موسوی لارگانی در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

نگاه در بودجه 1400 به اقتصاد مقاومتی و شرکت های دانش بنیان نیست

 عضو هیات رییسه مجلس گفت: رهبری معظم به اقتصاد مقاومتی و  شرکت های دانش بنیان تاکیدداشتند اما در  بودجه 1400 ، نیم درصد هم به این مبانی توجه نشده است.
کد خبر: ۹۳۰۳۷۴۳
|
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در رابطه با اینکه در بودجه ۱۴۰۰ وابستگی درامد به نفت روند افزایشی دارد و اقتصادمقاومتی درنظر گرفته نشده است افزود: علی رغم اینکه دولت‌ها هر ساله شعار عدم اتکا به نفت را می‌دهند، ولی در کشورمان منابع درآمدی نشان می‌دهد که وابستگی اتکا به درآمد نفت را در بودجه افزایش یافته است. در سال گذشته کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر شده است این در حالی است که میزان نفت صادراتی ۱۴۰۰ از دوبرابر صادرات سال ۹۹ دربودجه هم بیشتر پیش بینی شده است شاید بهتر است بگوییم بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت جنبه تخیلی دارد و شکل واقعی ندارد.

وی با انتقاد از افزایش هزینه‌های جاری دولت افزود: افزایش صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰ برای مصارف هزینه‌های جاری است ونه توسعه و عمران. رهبری معظم پیش بینی که در رابطه تاسیس صندوق توسعه ملی داشتند این بود که یک زمانی سوخت‌های فسیلی تمام می‌شود و ما و نسل‌های آینده را نباید از این نعمت خدادادی محروم کنیم.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد سهم فروش نفت هرساله در صندوق توسعه ملی ذخیره نشده است و این در حالی است که سالیانه هم ۳ درصد به این میزان باید اضافه می‌شد این بنا به نظر رهبری معظم و مجلس تصویب شد. آنچه در واقع باید انجام گیرد این است که همه درآمد حاصل از فروش نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا از این طریق برای توسعه اشتغال و رونق تولید سرمایه گذاری و برنامه ریزی شود. متاسفانه دولت یازدهم اززمانی که مسوولیت اجرایی کشورمان را برعهده گرفته است سال اولی که دولت یازدهم تشکیل شده بود تنها ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز کرده است برسند بااینکه این میزان ۲۶ درصد بود؛ و این در حالی است رقم به ۴۰ درصد رسیده است، ولی از سوی دولت پرداخت نشده است.

عضو کمیسیون هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برنامه ریزی دولت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست از اینرو صادرات و ارزآوری برای کشورمان در این بودجه لحاظ نشده است. بودجه متکی به نفت در سال ۱۴۰۰ روندی افزایشی داشته است از اینرو ۲۰ درصد سهم فروش از نفت به صندوق توسعه ملی واریزشود این یک ظلمی است که کشورمان را دچار خسارت‌های فراوان خواهد کرد وعلاوه بر تورم زایی در کشورمان معیشت مردم و اشتغال و صادرات غیر نفتی را زیر سوال می‌برد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در خاتمه اذعان داشت: بار‌ها توسعه صادرات غیرنفتی شعار داده شده است به جای اینکه از خام فروشی جلوگیری شود در بودجه ۱۴۰۰ خام فروشی توسعه می‌یابد و نه صادرات.

نکته اساسی این است که رهبری معظم به اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های دانش بنیان تاکیدداشتند، اما در بودجه ۱۴۰۰، نیم درصد هم به این مبانی توجه نشده است. این در حالی است که شرکت دانش بنیان می‌توانند از طریق اختراعات و ابداعات کشورمان را از مشکلات کنونی نجات دهند که این واقعیت در بحث کرونا مشهود بوده است شرکت‌های دانش بنیان به چیز‌هایی دست یافتند که به فکر اروپاییان هم نمی‌رسید این در حالی است که اروپاییان از اینکه ما به این تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم خشنود نیستند و وابستگی ابدی به اروپاییان داشته باشیم از جمله اهداف شان بوده است لذا شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند اقتصاد کشورمان را متحول کنند، اما در بودجه ۱۴۰۰ توجه حداقلی هم به شرکت‌های دانش بنیان نشده است و از شرکت‌های دانش بنیان استفاده‌ای نشده است
ارسال نظرات
آخرین اخبار