قیام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست

نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه قرچک، اظهار داشت: قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ تغییرات اساسی و بنیادین در ساختار سیاسی ، اجتماعی ایران ایجاد کرد و زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را فراهم ساخت.
کد خبر: ۹۲۴۶۵۷۵
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

به  گزارش خبرنگارسپاه استان تهران خبرگزاری بسیج، نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه قرچک در آستانه فرا رسیدن قیام خونین پانزده خرداد اظهار داشت : اساس قیام حضرت امام خمینی( ره)  که بیان آتشین آن حکیم فرزانه و موسای  زمان ،فیضیه شهر خون و قیام قم آغاز شد قیام لله بوده است ، دمیدن روح خود باوری و نفی از خود بیگانگی ، زمینه های بازگشت به خویشتن در میان قشر جوان بوده است که سبب رویکرد نیروهای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شده است .

حسین عبدالله پور تاکید کرد :آن امام بت شکن تاثیرات عمیقی را در ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی ایران گذاشت و پیامد های مطلوبی به بار آورد.

قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ تغییرات اساسی و بنیادین در ساختار سیاسی ، اجتماعی ایران ایجاد کرد و زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷  را فراهم ساخت.

عبدالله پور با بیان اینکه تفاوت اساسی قیام و انقلاب ، در ایدئولوژی و جایگاه تاریخی آن هااست گفت : چرا که هدف قیام اجتماعی برخلاف انقلاب، تخریب و بازسازی سیاسی و اجتماعی یک جامعه نیست بلکه به صورت غیر مستقیم در نهاد های سیاسی تاثیر می گذارد و به طور اساسی به معنی اعتراض خشونت آمیز به وضعیت موجود است.

با این حال قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ تغییرات اساسی در ساختار سیاسی ، اجتماعی ایران ایجاد کرد.

به تعبیر امام خمینی (ره )قیام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد «صحیفه نور ج ۱۹ص۶۷»

حسین عبدالله پور در ادامه تاکید کرد : در حقیقت خاستگاه قیام پانزده خرداد از نقش و جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران و پیروزی مردم از آن ها ناشی می شود چرا که در طول یکصد سال اخیر تاریخ معاصر ، روحانیت مبارز انقلابی به دلیل سیاست ها و برنامه های ضداسلامی سلسله قاجار و خاندان پهلوی توده های مردم مسلمان ایران را علیه آن ها بسیج کرده اند .

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه سپاه قرچک عنوان کرد : ابتدا قیام تنباکو بر تسلط اقتصادی بیگانگان (انگلستان) شکل گرفت ، سپس انقلاب مشروطیت و قانون اساسی مشروطه تبلور یافت ، جنبش ملی شدن نفت نیز یک مبارزه ضد بریتانیایی بود که حیطه وسیع تری نسبت به قیام تنباکو داشت و بالاخره نهضت پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ در کوران اقدامات تسلط جویانه آمریکا که در پوشش  یک سری اصلاحات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، حقوقی ، اجتماعی  انجام می شد به وقوع پیوست و پایه های سست رژیم پهلوی را متزلزل کرد ، که البته در همه این جنبش‌ها روحانیت شیعه نقش اصلی را به عهده داشت و قیام اخیر با تلاش های جهادی امام خمینی  روی داد.

وی در ادامه افزود: آنچه که از همه مهم تر است اهداف و انگیزه های قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲می باشد و آن پیاده شدن قوانین  اسلام  در حوزه های سیاست ، اقتصاد ، فرهنگ و اجتماع نیروهای مذهبی بوده است و هم چنین مقابله با برنامه های استعماری آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی و مبارزه با  حاکمیت و گسترش فرهنگ غربی که منافی با معیارهای فرهنگ اسلام ناب محمدی بوده است ازجمله انگیزه ها و اهداف قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ می باشد .

حسین عبدالله پور در پایان گفت:  حضرت امام خمینی  در این قیام ، آماده‌سازی شرایط و زمینه های  لازم و نیروهای انقلاب اسلامی را در دامن خود پرورش داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار