خبرهای داغ:
مدیرکل پدافند غیر عامل استان قزوین

تغییر ماهیت تهدیدات متناسب با رشد فناوری ها

افشار گفت: رشد فناوری موجب شده تا نوع تهدیدات تغییر کرده و غالبا متناسب با فناوری ها و رشد تکنولوژی این تهدیدات تغییر ماهیت داده اند.
کد خبر: ۹۲۸۷۳۵۴
|
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست خبری پدافند غیرعامل با حضور علی افشار مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری قزوین برگزار شد.

افشار در این مراسم بیان کرد: رشد فناوری موجب شده تا نوع تهدیدات تغییر کرده و غالبا متناسب با فناوری ها و رشد تکنولوژی این تهدیدات تغییر ماهیت داده اند.

وی گفت: در گستره مناطق مختلف می بینیم که رویکرد نظامی محور به نوع فناوری محور تغییر یافته و نوع نگرش تهدیدات مردم محور شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین اظهار کرد: هشت رویکرد در پدافند غیرعامل تعریف شده که حوزه سایبری در راس این تهدیدات قرار دارد و بسترهای موجود می تواند موجب اثرگذاری بر زیرساخت های اقتصادی، تاسیسات هسته ای و حساس کشور، تولیدات و غیره شود.

افشار عنوان کرد: بخش دیگری از تهدیدات در بستر فضای مجازی اتفاق می افتد. فضای مجازی صرفا تهدید نیست بلکه به فرموده مقام معظم رهبری فرصتی است که باید از آن استفاده کرد و وظیفه ما بعنوان پدافند غیرعامل بررسی این قضایا و این فضاست که به واسطه عدم پاکسازی آلوده شده و از پدافند غیرعامل نیز گستره ای از حفره ها را می بینیم و باید وارد این فضا شویم.

وی افزود: بحث پدافند بیولوژیکی یا زیستی که بخش عمده از پدافند غیرعامل در این حوزه می باشد و موضوعاتی که با منشا میکروب ها و زیستی اتفاق می افتد در این حوزه مدنظر است.

افشار با اشاره به ایام کرونایی تصریح کرد: ویروس کرونا در دوازده بهمن ماه در قرارگاه پدافند زیستی ایجاد شد و با توجه به دغدغه جامعه کمیته های مختلفی نیز ایجاد شد و این مسوولیت به پدافند غیرعامل استانداری واگذار شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین اضافه کرد: باتوجه به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیرعامل و دغدغه مردم و مسوولین و با توجه به ظرفیت های دستگاه های اجرایی و اولویت بخشیدن به اقدامات اجرایی، برنامه های تاب آوری اجتماعی و پدافندی و غیره مقرر شد با استفاده از این فرصت با اجرای برنامه های فراگیر و مفید بتوانیم نهادینه کردن این موضوع را ایجاد نماییم.

وی ادامه داد: با استفاده از ایجاد یک شبکه ارتباطی کامل و پایدار، افزایش مشارکت عمومی و مردمی و نزدیک کردن اهداف پدافند غیرعامل و جاری و ساری کردن آن برای گذر از دستگاه ها و اجرای آن در جامعه، تعریف درست از راهبردها و تبیین راهکارهای پدافند غیرعامل و ایجاد راهکارهای درست و ایجاد شبکه سازی، بتوانیم فرهنگ سازی پدافند را نهایی کنیم.

این مسوول با اشاره به شعار سال خاطرنشان کرد: بحث تهیه الزامات پدافند غیرعامل برای توسعه شهرهاست که از شهر محمدیه و مهرگان شروع شده است و خوشبختانه مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان، یک سند بالادستی است که پنج گام را پیگیری می کند. در گام اول کلیه دارایی ها و زیرساخت های استان را شناسایی کردیم و در گام دوم بر اساس این دارایی ها حوزه های مختلف بیولوژیک و سایبری و غیره پرداخته می شود و در گام سوم کلیه آسیب پذیری های یک استان برای زیرساخت ها شناسایی شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین خاطرنشان کرد: راهکارهای کاهش این آسیب ها شناسایی شده و در گام بعدی متناسب با راهبردهای موجود اقدامات متناسب برای هر دستگاه را ایجاد می کنیم.

وی ادامه داد: ۸ کارگروه و کمیته تخصصی ذیل ستاد کرونا شکل گرفت که کمیته نظارت و بازرسی عملکرد دستگاه های استان یکی از این کمیته ها بود. در بحث ارزیابی و نظارت در کرونا ۱۷ شاخص شناسایی شد و حدود ۱۷۰ هزار بازدید از طریق دستگاه های اجرایی انجام شد.

افشار گفت: ارزیابی ما در حوزه نظارت نشان می دهد متاسفانه توجه مردم به کرونا کاهش یافته و ارزیابی ما در حوزه های مختلف شامل رعایت پروتکل ها در معابر عمومی ۴۸ درصد، شاغلین در صنوف ۶۳ درصد، حمل و نقل عمومی ۵۴ درصد، ادارات ۸۵ درصد، مدارس ۸۰ درصد، دفاتر پیشخوان ۷۳ درصد، بانک ها ۷۱ درصد، هتل و مراکز اقامتی ۷۴ درصد می باشد.

۱۰۱۰/گ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار