان را دریافت می‌کنیم. در اصل باید گفت که اولویتمان روی تولیدات اختصاصی خودمان است چراکه هر رسانه‌ای هر چقدر هم اخبار بازنشری و دریافتی داشته باشد، بخشی که به کار او اعتبار می‌دهد همان اخبار تولیدی است که ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و در تولید اخبار تا به حال در صدر بوده‌ایم.

** تعامل با مخاطبان از طریق اینستاگرام

-در بخش تعامل با مخاطبان زیاد فعالیت نداریم چراکه این بخش در صفحه اینستاگرام مان فعالیت می‌کند و علاقه مندان باید با رجوع به صفحه اینستاگرام خبرگزاری در آنجا نظرها و درخواست‌ه ایشان را درج کنند. اما در کل چون یک خبرگزاری خصوصی هستیم این اتفاق کمتر رخ می‌دهد. از طرفی بیشتر مخاطبانمان شبکه و موسسه‌های خبری است. اما از طرفی هر خبری را می‌توان در لحظه برای مخاطبین ارسال کرد.

** اخبار ما به صورت سه زبانه روی سایت منتشر می‌شود

-انگلیسی، عربی، فارسی هر سه زبانی هستند که اخبار ما به آنها ترجمه می‌شود. اما هر کاربری می‌تواند بنا به زبان مورد نیاز خود خبرها را انتخاب و ببیند.

 

** جریان‌های سیاسی؛ محتوای کلی سایت یونیوز

-محتوای اخباری که ما پوشش می‌دهیم بیشتر مربوط به جریانات سیاسی و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است و این حوزه برایمان اولویت بیشتری دارد. خبرگزاری‌ها تمام اخبار امنیتی، حوادث و ... را دوست دارند، اما در بخش جهت دهی بیشتر اخبار مقاومت را از حشد شعبی در عراق، الاعلام الحربی در سوریه، الوفاق در بحرین و ... منعکس می‌کنیم.

** منبع اصلی خبر در اتفاق‌های اخیر ایران بودیم

-در اغتشاشات آبان‌ماه ایران که در پی گران شدن قیمت بنزین رخ داد و تعدادی از افراد جان خود را از دست دادند، شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تشییع پیکر ایشان در عراق و ایران، منبع اصلی خبر بودیم و خبرگزاری‌های بزرگ جهان مثل آسوشیتدپرس، رویترز و خبرگزاری فرانسه، فیلم‌هایی را از روی خبرگزاری یو نیوز برداشته و منتشر کردند.

 

** اولین خبر از انفجار ماشین سردار حاج قاسم سلیمانی را یونیوز منتشر کرد

-روزی که سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیدند، اولین خبر را ما منتشر کردیم. خبرانفجار در عراق اولین خبر منتشر شده در سایت یونیوز بود. الشعبی به ما خبر داد که موشکی در فرودگاه عراق خورده است. بعد از آن مشغول پرس و جو و کسب اطلاعات تکمیلی شدیم و فکر می‌کردیم که این موشک از پایگاه‌های آمریکایی به فرودگاه پرتاب شده است. یکساعت بعد متوجه شدیم که دو نفر از شخصیت‌های مهم سیاسی ایرانی داخل آن ماشینی که موشک به آن خورده است بوده‌اند و به شهادت رسیدند و آنجا بود که عده‌ای به استقبال سردار سلیمانی رفتند.

همان زمان تصور ما این بود که حاج قاسم سلیمانی در بیروت هستند. در همان ساعت‌ها شبکه‌های آمریکایی را رصد کردیم، اما هیچ کدام خبری مبنی بر اینکه ما سردار سلیمانی را ترور کردیم، منتشر نکرده بودند. به همین خاطر مطمئن شدیم که اطلاعات درستی در اختیارمان قرار گرفته است.

** مردم لبنان نیز به شدت متاثر بودند

-با اینکه بالاخره هر رسانه‌ای در چنین مواقعی می‌خواهد اولین خبر را از محل حادثه منتشر کند، اما شرایط به گونه‌ای نبود که بتوانیم خبرنگاری را به آنجا اعزام کنیم و بهتر بگویم امکانش محال بود. اگر بخواهم درباره بازتاب‌های انتشار این خبر در لبنان بگویم باید از ناراحتی بیش از اندازه مردم لبنان سخن بگویم و شبکه های سوریه مدام پیام تسلیت شخصیت‌های مهم کشورشان را پخش می‌کردند. سه روز هم مراسم ترحیم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه برگزار شد. افکار عمومی درگیر و ناراحت بودند و افرادی هم که ایران را دوست داشتند از رخ دادن چنین اتفاق بزرگی به شدت اندوهگین و متاثر بودند.

** صداوسیما در انتشار اخبار شهادت سردار سلیمانی پیشتاز بود

در اتفاق‌های بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی رسانه‌های ایرانی با یکدیگر در انتشار خبرهایشان رقابت می‌کردند. اما در این تحولات صداوسیمای نظام جمهوری اسلامی ایران از همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها پیشتازتر بود و پوشش سریعی از اتفاق‌های اخیر داشت. برخی از این اتفاق‌ها را ما از روی ویدئوهای خبرگزاری فارس منتشر کردیم که با لوگوی این خبرگزاری هم بود.

** بازتاب تشییع سردار سلیمان در کشورهای عربی

همانطور که می‌دانید و مشاهده کردید از زمانی که حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیدند تا زمانی که وی را تشییع و خاکسپاری کردند، مدتی گذشت و در این مدت مردم در صفحه‌های مجازی شان هر کدام این اتفاق را به طوری بازتاب دادند. خبرگزاری یونیوز نیز در این زمان ۲۰ شبکه را رصد کرد و ما به صورت لایو استریم از مراسم تشییع سردار تصاویری پخش کردیم. بعد از ما رویترز و همه شبکه‌های بزرگ از روی خبر ما بازنشر کردند و درخواست‌های زیادی داشتیم که حتی فیلم‌های بی کیفیت مراسم تشییع حاج قاسم را هم می خواستند.

 

** با شبکه المسیره یمن توافق‌هایی داریم

شبکه‌های المسیره و تلویزیون یمن خبرهای منتشر شده‌شان را از روی سایت یونیوز دریافت می‌کنند. ما نیز توافقی با شبکه المسیره داریم و یک کارمند داخل این شبکه داریم که برای ما خبر تولید می‌کند و بدون لوگو در اختیارمان قرار می‌دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها