امام جمعه شهرستان طارم در گفت‌وگو با «بسیج»

ولایت پذیری یکی از شخصیت های مهم حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود

زنجان _ امام جمعه شهرستان طارم،گفت: ولایت پذیری یکی از شخصیت های مهم حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود.
کد خبر: ۹۳۶۵۹۰۱
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
حجت الاسلام مهدی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، اظهار داشت: وفای به عهد مبنای تمام زندگی بشر و اصل دین است و انسان را به پیامبر (ص) نزدیک می‌کند.
 
ولایت پذیری یکی از  شخصیت های مهم حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود

امام جمعه شهرستان طارم با اشاره به رشادت‌های حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روز عاشورا، تصریح کرد:حضرت ابوالفضل العباس (ع) یکی از برجسته‌ترین مردان روزگار است و اصلی‌ترین راز کمالات او در بندگی خدا، اطاعت و پیروی محض از امام زمانش نهفته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های حضرت ابوالفضل العباس (ع)، عنوان کرد: ایشان تسلیم اوامر الهی، بصیر، مطیع، عبد صالح، صاحب ایمان محض بود.

حجت الاسلام منصوری ابراز کرد: حضرت ابوالفضل العباس (ع) در همه حال مطیع و وفادار به امام حسین (ع) بود و در طول تاریخ از ایشان به عنوان قهرمانی فداکار و برادری وفادار یاد می‌شود.

وی با اشاره به زیارت نامه حضرت ابوالفضل العباس (ع) «السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ‏ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ سَلَّمَ‏، سلام بر تو اى بنده شایسته حق و مطیع امر خدا و رسول خداو مطیع امیر المؤمنین و حضرت حسن و حسین صلوات الله و سلامه علیهم عمل صالح اطاعت از امام و ولیّ امر است و چنگ زدن به ریسمان او.»، اظهار داشت:ویژگی‌های شاخص حضرت عباس (ع) وفای به عهد و اطاعت محض از، ولی امر در زمان خود است.

امام جمعه طارم گفت:: ولایت پذیری حضرت ابوالفضل العباس (ع) یکی از شخصیت‌های مهم ایشان است که در همه حال و شرایط مطیع برادر خود اباعبدالله الحسین (ع) بود.

وی در ادامه با اشاره به واقعه روز عاشورا، گفت:: روز عاشورا حضرت ابوالفضل العباس (ع) برای آوردن آب وارد میدان شد و با ورود به شریعه فرات، مشک خود را پر و می‌خواستند برای تشنه لبان خیمه‌ها آب برسانند و پس از آن بر سپاه دشمن تاخت و بسیارى از آنان را به هلاکت رساند.


حجت الاسلام منصوری تصریح کرد: دشمن توانِ مقابله با آن حضرت را نداشت، لذا پشت درخت‌ها کمین کرده بودند تیری پرتاب و دست راست قمر بنى‏ هاشم را قطع نمودند و سپس حضرت ابوالفضل العباس (ع) مشک را به دوش چپ نهاد و پرچم و شمشیر را به دست چپ گرفت و این رجز را خواند: وَاللَّهِ إنْ قَطَعْتُمُ یَمینی / إِنِّی أُحامِی أَبَداً عَنْ دینِی‏ وَ عَنْ إِمامٍ صادِقِ الْیَقینِ / نَجْلِ الْنَّبِیِّ الطَّاهِرِ الْأَمینِ‏ به خدا سوگند! اگر چه دست راستم را قطع نمودید، ولى من پیوسته از دینم حمایت مى‌‏کنم و از امامى صادق الایمان که فرزند پیامبر پاک و امین است، حمایت می‌کنم آنگاه دشمن دست چپ او را از بدن جدا کردند سپس مشک را به دندان گرفت، چیزی نگذشت که تیر بر مشک اصابت کرد و آبهاى آن فرو ریخت.


وی با اشاره به زیارتنامه امام زمان (عج)، گفت: در فراز‌های زیارتنامه این چنین آمده است: «السلام علی العباس بن امیرالمومنین المواسی اخاه بِنَفسِهِ، الاخذ لِغَدِهِ مِن أمسهِ الفادی له، الواقی. السّاعی الیه بمائه، المَقطُوعة یداه، لَعَنَ الله قاتلیه یزید بن و حکیم بن الطفیل الطاع سلام بر عباس فرزند امیرمومنان که جان خویش را در راه برادرش داد از دیروزش برای فردایش توشه برگرفت، در راه برادر جانبازی کرد و خود را فدایش کرد، از او حفاظت و خود را سپر بلایش کرد، برای او آب آورد، دست هایش قطع شد. خداوند قاتلانش یزید بن وقاد و حکیم بن طفیل طائی را لعنت کند.»

امام جمعه طارم با اشاره به دلایل دلبستگی امام مهدی (عج) به حضرت عباس (ع)، عنوان کرد: معرفت، بصیرت، بندگی، ولایتمداری، فدایی امام زمان خود شدن، ادب حضور در محضر امام زمان خویش، عصمت وفاداری از جمله دلایل وابستگی امام زمان (عج) به حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود.


حجت الاسلام منصوری در پایان با اشاره به درسی که حضرت عباس (ع) به ما می‌دهد، گفت: ایشان به ما درس اطاعت از، ولی زمان را می‌دهد که مقصود ما از امام زمان همان امام معصوم (ع) است، ولی در دوران غیبت که دسترسی به آن‌ها نداریم ائمه معصوم (ع) نقش حفظ دین را به، ولی فقیه سپردند که توجه به آن بسیار مهم است. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار