خبرهای داغ:
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین؛

راهکارهای قابل اجرا در رویداد پیشگام مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت

فولیان گفت: باید یک تلاش سازمان‌یافته ایجاد شود تا آسیب‌ها را به حداقل برسانیم که نتایج رویداد پیشگام می‌تواند ما را در پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم یاری کند.
کد خبر: ۹۳۸۶۰۹۹
|
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، علی فولیان در بازدید از رویداد پیشگام استان قزوین گفت: یکی از مسئولیت‌های قوه قضائیه در اصل 156 قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است و اساساً پیشگیری از وقوع جرم به‌تنهایی از توان دستگاه قضایی خارج است چراکه عمده بسترها و دلایل وقوع جرم در بطن جامعه رخ داده و قوه قضائیه در شکل‌گیری و تصمیم سازی برای آن‌ها نقشی ندارد.

وی افزود: جهت پویایی در پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء رضایت‌مندی عمومی باید از ظرفیت نخبگان، اساتید دانشگاه و جوانان در رشته‌ها و علوم مختلف بهره برد که این رویکرد در نگاه جدید قوه قضائیه نمود داشته و در "دستورالعمل نحوه مشارکت وتعامل نهادهای مردمی قوه قضائیه"به تفصیل محورهای فعالیت و نقش آفرینی نهادهای مردمی تشریح شده و"سند تحول قضایی"نیز برمشارکتی و تعاملی بودن فرایند پیشگیری تاکید نموده است.

فولیان گفت: رویداد پیشگام می‌تواند مدلی مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان در راستای شناسایی معضلات عمده استان خاصه در بحث علل و دلایل جرایم و آسیب های اجتماعی باشد که چالش ها را مطرح و علل ریشه‌یابی و نهایتاً راهکارهای موردنظر را برای تصمیم‌گیری کاربردی پیشنهاد گردد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین بیان کرد: برای آن که بتوانیم چالش‌ها را بشناسیم و برای پیشگیری از وقوع آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم، لازم است ارتباطات دامنه‌داری با جوانان، تشکل‌ها، نخبگان و دغدغه مندان این عرصه برقرار کرده و آن‌ها را با خود همراه کنیم، دستگاه قضائی با دانش قضائی خود و با داده‌هایی که در اختیار دارد به‌تنهایی نمی‌تواند در حوزه پیشگیری از وقوع جرم توفیقاتی داشته باشد.

فولیان اضافه کرد: از این رو، از آحاد مردم، سازمانهای مردم نهاد، جوانان و شهروندان مسئولیت پذیر و وظیفه شناس متعهد و متخصص و توانمند برای کمک به پیشگیری از بروز آسیب های مبتلابه جامعه در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی واقتصادی و نیزایجاد بازدارندگی از وقوع بزه و جرایم یاری طلبیده است واین مهم در قالب «دستورالعمل نحوه مشارکت وتعامل نهادهای مردمی قوه قضائیه» که در اسفند 1398 ابلاغ شده است. همچنین سامانه سجام (sajam.scpd.ir) برای مشارکت آحاد مردم و سامانه مشارکت ( https://mosharekat.eadl.ir ) برای مشارکت نهادهای مردمی راه¬اندازی شده است.

این مسئول قضایی با اشاره به بازدید خود از روند اجرای رویداد پیشگام عنوان کرد: جوانان حاضر در این رویداد دغدغه مند هستند و در برخی طرح‌ها راهکارهای قابل‌توجهی نیز در خصوص موضوعات دارند.

فولیان خاطرنشان نمود: وقتی در جامعه جرمی به وقوع می‌پیوندد در واقع تمام جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همه باید کمک کنند، باید یک تلاش سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌ شده‌ای را داشته باشیم تا آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و نتایج و یافته‌های رویداد پیشگام می‌تواند ما را در پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم یاری کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به کاربردی بودن دستاودهای این رویداد شاخص گفت: در جرایم و دعاوی اولویت‌دار نظیر سرقت، جرایم مربوط به مواد مخدر، اعتیاد، خشونت، طلاق، مصادیق تضییع حقوق عامه و غیره می توانیم از یافته‌های ارائه‌شده در این رویداد بهره ببریم.

فولیان در پایان گفت: ما این آمادگی را داریم که طرح‌های نهایی تایید و تصویب شده از سوی هیات داورانِ رویداد پیشگام راکه مرتبط با دستگاه قضایی باشد ارزیابی کنیم و اگر راهکارهای ارائه‌ شده قابل‌ استفاده و اجرا باشد قطعاً مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار