ماجرای جالب نان و اقدام برخی نانوایی های شهر یاسوج/ نان ها به کجا می روند؟!

برخی نانوایی های شهر یاسوج در اقدامی خلاف قانون شگرد جدیدی را در پیش گرفته اند که ضروری است متولیان امر این موضوع را پیگیری و با متخلفان برخورد کنند.
کد خبر: ۹۳۸۲۹۴۴
|
۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، این روزها برخی نانوایی های شهر یاسوج به جای اینکه نان را پخت و به دست مردم بدهند راه دیگری را در پیش گرفته‌اند و نان های تولیدی را بسته بندی و در اختیار مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر قرار می دهند تا با قیمت بیشتری به مصرف کنندگان بفروشند.

این موضوع باعث نارضایتی شدید مردم در نقاط مختلف شهرستان بویراحمد شده است و در تماس با خبرنگاران و اصحاب رسانه خواستاری پیگیری از طریق مسئولان مربوطه و ساماندهی این وضعیت نابسامان نانوایی ها شدند.

با توجه به اینکه در شش ماهه دوم سال زمان پخت نانوایی ها نیز کاهش می یابد و عصرها تا ساعت ۱۵ الی ۲۰ شب فعالیت می کنند در بسیاری از مواقع شهروندان برای تامین نان با مشکل مواجه می شوند و مجبورند نان را از مغازه ها و فروشگاه ها با قیمت گزاف تهیه کنند.

برخی از شهروندان نیز معتقدند آردهای سهمیه‌ای توسط نانوایی ها در بازار آزاد کیسه ای ۱۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه صنف خبازان شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار بسیج می گوید؛ نانوایی های شهر یاسوج در شش ماهه دوم سال باید از ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه صبح تا ۷و ۳۰ دقیقه صبح پخت کنند و در ادامه ظهرها نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ فعالیت داشته باشند.

اسماعیل رحمانی نیا افزود؛ ساعت کار نانوایی ها در شهرستان بویراحمد عصر ها نیز از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه الی ۲۰ شب است.

وی به مشکلات عدیده نانوایی ها در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت؛ هر نانوایی روزانه باید ۱۶ کیسه آرد پخت ‌کند که این میزان باتوجه به کمبود آرد به ۸ تا ۵ کیسه در روز رسیده است.

رئیس صنف خبازان شهرستان بویراحمد ابراز داشت؛ در گذشته شورای آرد و نان زیر نظر وزارت کشور بود و متولی آن نیز فرمانداری ها و بخشداری ها بود و در شهرستان بویراحمد ۹۰ نانوایی وجود داشت که متاسفانه این تعداد نانوایی به ۲۷۶ نانوایی تبدیل شده است و سهمیه قبلی ۹۰ نانوایی گذشته بین این تعداد نانوایی تقسیم می شود .

رحمانی نیا ساعت پخت نانوایی ها را غیر عادلانه دانست و گفت؛ قیمت نان در استان پایین است و با گذشت چند سال هنوز قیمت جدید به ما اعلام نشده است که این امر بر کیفیت نان نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وی علت فروش نان از سوی نانوایی ها به مغازه ها و فروشگاها در شهرستان بویراحمد را قیمت پایین نان عنوان کرد و گفت؛ متاسفانه برخی نانوایی ها نان ها  را بسته بندی و به مغازه ها و فروشگاه ها می فروشند و این مغازه ها و فروشگاه ها در شهرستان بویراحمد نان های بسته بندی را تا دوبرابر قیمت در اختیار مردم قرار می دهند که موجب نارضایتی شدید مردم است. 

وی گفت؛ برخی نانوایی ها نیز در اعتراض به قیمت پایین نان در کهگیلویه و بویراحمد نان ها را خشک و با قیمت بالاتری به دوره گرد ها و دامداری ها می فروشند.

رحمانی نیا ابراز داشت؛ تا زمانی که سهمیه آرد و قیمت نان واقعی نشود همین آش است و همین کاسه.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار بسیج می گوید؛ روزانه در دو نوبت صبح و عصر کلیه واحدهای نانوایی در سطح استان به ویژه مرکز استان بازرسی و نظارت می شوند و هر نانوایی که ساعات پخت را رعایت نکند علاوه بر کسر سهمیه آرد ،پرونده تخلف نیز تشکیل و جهت اعمال قانون به تعزیرات حکومتی استان ارسال می شود.

روح الله باقری فرد افزود؛ علت تعطیلی برخی از نانوایی ها در شهر یاسوج کمبود آرد و برخی دیگر نیز به دلیل تخلف کسر یا قطع سهمیه آرد شده اند.

وی ابراز داشت؛ در سال جدید نرخ جدید نان در اکثر استان های کشور اعمال شده ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز نرخ جدید اعمال نشده است که مکاتبات آن نیز انجام شده و منتظر تشکیل کارگروه شورای آرد و نان استان برای تصویب هستیم.

باقری کیفیت نان در استان را نامناسب دانست و افزود؛ کیفیت نان توسط اتحادیه صنف خبازان، بهداشت، سازمان صنعت و معدن و تجارت و اداره کل غله باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت؛  کیفیت نان به عواملی از جمله نوع گندم، آرد ،شاطر ماهر، زمان خواب خمیر، زمان پخت ، دستگاه پخت و استفاده از خمیرمایه های استاندارد و بهداشتی بستگی دارد که بسیاری از نانوایی ها به این موارد توجهی ندارند.

باقری فرد اظهار داشت؛ شهروندان تخلفات نانوایی ها را با شماره های ۱۲۴ بازرسی صمت،۱۳۵ تعزیرات حکومتی و ۱۹۰ بهداشت گزارش کنند.

با همه این توضیحات وضعیت آرد و نان در استان کهگیلویه و بویراحمد حال و روز خوشی ندارد و دود آن تنها به چشم مردم و مصرف کنندگان می رود زیرا قوت غالب اکثر مردم نان است و بدون نان نمی توان زندگی کرد.

عکس خبر آرشیوی است.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
آخرین اخبار