افول قدرت آمریکا در نظم جهانی آینده

قادر زاده کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شکست و افول نظم لیبرال غربی، واقعیتی است که در نظام بین­ الملل در حال وقوع است. آمریکا به عنوان رهبر این نظم، خود نیز دچار ضعف شده و مولفه­‌های قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیکی آن رو به سقوط هستند.
کد خبر: ۹۲۴۸۵۱۱
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
حامد قادر زاده کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، ظهار کرد: اقتصاد آمریکا از دو منظر قابل بررسی است یکی از نظر اندازه اقتصاد یعنی درآمد ناخالص ملی و دوم از نظر ترازنامه‌ای است.

وی گفت: از نظر اندازه اقتصادی ۲۳ و ۶ دهم درآمد سالانه جهانی مربوط به آمریکا است، اما در کنار این درآمد سالانه میل به رکود اقتصادی در حال افزایش و از زمان اوباما و آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ تلاش‌های فراوانی برای خروج از رکود اقتصادی صورت گرفته و شاید دلیل موافقت با برجام هم تا حدی برای تغییرات اقتصادی ایالات متحده آمریکا در همین جهت بوده است و از شواهد افول اقتصادی در این کشور می‌توان به درگیری با چین و کشور‌های اروپایی و تلاش در جهت ایجاد دیوار و. اشاره نمود.

قادر زاده با اشاره به تشدید ناآرامی‌ها در تحولات اخیر آمریکا عنوان نمود: کشته شدن یک سیاهپوست آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بیش از آن چه رنگ بوی دیگری داشته باشد اقتصادی است. چرا که همراهی اروپا با معترضین و تصمیم گیری تقابلی با اعتراضات تا حد زیادی می‌تواند ناشی از دست پاچگی اقتصادی و وسیع‌تر شدن تاثیر آن بر اشتغال و افزایش حجم بیکاری و فشار بر سازمان حمایتی و اثرات اقتصادی شدید ناشی از مبتلا به کرونا و کشته‌های نشانی بر این ادعا است.

این کارشناس گفت: از طرف دیگر با حضور ترامپ در پست ریاست جمهوری تلاش آشکار حفظ و تقویت نظام سرمایه داری و نگهداشت قدرت اقتصادی باعث مغلوب شدن مسائل غیر اقتصادی در اقتصاد اول جهان شده است چرا که فاصله طبقاتی در آمریکا در حال تشدید است و نظام سیاسی کشور را تحت شعاع خود قرار داده است شاید اگر این مورد نبود تا این حد مقابله با معترضین تشدید نمی‌شد و با بی اهمیت کردن موضوع همانند گذشته گذرا از کنار آن رد می‌شدند، ولی این بار قضیه جدی است و حتی اگر به سرانجامی معنی دار نرسد شعله‌های آن نیمه افروخته باقی خواهد ماند و در صورت نگرفتن نتیجه در ایام انتخابات شدتی معنی دار‌تر می‌گیرد و این موضوع در صورت عدم موفقیت ترامپ تقویت و چه بسا تاثیری ساختار شکنانه‌تر پیدا کند.

قادر زاده افزود:این مسائل ناشی از حاکمیت و نظام سرمایه داری است که تلاش اساسی آن حفظ و مراقبت از جمعیت بسیار محدود صاحبان سرمایه و تک صدایی در مقابل جامعه حداکثری از نظر جمعیت را تشدید و این موضوع خشم عمومی را در داخل و خارج تقویت کرده است و شاید نقطه آغازی جدی در تحول را تقویت می‌کند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار