ولایت مداری در لایه‌های شناخت، اندیشه، اخلاق و عمل

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) حجت را شناخت و بر اساس آن راه خود را انتخاب کرد یعنی ولایت مداری در شناخت و اندیشه و در مقام عمل نیز این شناخت و اندیشه خود را نشان داد.
کد خبر: ۹۳۱۲۷۸۲
|
۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، نماینده ولی فقیه در سیستان ‌و بلوچستان در نشست ویدئو کنفرانس بین فرماندهان سپاه سلمان استان به بیان نکاتی حول محور ولایت مداری در شناخت، اندیشه، اخلاق و عمل پرداخت و گفت: انسان دارای لایه‌های مختلفی است یک لایه بحث شناخت و اندیشه و یک لایه هم اخلاقیات و رفتار اوست که رفتار فرد برگرفته از اخلاقیات و نمود اخلاق درونی است که البته این اخلاق و رفتار هم نشأت گرفته از اندیشه و فکر و نظام ارزشی افراد است.

امام جمعه زاهدان افزود: در اینکه معیار شناخت انسان چه باشد و چگونه بتواند به حقایق عالم دست پیدا کند و بر اساس آن مسیر خود را مشخص کند روایت و احادیث بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: مهم این است که انسان آنچه را خداوند حجت قرار داده معیار خود قرار دهد و مسیر خود را بر اساس آن مشخص کند و حجت آن چیزی است که قابل استدلال برای طرفین است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در جنگ جمل در پاسخ به سوال یکی از صحابه و تشخیص حق و باطل گفت: این تعبیر از امیرالمومنین نقل شده که حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و مهم این است که انسان بتواند حجت الهی را شناخته و بر اساس حجت الهی زندگی خود را تنظیم کند.

وی گفت: در طول تاریخ برخی از افراد توانسته اند اینگونه عمل کنند مانند حضرت فاطمه زهرا(س) که به خوبی حجت الهی را شناخته و در این مسیر حرکت کرده و سپس همه هستی خود را در راه دفاع از این حجت تقدیم کرده است.

آیت الله محامی عنوان داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) حجت را شناخت و بر اساس آن راه خود را انتخاب کرد یعنی ولایت مداری در شناخت و اندیشه و در مقام عمل نیز این شناخت و اندیشه خود را نشان داد.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: انسان معیار، انسان کامل است که پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در اوج آن و مصداق بارز این انسان کامل هستند و هر کس به این انسان معیار نزدیکتر باشد به حق نزدیک‌تر است.

نماینده، ولی فقیه در استان ادامه داد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از نمونه‌های بارز عصر حاضر در عرصه ولایت مداری، شناخت، اندیشه، اخلاق و عمل بود.

آیت‌الله مصطفی محامی تصریح کرد: شناخت شاخص و حجت خود در انقلاب بسیار مهم است، زیرا در مقام حرف خیلی‌ها ادعا دارند، اما اینکه در مقام عمل گفته می‌شود فقیه، ولی است و ولایت دارد، ولی الهی و حجت الهی است.
وی ادامه داد: همانطور که در تقلید مرجع تقلید حجت ماست در حاکمیت دین هم، ولی فقیه، ولی الهی و حجت است که درک درست آن بسیار مهم است.

امام جمعه زاهدان گفت: شناخت حجت و ملتزم بودن به آن در بسیاری از حوادث مسیر را مشخص و ما را از انحراف حفظ می‌کند.

وی گفت: سردار سلیمانی در بسیاری از مسائل مهم به عنوان یک سرباز ولایت تکلیف و حجت مشخص داشت و پا به پای این حجت همراهی کرد و تمام زندگیش را برای او گذاشت.

آیت الله محامی اظهار کرد: اینکه انسان پای کار باشد و دل، ولی الهی را شاد کند از نکات بسیار مهم است و باید تلاش کنیم تا در زندگی حجت و، ولی الهی را بشناسیم و در عمل پیرو ایشان باشیم که این نیازمند توفیق الهی است.

وی گفت: برای دستیابی به چنین توفیقی باید همواره تضرع و توسل داشته باشم و برای اینکه بتوانیم از این لطف، عنایت و توفیق بهرمند شویم لازمه آن ایجاد قابلیت و استعداد در خودمان است.

وی گفت: به هر میزان که مسئولیت ما بیشتر می‌شود و جایگاه اجتماعی بالا می‌رود و قدرت تاثیرگذاری ما بیشتر می‌شود به همان میزان باید به ارزش‌های اخلاقی، تهذیب نفس و تقویت ارتباط مان با خداوند بپردازیم.
ارسال نظرات