600 میلیون تومان اعتبار ملی اختصاص یافت/ مرمت بافت تاریخی بلادشاپور جان دوباره می گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص 600 میلیون تومانی اعتبار ملی برای ساماندهی و مرمت بافت تاریخی بلاد شاپور دهدشت خبرداد.
کد خبر: ۹۲۴۱۷۹۱
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد, مجید صفایی در نشست خبری که عصر امروز به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی  با اصحاب رسانه برگزار شد گفت: تاکنون چندین بازدید میدانی با حضور فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر کهگیلویه از بافت تاریخی دهدشت داشته ایم و براساس اعتبارات ابلاغی که از مرکز پیگیری کردیم در حال حاضر در  بخشی از این بافت تاریخی کار مرمت صورت می گیرد.

وی بیان کرد: اعتبارات مصوب بافت تاریخی بلادشاپور دهدشت شش میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که از این میزان اعتبار ملی 600 میلیون تومان تخصیص داده شده  و پیمانکار نیز شروع به کار کرده است.

صفایی اظهار داشت: به دنبال جذب اعتبارات ملی برای ساماندهی پروژه مرمت بافت تاریخی بلاد شاپور هستیم .

وی، ساکن بودن مردم در بافت تاریخی بلاد شاپور وکمبود اعتبارات را از مشکلات این اثر تاریخی عنوان کرد و گفت: برای ثبت  این اثر در فهرست آثار ملی باید کاوش ها، پی گردی ها و مطالعات کارشناسی انجام شود تا بتوانیم به معرفی و تشکیل پرونده آن اقدام کنیم.

وی کمبود نیرو را از دیگر مشکلات اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: بافت تاریخی بلاد شاپور 35 هکتار مساحت دارد که برای حفاظت از آن تنها هشت تا 10 نیرو در اختیار داریم و این تعداد به هیچ وجه جوابگو نیست.

صفایی به برنامه های روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد نیز اشاره کرد و گفت: برنامه های متنوعی برای این ایام در نظر گرفته بودیم اما  با توجه به شیوع ویروس کرونا اجرای بسیاری از این برنامه ها میسر نیست.

وی  برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه،  نشست انجمن های میراث فرهنگی استان، بازدید رایگان از موزه یاسوج، تجلیل از خادمان میراث فرهنگی، نشست هم اندیشی، برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی، دیدار با استاندار استان و... از مهمترین برنامه های این هفته است.

صفایی به تشریح عملکرد سال گذشته این اداره کل و همچنین برنامه ای پیش رو اشاره کرد و گفت: ثبت 19 اثر در فهرست آثار ملی ( منقول ) موزه ای، ثبت 5 اثر در فهرست آثار  ثبت  معنوی کشور، ثبت تاریخی 3 اثر در فهرست آثار ملی کشور، ثبت 5 اثر طبیعی در فهرست آثار طبیعی کشور  را از اقدامات حوزه معاونت فرهنگی این اداره کل در سال 98 عنوان کرد.

وی رسیدن به حد نصاب رشد 10 درصدی در آمار بازدیدکنندگان از موزه یاسوج  را از دیگر افتخارات این اداره کل برشمرد و گفت: حدود  سه هزار و 400 نفر در سال 97  و علیرغم تعطیلی اسفندماه حدود چهار هزار نفر در سال 98 از موزه یاسوج بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از ثبت و ساماندهی حدود 2000 شی  در فهرست اشیای موزه ای (سامانه جام) خبرداد.

صفایی افزود: مجوز احداث یک موزه خصوصی( موزه یحیی زاده)  در شهرستان گچساران نیز اخذ شده است .

وی ، قرارداد مرمت 104 شی موزه یاسوج در سال 98 با استفاده از اعتبارات ملی را از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان برشمرد.

صفایی ابراز داشت: تحویل زمین موزه نفت و شروع کار مطالعات پایه ای و طراحی موزه نفت گچساران نیز انجام شده است و برای احداث آن در سال گذشته چهار میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار گرفتیم.

وی ابراز داشت: انجام 5 کاوش باستان شناسی  در شهرستان دنا  و گچساران  به منظور نجات بخشی محوطه های تاریخی حوزه آبگیر سد خرسان 3 و سد چم شیر  نیز توسط معاونت میراث فرهنگی استان  صورت گرفت.

صفایی، همکاری با هیئت آلمانی - ایرانی در خصوص مرمت تابلت های محوطه خان احمد باشت را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد و گفت: مرمت پل تاریخی پاتاوه ، مرمت پل تاریخی بریم، مرمت و ساماندهی نقوش تنگ سولک، ادامه کار موزه یاسوج شامل ساخت ویترین ها، نصب دوربین ها، برج های نوری، مرمت و ساماندهی بافت تاریخی دهدشت و قلعه تاریخی عزیزی دمچنار  نیز انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار