به همت کارشناس تربیت بدنی و مسئول بسیج ورزشکاران ناحیه مالک اشتر صورت گرفت؛

پیکر سنجی کارکنان ناحیه مالک اشتر مشهد توسط دستگاه تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی

پیکر سنجی کارکنان ناحیه مالک اشتر مشهد توسط دستگاه تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی و توضیح حرکات اصلاحی به کارکنان به همت تربیت بدنی سپاه ناحیه مالک اشتر در محل سالن ورزشی ناحیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.
کد خبر: ۹۳۰۵۸۲۲
|
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
وفایی کارشناس تربیت بدنی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ گفت:حرکات اصلاحی در بهبود ناهنجاری‌های اسکلتی نقش بسیار موثری دارد.

ایشان در رابطه با زندگی سالم و وضعیت بدنی استاندارد گفت:وضعیت جسمانی مطلوب نقش مهمی در ایجاد زندگی سالم و با نشاط دارد.

وی: از پیکر سنجی کارکنان ناحیه مالک اشتر مشهد توسط دستگاه تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی و توضیح حرکات اصلاحی به کارکنان در محل سالن ورزشی ناحیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

وی ادامه داد: انجام کار‌های روزمره بصورت اشتباه، کار مداوم و بدون استراحت در یک وضعیت ثابت و نیز عدم فعالیت بدنی باعث شده است تا اکثر افراد جامعه با ناهنجاری‌هایی در بدن و به ویژه ستون فقرات مواجه شوند که این ناهنجاری‌ها به تدریج باعث بروز بیماری و درد‌هایی در نواحی مختلف ستون فقرات میگردد که حرکات اصلاحی در پیشگیری و درمان این ناهنجاری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

این کارشناس تربیت بدنی با تعریف ناهنجاری گفت: شانه‌های نامتعادل و گرد شده، ستون فقرات کج، سربه جلو، گودی کمر، انحراف لگن، زانوی پرانتزی و ضربدری، کف پای صاف و... از مصادیق ناهنجاری‌های اسکلتی است.

وی با اشاره به برخی از عوامل بروز آن گفت: فقر حرکتی و عدم حرکت که منجر به ضعف عضلات میشود مانند کودکان آپارتمانی که بنا به شرایط فیزیکی زندگی امکان تحرک کمتری دارند. همچنین حالت‌های روحی و روانی مانند خجالتی بودن یا افسردگی که این افراد عمدتا سرشان به طرف پایین است که در دراز مدت میتواند منجر به عارضه سر به جلو یا پشت گرد شود.

وی افزود: استفاده از پوشاک نامناسب مانند کفش نامناسب مثلا کفش‌های تنگ و نوک باریک و یا پاشنه بلند باعث قوز انگشتان پا و شست کج میشود؛ و یا افزایش وزن به عنوان عاملی که میتواند در بسیاری از بیماری‌ها عامل تشدید کننده باشد مانند صافی کف پا، عادات نامناسب در ایستادن، راه رفتن و نشستن و حمل اشیا سنگین مانند حمل کیف‌های سنگین در کودکان دبستانی به صورت یکطرفه و ممتد که میتواند منجر به کجی ستون فقرات و افتادگی شانه گردد.

وفایی ادامه داد: شغل و وضعیت‌های ثابت بدنی در انجام امور روزمره مثلا افرادی که به طور یکنواخت در طول روز پشت رایانه هستند، استفاده از تجهیزات غیر استاندارد مانند میز و صندلی و نیمکت‌های مدارس در ایجاد ناهنجاری نقش دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد:اختلالات ژنتیکی و مادرزادی هم میتواند در بروز این ناهنجاری‌ها نقش داشته باشد.

وفایی با تاکید بر اینکه اگر منشا این درد‌ها را تشخیص دهیم در هنگام بزرگسالی و کهولت کمتر دچار مشکلات خواهیم شد گفت: برای مثال بی توجهی به پای پرانتزی باعث ایجاد آرتروز در سنین بزرگسالی خواهد شد.

کارشناس تربیت بدنی برای رفع و پیشگیری از ابتلا به این ناهنجاری‌ها افزود:برای رفع و پیشگیری باید از علم حرکات اصلاحی کمک گرفت، حرکات اصلاحی شاخه‌ای از تربیت بدنی است که اهدافش شناسایی، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری‌های فرد است.

وفایی در پایان بیان نمود: مسئولین تربیت بدنی در نواحی مقاومت بسیج باید به این موضوع بیشتر اهمیت دهند و ضمن آموزش به کارکنان در زمینه حالات صحیح ایستادن، نشستن، خوابیدن و مطالعه کردن آن‌ها را از عواقب شیوه‌های غلط نشست و برخاست و حمل کیف آگاه کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار