سعــــــید زعفـــــری
چهارم شعـــــبان المعــــــظم؛

مــــیلاد حضـــــرت ابوالفـــــضل العـــــباس(ع) و روز جانـــــباز

یا عباس، انگار خدا کلید تمام قفل های بسته را به کرامت دستان تو سپرده است که به محض شکفتن نامت، عقده ها باز می شود!
کد خبر: ۹۳۲۸۹۸۷
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
مــــیلاد حضـــــرت ابوالفـــــضل العـــــباس(ع) و روز جانـــــباز
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، حضرت ابوالفضل العباس فرزند امیرالمؤمنین علیهما السلام، در ۴ شعبان سال ۲۶ هجری در مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه کلابیه بود که بعد‌ها با کنیه «ام البنین» شهرت یافت.
همراهی حضرت ابوالفضل علیه السلام با پدر، فرصتی زرّین در بهره گیری از صفات و فضائل علی علیه السلام در سفر و وطن، حرب و محراب برای او پدید آورد تا در حوادث آینده یکایک این اندوخته‌های ارزشمند را به کار گیرد و در لحظه‌های خطر استفاده نماید.
 
حضرت ابوالفضل العبّاس حدود ۱۵ سال از زندگانی بابرکت خویش را در کنار پدر بزرگوارش حضرت علی علیه السلام گذرانید و بعد از آن هم در سایه لطف و مرحمت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام زندگی کرد و همچون عبدی فرمان بردار، در خدمت این دو بزرگوار بود. آری، پدر و مادر گرانقدرش او را این چنین تربیت کرده اند که باید در برابر امام خود، متواضع و مطیع باشد؛ و چه خوب عباس علیه السلام این معنا را درک نمود!
همدلی و همراهی عباس علیه السلام با برادران و شیفتگی او نسبت به سخنان و دستورات پدر و مادرش، نشانه‌ای صریح از شعور و درک والای او بود، که هر روز بیشتر از گذشته، شهد دانش و دانایی را در کام اندیشه اش شیرین‌تر می‌کرد و با آداب و اخلاق اسلامی آشناتر می‌گشت.

برگ‌هایی از دفاتر فضائل و مناقب حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

حضرت عبّاس سلام الله علیه، جمال ظاهر و کمال باطن را جمع کرده بود. وی آن قدر زیبا و نورانی بود که ملقّب به «قمر بنی هاشم» شده بود؛ امام جعفر صادق علیه السّلام، عمویش حضرت عبّاس سلام الله علیه را با وصف عرشی «عبد صالح» می‌ستوده و می‌فرمود: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ».
 
الگو‌های رفتاری در شخصیت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
تمام ویژگی‌ها و فضایل و کمالات حضرت عباس (ع) شعاعی از یک دایره است؛ دایره‌ای که بایستی آن را «ولایت پذیری» و اطاعت بی، چون و چرا از «ولایت» نام نهاد. به عبارت دیگر تمام ویژگی‌ها و کمالات ابوالفضل العباس (ع) در پرتو پیروی محض از ولی الله زمان خود یعنی برادرش، حسین (ع) رنگ می‌گیرد.
 
با ادب آموختگان مکتب جانباز کربلا
 
در حادثه کربلا، سمت پرچمداری سپاه حسین علیه السلام و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل بیت امام را داشت. به خاطر فداکاری و جانبازی آن حضرت در روز عاشورا، و به منظور گرامی داشت خاطره ایثارگری‌های جانبازان عزیز، سالروز ولادت با سعادت بزرگ جانباز کربلا، حضرت عباس علیه السلام به عنوان روز جانباز نامیده شده است.
جانبازان با الهام از کردار و منش آن بزرگوار، درس فداکاری و شجاعت و وفا آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار