مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی:

تعداد روزهای آلوده امسال ۳۸ روز بوده/طرح توسعه جامع شهرک صنعتی خیرآباد از دستور کار خارج شد

رضا میرزایی گفت: ۷ دستگاه سنجش با تکنولوژی پیشرفته در طی ۲ سال به دستگاه ها اضافه شده که ۲ دستگاه در شهرصنعتی کاوه و یک دستگاه در روستای کزاز نیز نصب شده است.
کد خبر: ۹۳۵۷۳۶۰
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا تاریخ بیست و دوم تیرماه درمجموع ۷ روز پاک داشتیم که ۶ روز در فروردین‌ماه، یک روز در اردیبهشت و خرداد و تیرماه هوای پاک نداشتیم.

میرزایی اظهار کرد: همچنین هوای قابل‌قبول ۶۹ روز بوده که فروردین ۱۸ روز، اردیبهشت ۱۶ روز، خرداد ۲۲ روز و تیرماه ۱۳ روز بوده است.

وی ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس درمجموع ۳۴ روز بوده که در فروردین ۶ روز، در اردیبهشت ۱۴ روز، خرداد ۶ روز و تیرماه ۸ روز بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی بیان کرد: همچنین تعداد روزهای ناسالم برای تمام گروه‌ها درمجموع ۴ روز بوده که در فروردین ۱ روز، اردیبهشت صفر، خرداد ۳ روز، تیرماه صفر روز بوده است.

وی با اشاره به اینکه عمده آلاینده‌های مسئول در سال جاری ذرات کمتر از دونیم میکرون بوده است افزود: تعداد روزهای آلوده در سال ۹۵ ، ۴۵ روز، در سال ۹۶، ۲۳ روز، در سال ۹۷، ۱۳ روز، در سال ۹۸ ، ۱۲ روز ، در سال ۹۹، ۹ روز و در سال ۱۴۰۰ ، ۳۸ روز بوده است.

میرزایی اظهار کرد: به دلیل وجود خشک‌سالی بی‌سابقه در سال جاری مناطق تأثیرگذار در آلودگی هوای شهر اراک به‌واسطه ذرات معلق مانند کویر مرکزی ایران و تالاب میقان با هرگونه وزش باد مستعد خیزش گردوغبار و انتقال آن بر روی شهرهای اطراف و کاهش کیفیت هوا در سال جاری هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: همچنین در سال جاری در تاریخ ۱۶ و ۱۷ تیرماه بین ساعت ۱۳ الی ۱۷ میزان غلظت ازن در ایستگاه شریعتی به بالاتر از استاندارد رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۳ تا ۹۹ از مجموع ۶ ایستگاه فعال در استان ۲۸ آنالایزر نسبت به اندازه گیری ۶ آلاینده در سطح استان صورت می‌پذیرفته در حالی که در سالجاری ۷۰ آنالایزر محیطی در سطح استان فعال هست و در کل افزایش ۲،۵ برابری سطح سنجش را در سطح استان شاهد هستیم.

میرزایی افزود: همچنین ۷ دستگاه سنجش با تکنولوژی پیشرفته در طی ۲ سال به دستگاه ها اضافه شده که ۲ دستگاه در شهرصنعتی کاوه و یک دستگاه در روستای کزاز نیز نصب شده است.

وی اظهار کرد: به دلیل نزدیکی و شعاع ۳۰ کیلومتری شهرک صنعتی خیرآباد به اراک طرح توسعه جامع شهرک صنعتی خیرآباد از دستور کار خارج شد و قرار شد از زمین های شمالی که منتهی به شهرک امیرکبیر می شود استفاده شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین قانون ساماندهی تالاب ها و هوای پاک دو قانون مهم و تاثیرگذار است که بر اساس همین قانون اجازه توسعه شرکت املاح معدنی در تالاب میقان اراک داده نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار