خبرهای داغ:
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی؛

ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت جهت پیشگیری از خلأ اشتغال

دکتر محمدبیگی گفت: متاسفانه خلاء موجود در ارتباط دانشگاه و صنعت موجب شده تا درصد فارغ التحصیلان بیکار در جامعه زیاد باشد.
کد خبر: ۹۳۵۵۴۸۳
|
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در دیدار با دکتر اصغر کشتکار سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین و معاونان وی بیان کرد: ما نیازمند مسئولانی هستیم که آینده نگر و آینده نگار باشند تا در این راستا بتوانند با توجه به پژوهش های صورت گرفته بهترین تصمیم را برای زمان حال و آینده بگیرند، این موضوع در دانشگاه‌ها نیز بسیار ضروری است.

وی گفت: همچنین نیازمند دمیدن روحی تازه در کالبد علمی و دانشگاهی هستیم چرا که مهمترین قشر و سرمایه اجتماعی ما، جوان ها هستند و ضرورت دارد رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه رشد کند تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دغدغه‌ای برای اشتغال خود نداشته باشند.

دکتر محمدبیگی اظهار کرد: متاسفانه خلاء موجود در ارتباط دانشگاه و صنعت موجب شده تا درصد فارغ التحصیلان بیکار در جامعه زیاد باشد این در حالی است که دانشجویان سال ها عمر خود را در دانشگاه و در مسیر علم آموزی می گذرانند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی از علم به دست آورده برای اشتغال خود استفاده کنند اما بعد از پایان تحصیلات به واسطه خلا موجود در حوزه صنعت و دانشگاه دچار سرخوردگی می شوند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: مدل ارتباط صنعت و دانشگاه باید به سمت مدل‌های ترکیبی متحول شود. در مدل‌های ترکیبی همانطور که دانشگاه متولی کارآفرینی می‌شود، صنعت هم متولی توسعه علمی، فناورانه و پژوهش‌‌محور می‌شود.

وی افزود: ارتباط بین دانشگاه آزاد و دانشگاه های دیگر و مجموعه های علمی مانند جهاد دانشگاهی یک ضرورت مهم است. دانشگاه آزاد قزوین می تواند تاج علمی برتر در برخی از رشته ها در سطح منطقه باشد چرا که نشان داده با بهره مندی از توجه به قابلیت های جوانان مستعد و حمایتی که از آنها کرده می تواند این مسیر را با قدرت بیشتری طی کند.

دکتر محمدبیگی اضافه کرد: باید به سمت دانشکده ها و پژوهشکده‌های تخصصی کشاورزی با محوریت مزیت‌های نسبی استان برویم چرا که قزوین یک استان زرخیز در حوزه کشاورزی است. دشت قزوین بعنوان یکی از ۵ دشت مهم حاصلخیز در کشور امروز نیازمند توجه جدی مسئولان و دانشگاه ها و مراکز علمی است. به‌عنوان نمونه باید بر حوزه انگور، زیتون، پسته و موارد از این دست تمرکز داشت. باید بخش دانشگاهی و پژوهشگاهی استان مبتنی بر چنین مزیت‌هایی به سمت کار آفرینی سوق پیدا کنند.

دکتر محمدبیگی تصریح کرد: همچنین نیازمند ایجاد رشته های مهارتی تخصصی در دانشگاه‌ها هستیم که از جمله آن می توان به رشته هایی همچون پرورش گیاهان دارویی، سلامت الکترونیک، رشته های تخصصی کشاورزی، پژوهشکده سلامت و آینده‌نگاری جمعیت، تله مدیسین، سلامت باروری، مراقبت سالمندان اشاره کرد.

وی افزود: دانشگاه های استان قزوین ملزم به تربیت نیروی تخصصی برای پروژه مهم و کلیدی چشمه نور در قزوین بودند؛ متاسفانه این پروژه مهم و اثرگذار به واسطه نگاه سیاسی راکد مانده است و اخبار خوشی از آن به گوش نمی رسد. این پروژه از جمله پروژه هایی است که به جد پیگیر آن هستم و این پیگیری ها ادامه خواهد داشت.

دکتر محمدبیگی گفت: ضرورت دارد پروژه بزرگ چشمه نور فازبندی شود تا مرحله به مرحله شاهد پیشرفت آن باشیم. بی شک راه اندازی این پروژه مهم می تواند زمینه رشد و پیشرفت استان قزوین را فراهم کند. همچنین نخبگان و متخصصان بزرگ کشور می‌توانند در این پروژه مهم به صورت تخصصی فعالیت کنند. همچنین ضرورت دارد دانشگاه ها برای تربیت نیروی مورد نیاز این پروژه مهم ورود جدی داشته باشند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار