تا انتخابات| کارشناس امور سیاسی درگفت و گو با بسیج:

افزایش قدرت اجرایی رئیس جمهور درگرو حضورحداکثری است/مردم به برنامه کاندیدا نگاه کنند نه به جوسازی‌ها

ساری- کارشناس مسائل سیاسی مشارکت حداکثری را بر معیشت مردم موثر دانست و گفت:افزایش قدرت اجرایی رئیس جمهور درگرو حضورحداکثری مردم در انتخابات است.
کد خبر: ۹۳۴۳۳۳۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
افزایش قدرت اجرایی رئیس جمهور در مشارکت حداکثری رقم می‌خورد
 
به گزارش خبرگزاری بسیج ازمازندران، سلسله نشست‌های بصیرتی و روشنگری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در دفتر خبرگزاری بسیج مازندران با حضور کارشناسان مسائل سیاسی حول محور‌های حضور حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب درست، راه اندازی شد.

قبادی نژاد تحلیلگر مسائل سیاسی در هشتمین نشست، با اشاره  به مشارکت حداکثری در انتخابات و اثرگذاری آن در معیشت و رفع مشکلات اقتصادی، گفت: در کشور‌های عربی  برای حق رای، شبانه روز تلاش می‌کنند و در این راه کشته هم میدهند. یا در کشور‌های توسعه یافته مثل فرانسه در سال‌های گذشته  حتی زن‌ها هم حق رای نداشتند. اما در کشور ایران شهدایی تقدیم کردیم که مردم حق رای داشته باشند لذا دشمن تلاش میکند تا این حق رای را از مردم بگیرد.

مصطفی قبادی نژاد با بیان اینکه انتخاب غلط باعث بروز مشکلات می‌شود، افزود: اگر انتخاب درست صورت بگیرد، مطمئنا مشکلات را هم نخواهیم داشت.  

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به چهار عامل مشارکت حداکثری که بر معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد، پرداخت و اضافه کرد:  عامل اول آن است که وقتی مشارکت حداکثری در انتخابات بالا باشد، برای رئیس جمهور دو اتفاق می‌افتاد اول آنکه قدرت اجرایی رئیس جمهور را در پیاده سازی برنامه‌ها افزایش می‌دهد چرا که در افکار عمومی میگویند این رئیس جمهور حداکثر مردم است، یعنی مشارکت حداکثری قدرت اجرایی رئیس جمهور را افزایش میدهد دوم آنکه مشارکت پایین باشد، عملا رئیس جمهور را محدود در یک حزب و قشر خاص می‌کنیم لذا وقتی انتخاب رئیس جمهور برآمده از یک مشارکت حداکثری باشد، رئیس جمهور خود را مسئول تمامی اقشار میداند نه فقط یک حزب  و قشر خاصی.

قبادی نژاد در ادامه دومین عامل مشارکت حداکثری را کم کردن اثر تحریم و از بین بردن آن دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه تاریخی چهل سال از عمر انقلاب، نشان داده شد، هدف دشمن  ناامید کردن مردم  است لذا پیام مشارکت حداکثری، ناامیدسازی دشمن است. در سال ۸۸  اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا  نامه‌ای برای رهبر معظم انقلاب نوشتند و در آن نامه ذکر کرد که با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، عملا شدت تحریم‌ها جواب نداد و ما مایل به مذاکره با ایران هستیم چرا که مردم پای نظام هستند. اما برخی‌ها با راه اندازی فتنه  در سال ۸۸  این چراغ سبز را برای تحریم بیشتر به دشمن نشان دادند که تحریم‌های ثانویه را پس از فتنه ۸۸ شاهد بودیم.

 این کارشناس مسائل سیاسی  در ادامه گفت: در انتخابات به یک شخص رای داده نمی‌شود بلکه به برنامه‌ای که این شخص در دوره چهارساله قرار است اجرایی کند، رای داده می‌شود؛ لذا مردم با مشارکت حداکثری به برنامه‌های اقتصادی این کاندیدا برای رفع مشکلات رای می‌دهند که این سومین عامل برای حضور حداکثری است.

قبادی نژاد، با اشاره به چهارمین عامل و اینکه با انتخاب و رای به یک برنامه درست، مشکلات قابل حل است، و نباید درگیر جوسازی‌ها شویم، افزود:چرا باید به یک حرکت رسانه‌ای جوسازی‌ها گوش بدهیم و   برنامه‌های کاندیدا را رصد و پیگیری نکنیم؟.

 این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این شبهه ذهنی مردم که هر کسی بیاید وضع به همین منوال است، خاطرنشان کرد:  این شبهه با تاریخ انتخابات ایران در چهار دهه مغایرت دارد چرا که هر کاندیدا با برنامه‌هایی که ارائه میدهد شناخته می‌شود. رئیس جمهور وقت در هشت سال پیش برنامه‌ای اقتصادی ارائه داد و گفت: بهترین مدل اقتصادی، اقتصاد نئولیبرال است لذا اگر نخبگان  و جریان‌های جامعه این مدل اقتصادی را برای مردم تبیین و تشریح می‌کردند که این مدل اقتصادی تکیه بر ابرقدرت‌ها است و خروجی آن مذاکره و معطلی هشت ساله  آن وقت این مشکلات پیش نمی‌امد چرا که موضوع ابرقدرتها، استکباری  و تحمیل فشار‌ها است.

به گفته قبادی نژاد هیچ دولتی در این چهل ساله مثل دولت تدبیر و امید پیگیر مذاکره نبود و وزیر خارجه  اش هم تحریم نشد،   اما وزیرخارجه دولت تدبیر تحریم شد.

این تحلیلگر امور سیاسی با اشاره به اینکه در دوران‌های مختلف، سه دولت دارای یک تفکر و گفتمان بودند، خاطرنشان کرد: تنها یک دولت در یک مدت کوتاهی توانست گفتمانش را به سمت اهداف نظام ببرد که همان در یک بازه کوتاهی نتیجه خود را نشان داد و بااستقبال عمومی مواجه شد لذا عملکرد تفکرات غیرانقلابی در این چهاردهه و حتی در این هشت سال خود رانشان داده است.

قبادی نژاد عبرت تاریخی و مطالعه برنامه‌های نامزد‌ها را ضروری دانست و گفت:مردم به برنامه‌های کاندیدا نگاه کنند نه به شلوغ بازی‌ها و هیاهوی رسانه‌ای. باید برنامه‌های کاندیدا در مسئله معیشت، اقتصاد و همچنین آرمان‌های انقلاب مورد بررسی قرار بگیرد.

 این کارشناس مسائل سیاسی در بخش‌های پایانی سخنان خود در پاسخ به این شبهه که چرا شورای نگهبان باید برای تائید صلاحیت کاندیدا تصمیم بگیرد، و انتخاب مردم را به حداقل برساند، افزود: شورای نگهبان رئیس جمهور انتخاب نمی‌کند بلکه کاندیدا را برای ریاست جمهوری تائید می‌کند، مسئله انتخاب و صلاحیت فرق می‌کند؛ لذا تشخیص صلاحیت کاندیدا از محدوده ذهنی مردم فراتر است و اینکه مردم شناخت کاملی از نامزد‌های ثبت نام شده ندارند. برای نمونه کسانی در انتخابات ثبت نام کردند که پرونده امنیتی دارند و فقط دستگاه‌های امنیتی از آن آگاهی دارد، یا کسانی که در حوزه اقتصادی نه تنها برنامه ندارند بلکه باعث خرابی بیشتر وضع اقتصادی می‌شوند. برای همین مردم، چون احاطه کافی به سابقه افراد ندارند شورای نگهبان طبق وظیفه خود آن‌ها را تائید یا رد می‌کند.

قبادی نژاد در ادامه با تصریح براینکه تایید شورای نگهبان، محدودکردن مردم  نیست، خاطرنشان کرد: در تمام کشور‌هایی که انتخابات برگزار می‌شود، برای تایید فیلتر‌هایی دارند و روال مرسوم کشورهاست.

 این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طیف‌های مختلفی برای کاندیدا شدن، دیده می‌شوند، یادآور شد: کسانی که در شورای نگهبان هستند، به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند؛ لذا نماینده‌های مردم در این شورا، کاندیدا را تایید می‌کنند.

قبادی نژاد با اشاره به اینکه رئیس جمهور، مجری قانون اساسی است، گفت: کسی که صلاحیت رئیس جمهور را انتخاب می‌کند باید شناخت کافی به قانون اساسی داشته باشد و همچنین صلاحیت رئیس جمهور یک نظام اسلامی را کسی  بررسی می‌کند که اشرافیت بر احکام اسلامی دارد.  

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار