مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس:

آذربایجان، نخستین شریک تجاری منطقه آزاد ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، کشور آذربایجان را نخستین شریک تجاری این منطقه در زمینه صادرات و سرمایه گذاری دانست.
کد خبر: ۹۲۶۰۰۳۱
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محسن نریمان در جلسه همفکری با سفیر جدید ایران در آذربایجان گفت: آذربایجان مهمترین و بزرگترین کشور حوزه قفقاز جنوبی و شریک تجاری نخست منطقه آزاد ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به سهم ۴۰ درصدی بازار صادراتی ارس به آذربایجان گفت: در پنج سال اخیر افزون بر ۹۷ میلیون دلار صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس به جمهوری آذربایجان صورت گرفته است و از مجموع ۵۱۸ میلیون دلار صادرات انجام گرفته در سال گذشته، جمهوری آذربایجان سهم ۴۱ درصدی این بازار را در اختیار داشته است.

نریمان با تاکید بر اینکه ارتباط ما از لحاظ مسائل تجاری فرهنگی و اقتصادی با جمهوری آذربایجان از دیرباز ارتباطی تنگاتگ و دوستانه بوده است افزود: بیشترین میزان سرمایه گذاری‌های خارجی محقق شده در ارس مربوط به کشور‌های آذربایجان و ترکیه است و ۵۰ شرکت تولیدی خدماتی و بازرگانی آذربایجانی در ارس ثبت شده است و ۸ شرکت تولیدی با سرمایه گذاری آذربایجانی با اشتغال زایی ۶۰۰ نفر در ارس فعال هستند و امیدواریم این تعاملات در این دوره رونق بیشتری داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس  خاطرنشان کرد: با وجود همه تحریم‌ها و بسته شدن مرزها، ارس جزو مناطق آزاد کشور بود که صادراتش را افزایش داده است و در پنج سال اخیر در ارس یک هزار و ۶۰ فقره گواهی مبدا با ارزش دلاری بیش از ۶۲ میلیون دلار به کشور آذربایجان صادر شده است و میزان ترانزیت خارجی به جمهوری آدربایجان نیز در مدت مشابه بیش از ۱۲ میلیون دلار بود.

نریمان پیگیری ایجاد نمایشگاه دائمی معرفی و عرضه محصولات تولیدی ارس در باکو، ایجاد دانشگاه مشترک ارس و آذربایجان و تحصیل بخشی از دانشجویان باکو در این دانشگاه، فعال سازی مجدد قطار مشهد-نخجوان را از سفیر جدید ایران در آذربایجان خواستار شد.

وی تکمیل و اجرای جاده و خط آهن جلفا- قلی بیگ‌لو و ایجاد نمایندگی‌هایی از بانک‌های جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس را ضروری دانست و افزود: تحقق این خواسته می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به تبادلات اقتصادی و تجاری را رفع کند و موجبات توسعه روابط ایران با قفقاز را فراهم کند.

  سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان هم در این دیدار گفت: لازمه تحقق جهش تولید، توسعه صادرات است و منطقه آزاد ارس تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور و ظرفیت ایجاد جهش صادراتی را دارد.

عباس موسوی افزود: لازمه تحقق جهش تولید نیازمند همراه بودن با جهش صادرات و شناسایی بازار‌های صادراتی است و این باری است بر روی دوش استان‌های مرزی و به ویژه منطقه آزاد ارس که به دلیل برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مناسب تجاری، لجستیکی، اقتصادی و صنعتی تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد کشور دارد و ظرفیت ایجاد جهش صادراتی را دارد.

خانم پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: ما به جمهوری آذربایجان و مردم آن علاقه خاصی داریم و این دوستی و ارتباط نزدیک فرهنگی باعث شده است منطقه آزاد ارس در طول سالیان گذشته به عنوان امن‌ترین نقطه مرزی کشور باشد.

او با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس نگینی در بستر آذربایجان شرقی است افزود: با قاطعیت می‌توانم بگویم که منطقه آزاد ارس بهترین و صنعتی‌ترین منطقه آزاد در بین مناطق آزاد کشور است و ارس برای درخشش بیشتر و بهتر نیازمند همدلی همه مسئولان استانی، کشوری و سفرای کشور‌های همسایه و به خصوص نیازمند دیپلماسی اقتصادی است.

او  با تاکید بر اینکه نگاه سفرا باید یک نگاه اقتصادی باشد نه سیاسی، افزایش مراودات اقتصادی و ارتباط دوستانه و بازاریابی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی را از سفیر جدید ایران در آذربایجان مطالبه کرد.

یوسف احمدی  دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جلفا هم گفت: وجود برخی قوانین کشوری به منزله چوب لای چرخ گذاشتن روند صادرات برای مناطق آزاد است.
او  گفت: در منطقه آزاد ارس اقدامات بسیار خوبی انجام می‌شود، ولی به علت برخی خلاء‌های قانونی این اقدامات به ثمر نمی‌نشینند.

ارسال نظرات