خبرهای داغ:

لندن، بار دیگر صحنه تظاهرات در حمایت از جنبش ضدنژادپرستی در آمریکا

هزاران تن از اعضا و هواداران گروه‌های راست افراطی و ضد نژادپرستی انگلیس روز شنبه (۲۴ خرداد) در لندن دست به تظاهرات زدند.
کد خبر: ۹۲۴۸۶۰۴
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، هواداران گروه‌های ضد فاشیست و معترض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس سفیدپوست این کشور ماسک بر صورت در چارچوب پویش «سیاهان مهم هستند» با حمل شعارنوشته‌های اعتراضی در میان حضور پررنگ نیروهای امنیتی در خیابان‌های در لندن تظاهرات کرده و با مشت‌های گره‌زده فریاد عدالت‌خواهی سر دادند.  

آنها که در روزهای گذشته در سایر نقاط پایتخت انگلیس از جمله روبروی سفارت آمریکا و دفتر نخست وزیری تظاهرات‌ کرده‌اند، شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته است: «انگلیس بی گناه نیست»، «زندگی سیاهان مهم است»، «سیاهی پوست من جرم نیست» و «تا زمانی که عدالت نباشد، آرامش نیست».

بر اساس برنامه اعلام شده آن‌ها قرار است از هاید پارک به سمت میدان مشهور ترافلگار راهپیمایی کنند.

در همین حال هواداران گروه‌های راست افراطی ازجمله 'بریتانیا اول' که رهبر آن پیشتر به اتهام اظهارات نژادپرستانه زندانی شد، در میدان پارلمان که فاصله چندانی با میدان ترافلگار ندارد تجمع کرده و با حمل پرچم انگلیس فریادهای نژادپرستانه‌ای را علیه مهاجران سر می‌دادند.

آنها با لباس های ارتشی اطراف تندیس شخصیت‌هایی همچون وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس که از نگاه گروه‌ مقابل نماد نژادپرستی و مایه ننگ تاریخ این کشور به شمار می‌روند حائل انسانی تشکیل داده و سرود ملی انگلیس را می‌خوانند. 

هم زمان نیروهای ضد شورش پلیس نیز برای کنترل اوضاع و مانع از بروز درگیری میان دو گروه بین دو میدان ترافلگار و پارلمان حائل انسانی تشکیل داده‌اند.

 پلیس، پیشتر به معترضان دو گروه هشدار داده تا عصر به وقت محلی خیابان‌های شهر را خلوت کنند.

صادق خان شهردار لندن نیز با اشاره به حضور گروه‌های راست افراطی و احتمال بروز درگیری میان دوطرف، از شهروندان خواسته تا از تردد در مرکز شهر خودداری کنند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که قتل بی رحمانه جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی احساسات مردم جهان را جریحه‌دار کرده است.

فلوید ۶ خرداد گذشته در حالی که یک افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی زانویش را روی گردن او گذاشته بود، بطور غم انگیزی جان سپرد. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض‌نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تظاهرات‌کنندگان را عده‌ای اراذل و تروریست‌های داخلی خوانده و خواستار حضور گارد ملی و ارتش برای سرکوب اعتراض‌ها شده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز چندی پیش در اظهار نظر مشابهی، تظاهرات ضد نژادپرستی کشورش را اغتشاشاتی نامید که معترضان به آرمان‌های خود خیانت کرده‌اند. او در همین حال آمریکا را مهد صلح و آزادی خواند که نزدیک‌ترین متحد انگلیس به‌شمار می‌رود.

این در حالیست که ۱۶۶ نماینده پارلمان انگلیس در اعتراض به خشونت علیه تظاهرات کنندگان در آمریکا، خواستار ممنوعیت صدور گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی از انگلیس به آمریکا شده اند.

همچنین جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با صدور بیانیه‌ای، آنچه رفتار نژادپرستانه دولت‌ها در جهان با اقلیت‌های نژادی خواندند را به باد انتقاد گرفته و تصریح کردند که از مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی، به دست پلیس سفید پوست، چشم‌پوشی نخواهند کرد.

امضاکنندگان این بیانیه، مرگ فلوید را بخشی از تاریخ محرومیت اجتماعی و استثمار اقتصادی آفریقایی‌های آمریکا تعبیر و تاکید کردند: ما به‌ عنوان جنبش ضد امپریالیستی تصدیق می‌کنیم که آمریکا بر پایه سلطه‌گری و برده‌داری از آفریقایی‌ها بنا شده و از این منظر، شانه‌به‌شانه همه آن‌هایی که در این کشور و سراسر جهان از خشونت تبعیض‌آمیز دولتی به ستوه آمده‌اند، ایستاده‌ایم.

نمایندگان پارلمان انگلیس که خود را عضو پویش سوسیالیست می‌نامند، خاطرنشان کردند: اینک مهم است که ما در انگلیس درک کنیم، از آفت رفتار تبعیض‌آمیز دولتی مبرا نیستیم. سیاهپوستان انگلیسی نیز به طور نامتناسب از رفتار خشن پلیس رنج می‌برند و تعداد آنها در زندان نسبت به دیگر اقلیت‌های نژادی بیشتر است.

مقامات دولت انگلیس از بیم گسترش تظاهرات سراسری در این کشور، مردم را به رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا دعوت می‌کنند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار