عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

درجه سمیت الکل متانول بالاست

دکترای بهداشت محیط گفت: درجه سمیت الکل متانول بالاست و می تواند سبب بروز ضایعات دائمی در چشم گردد.
کد خبر: ۹۲۲۳۱۱۹
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ دکترای بهداشت محیط و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با توجه به شیوع کروناویروس و لزوم ضدعفونی سطوح، به ارائه نکاتی پیرامون الكل های كاربردی پرداخت.

دکتر عبد المجید فدایی اظهار داشت: اتانول بهترین غلظت مورد استفاده جهت ضدعفونی ۷۰ درصد و غلظت های بیشتر از ۹۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد فاقد اثر ضدعفونی می باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل تبخیر آسان این مایع برای ضدعفونی تجهیرات مورد نظر است. مخلوط آب در الکل با سرعت بیشتری باکتری های بدون اسپور و بیشتر ویروسها را غیر فعال می کند.

به گفته وی، فعالیت متانول ناچیز است و درجه سمیت آن بالا است و می تواند سبب بروز ضایعات دائمی در چشم گردد. به همین دلیل به عنوان یک ضدعفونی کننده بکار نمی رود.

دکتر فدایی در خصوص ایزوپروپانل نیز افزود: محلول ۵۰ درصد این الکل اثری معادل ۷۰ درصد اتانول دارد و دامنه فعالیت این الکل نسبت به اتیل الکل بیشتر است و قویترین الکل میكروب كش است و از قدرت حل كنندگی بیشتری برای چربی برخودار بوده و باعث خشك شدن پوست می گردد و قدرت تبخیری كمتری داشته بنابراین باید مدت زمان بیشتری در تماس باكتری باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: الکل ۱۰۰ درصد، یا الکل مطلق دارای اثر گند زدایی خیلی پایین تری است و در مجموع برای از بین بردن ویروس کرونا و ساختار آن بهترین الکل اتانول ۷۰ درصد است.

ارسال نظرات