خبرهای داغ:
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

هزار و ۱۲۷ مرکز موقوفه درمانی در کشور فعالیت می کنند

حجت الاسلام شرفخانی گفت: هزار و ۱۲۷ مرکز موقوفه درمانی در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۹۳۴۶۹۹۲
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، شورای خیریه اوقاف استان قزوین با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سالن جلسات اداره کل اوقاف استان قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام شرفخانی در این جلسه با اشاره به جایگاه امور خیر از آغاز خلقت بیان کرد: در کشور ما از روز اول خلقت نگاه همدلی و نوعدوستی وجود داشته چرا که از روزی که انسان خلق شده، نگاه اجتماعی کمک به خلقت جزو نگاه انسان بوده و کمک به هم نوع را در دستور کار خود داشته است.

وی گفت: با بررسی تاریخ کشور و فعالیت های خیرخواهانه با ساختارهای مختلف، بخش عمده آن رویکرد فردمحوری بوده و در قدیم الایام اگر صدقه و امور خیری انجام می شده به صورت فردی بوده است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: اما بعد از گسترش ساختارهای جغرافیایی و زندگی از سال ۱۳۳۷ در کشور ما ساختار جمعی و حاکمیتی شکل گرفت و فعالیت های خیرخواهانه به صورت جمعی تشکیل شد.

حجت الاسلام شرفخانی عنوان کرد: امروز نیز در کشور ایران مجموعه ها و نهادهای حاکمیتی مختلفی در رابطه با صدور مجوز و ساختارهای جمعی اقداماتی را انجام می دهند که دارای اسامی و عناوین مختلف دولتی و مردم نهاد هستند.

وی افزود: ساختار نهاد نیز با قدمت پیش از اسلام، می باشد و وقف یکی از ساختارهایی است که حکم مدیریتی دارد لذا یکی از ساختارهای مانا و پویا که در زمان پیامبر به آن توجه شده همان ساختار وقف است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: بیش از ۱۹۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که نشان از نگاه نوعدوستی و نگاه معادمحوری مردم است. در بین این موقوفات بخشی از موقوفات موضوعات زمان آینده را در نظر گرفته و بر همین اساس هزار و ۱۲۷ مرکز موقوفه درمانی در کشور وجود دارد.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: برخی موقوفات با عشق به اهل بیت و قرآن وقف هایی را ایجاد کرده اند برخی در عرصه توسعه اقدام کرده اند و ما بیش از ۸۰۷ نیات واقفین در کشور داریم اما کسانی بوده اند که نگاه خاصی برای یک محور مشخص نداشته اند بلکه بنا به نیاز کشور در هر دوره از زمان نیت نوعدوستی عام داشته است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: امروز ساختار وقف یک قدم جلو رفته و ساختارهای خیر روزمره طراحی شده چرا که در حال حاضر مردم توان مالی زیادی ندارند لذا در کنار هم قرار گرفته و نسبت به نیازمندی های منطقه خود مرکز خیریه راه اندازی کرده اند.

وی ادامه داد: امروز در جهان، حکمرانی خیرین یک موضوع علمی است. لذا در ساختارهای خیریه باید نوع مدیریت را بلد بود تا بتوان از ساختار جمعی و منابعی که در اختیار قرار می گیرد با بهره وری بالا استفاده کرد و این نشان از اهمیت یک ساختار علمی دارد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه شورای خیریه اوقاف یادآور شد: ما به دنبال صدور مجوز نیستیم بلکه به دنبال هم افزایی و تسهیلگری و طراحی فرایند ارزشمند مدیریت خیریه هستیم تا پایش خیریه اتفاق افتاده و یک سیستم هدفمند خیریه را در کشور راه اندازی نماییم.

حجت الاسلام شرفخانی بیان کرد: امروز مردم باید بدانند شفاف سازی مجموعه خیریه چگونه است. شوراهای خیریه علاوه بر اجرای نیات واقفین با ظرفیت مردمی، می توانند یک هم افزایی در کشور ایجاد نمایند.

وی افزود: در کشور ما تعداد قابل توجهی مرکز درمانی موقوفه وجود دارد که در حال تعطیلی هستند. حاکمیت بجای کمک به این مجموعه ها، متاسفانه مدام سنگ اندازی می کند. در حالی که در کشورهای دیگر مالیات مردم صرف امور خیریه می شود و امروز در کشور ما به دنبال تعطیلی این موسسات هستند. این در حالی است که ۱۳۳ بیمارستان و حدود ۴۴۰ درمانگاه موقوفه در کشور وقف وجود دارد و شوراهای خیریه باید به سمتی بروند که از ظرفیت های شبکه ای استفاده کنند چرا که روش بازاریابی خیریه یک علم است و باید گسترش یابد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ضمن اشاره به وقف پول پاسخ مقام معظم رهبری به یکی از استفتائات این حوزه بیان کرد: وقف پول در موسسات خیریه می تواند تحول عظیم ایجاد نماید چرا که برخی دوست دارند کار مانایی از این وقف پول ایجاد شود.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: در بحث آزادی زندانیان در کشور باب خوبی آغاز شده و مجموعه های مردمی و شورای خیریه می توانند به خوبی آزادسازی زندانیان را مدیریت نمایند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار