امام جمعه ایلام:

هزینه کردن برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سرمایه گذاری در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان است

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ما هر چه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است و البته نمی‌توان آن را با پول ارزیابی کرد، گفت: روحانیت در سنگرهای فرهنگی و دینی باید از ارزش ها و فرهنگ ایثار و شهادت دفاع کند.
کد خبر: ۹۴۰۰۳۹۵
|
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در دیدار با دست اندرکاران اجلاسیه شهدای روحانی کنگره ملی سه هزار شهید استان، با بیان اینکه همه ما مدیون قطره قطره‌ خون شهدا هستیم، اظهار کرد: خداوند متعال توفیقی داد که بعد از سی و سه سال از دفاع مقدس، کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام به بهترین نحو و شکل ممکن برگزار شد.

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار»  با بیان اینکه  کنگره ملی شهدای استان در ایلام  به عنوان بیست و نهم استان برگزار شد، افزود: در برگزاری کنگره شهدای استان به خوبی از تجربه دیگر استان ها در برگزاری کنگره ها، استفاده شد و براساس آنچه که دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای استان بیان کرده اند،  ایلام در برگزاری کنگره شهدا نسبت‌به توانمندی و ظرفیت‌هایی که دارد سرآمد بوده‌است.

وی با تقدیر از تلاش های و زحمات شبانه روزی سردار شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام در برگزاری کنگره شهدای استان، یادآور شد: با برگزاری کنگره شهدا، فضای عطرآگین شهدا در استان ایلام فراگیر شد مخصوصاً با رویکرد مردمی کردن کنگره و اینکه دولتی، شکلی و صوری نباشد و خوشبختانه با نگاه شهدا، این کنگره به بهترین نحو ممکن برگزار شد.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه در برگزاری کنگره شهدای استان، مردم پای کار بودند و نسل جدیدی که شهدا را درک نکرده‌اند خودشان را در این کار شریک می‌دانستند، افزود: در برگزاری کنگره، هم‌رزمان شهدا، خود را در این کار شریک می‌دانستند، خانواده‌های شهدا به‌خوبی لمس کردند که عظمت شهدا برای دیگران درک شده‌است و این، کار بسیار ارزشمندی بود که باید تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام کریمی تبار  با اشاره به برگزاری اجلاسیه شهدای روحانی استان در قالب کنگره ملی شهدای استان، ابراز کرد: برگزاری این اجلاسیه کار بسیار ارزشمندی بود، حضور روحانیت استان در دوران دفاع مقدس در این کنگره برجسته شد، در اجلاسیه نیز روحانیون رزمنده از استان‌های مختلف حضور داشتند و این فضای معنوی که در استان ایجاد شد، بسیار ارزشمند بوده‌است.

وی بیان کرد: برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان کار فوق‌العاده سنگینی بود، چندین هزار شرکت‌کننده داشت و  ۶ اجلاسیه نیر در شش روز از کنگره برگزار شد، اجلاسیه نهایی هم به خوبی برگزار شد، هر چند امکانات استان ما محدود بود اما کار بسیار ارزشمندی انجام شد، کار هنری که به‌عنوان رقص پرچم در  طول کنگره برگزار شد کار بسیار ارزشمند، قابل‌توجه و تاثیرگذاری بود.

امام جمعه ایلام یادآور شد: به برکت خون شهدا، موفق شدیم  به حضور مقام معظم رهبری شرفیاب شویم  و به دنبال این دیدار، استان ایلام در صدر اخبار کشور قرار گرفت، رهبر معظم انقلاب نکات بسیار مهمی را در مورد ایلام اشاره فرمودند که فصل جدیدی را برای پاسداری از یاد و نام شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت بر روی ما گشودند، امیدواریم که بتوانیم در این عرصه موفق باشیم و تلاش کنیم.

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه شهدا، بالاترین سرمایه ما  هستند، تصریح کرد: در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ما هر چه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است و البته نمی‌توان آن را با پول ارزیابی کرد و گفت که چه‌قدر در این راه هزینه شده است،شهدا سرمایه معنوی ما هستند و ارزش شهدا از نظر معنوی فراتر از خزانه مرکزی کشور است.

وی تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که یک سرمایه ملی است، هرچه برای نگهداری این فرهنگ هزینه کنیم ارزش دارد تا دشمنان نظام و انقلاب، سرمایه ما را به یغما نبرند، جای شهید و جلاد را با هم عوض نکنند، تاریخ جعلی برای شهدای ما ایجاد نکنند، برگزاری کنگره شهدا هر چند با تاخیر در ایلام انجام شد اما کار بسیار ارزشمندی بود، البته این‌قدم اولی است که برداشته شد، از زحمات تک‌تک همه عزیزان که تلاشی شبانه‌روزی در برگزاری کنگره داشته‌اند بسیار تقدیر و تشکر می‌کنم.

امام جمعه ایلام گفت: این نعمتی بود که خدا به ما داد و هر کس در این مسیر بیشتر تلاش کرد، در واقع خدا نعمتی بزرگ نصبش کرد که او که گام‌های بیشتری در راستای ترویج فرهنگ و شهادت بردارد، این آغاز راه ماست، ما در برابر همه شهدا و روحانیونی که برای پاسداری از انقلاب جانشان را داده‌اند مسئولی هستیم.

وی با اشاره با اینکه روحانیت امروز در سنگرهای فرهنگی و دینی باید از ارزش ها و فرهنگ ایثار و شهادت دفاع کند، افزود: امروز روحانیت مسئولیت سنگینی برعهده دارد، ما باید مساجد را خوب اداره و رونق بخشیم، نوجوان  و جوان‌ها را پای مکتب قرآن فراخوانیم، در برابر شبیخون فرهنگی خاک‌ریزی ایجاد کنیم که پاسدار خون شهیدان باشیم، در برابر ریزش‌هایی که داریم، کار کنیم.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه برگزاری اجلاسیه شهدا قدم اول بود، تصریح کرد: قدم دوم این است  است که دست‌به‌دست هم دهیم، مدیریت مساجد عهده دار شویم، نقش امام جماعت، رهبری مسجد است، حضرت امام  راحل فرمودند که مسجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنیم، امروز سنگرها را رها کرده‌ایم، خواهش م ن این است که در اولین فرصت برنامه‌ریزی لازم  انجام شود  که به مساجد  سطح استان با کمک سایر نیروهای جهادی و اصناف  رونق بخشیده و البته روحانیون ما باید طلایه‌دار باشند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: باید فراتر از این اجلاسیه و کنگره شهدا، عملاً نقش طلبگی خود را در سطح جامعه ایفا کنیم، از خدا بخواهیم توفیق دهد ادامه‌دهنده راه آیت‌الله حیدری و دیگر شهدای روحانی باشیم، خود را نقد و آسیب‌شناسی کنیم، البته فضای کار مهیا است، شرایط بهتر از این وجود ندارد  و از خداوند متعال  بخواهیم که تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اجلاسیه سالانه شهدای استان کار بسیار ارزشمندی است، گفت: برگزاری سالانه اجلاسیه شهدا، موجب می شود که فضای عطرآگین شهدا را همیشه در طول سال داشته باشیم، کنگره شهدا مردمی شده‌ و وارد بدنه مردم شده‌است، همین الان مردم احساس می‌کنند که باید این پرچم را برافراشته شده را نگاه دارند، برگزاری اجلاسیه در طول سال کاری بسیار خوبی در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است.

امام جمعه ایلام بیان کرد: نیاز است یک کتاب از شهدای روحانی و نقش روحانیت استان در دفاع مقدس به‌صورت جامع و به‌عنوان یک منبع تاریخی قابل استناد، تدوین شود، از مجموعه آثاری که وجود دارد و از برکت این اجلاسیه، یک کتاب به‌عنوان منبع که برای تاریخ ماندگار باشد، تهیه شود.

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: خانواده شهدا به‌ویژه شهدای روحانی انتظار دارند که ارتباط با آنها، بیشتر شود، پدر مادر بسیاری از شهدا به رحمت خدا پیوسته اند، برادر، خواهر، فرزندان شهدا که در قید حیات هستند، باید مورد توجه قرار گیرند، باید با توجه به رسالت تبلیغی که برعهده داریم، برنامه‌ریزی شود که فرهنگ ایثار و شهادت تعطیل نشود و در رونق‌بخشی مساجد از خود شهدا طلب یاری کنیم و در این عرصه فعالیت شود.

وی با تاکید بر اجرایی کردن انتظارات و بیانات مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران کنگره ملی شهدای استان، گفت: بیانات معظم له، امروز پشتوانه بسیار ارزشمند ماست، ما دنبال این بودیم که در بحث فیلم و در قالب هنر، مقاومت استان در دفاع مقدس عرضه شود، تاکنون نتوانستیم و الان بهانه‌ای وجود ندارد، رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره های بسیار ارزشمندی به رویدادهای دوران دفاع مقدس در استان از جمله حادثه زمین فوتبال چوار و بمباران شهرها و روستاهای استان داشتند.

امام جمعه ایلام گفت: اوج مظلومیت های استان ایلام در دوران دفاع مقدس بسیار زیاد است، حضرت آقا مصداق‌هایی را بیان فرمودند که باید در عرصه جهانی به این موضعات پرداخته شود که قطعا بسیار تأثیرگذار است و باید سوژه‌های خاصی را  از جمله بمباران زنان و کودکان بی دفاع ایلام را مورد توجه قرار داد، رمان و کتاب نوشته شود، موضوع خود ایلام در دفاع مقدس، هشت سال جنگ، آوارگی و زندگی مردمان ایلام، عملیات‌هایی که در دوران دفاع مقدس برگزار شده‌است، باید به این موضوعات پرداخته شود،  پیگیری شود و امروز نیاز است که در این عرصه کار انجام شود.

حجت الاسلام کریمی تبار افزود: باید تلاش کنیم بحث موزه دفاع مقدس استان یکی از مطالبات باشد که در کنگره دنبال شود، بیانات مقام معظم رهبری در مورد کنگره شهدای استان ایلام، شاخص شد، چراکه ایلام دارای محتوا بود، باید  موزه‌ای متناسب با ۴۳۰ کیلومتر مرزی که با عراق داریم، هم شهید دادیم و هم شهرهای ما مورد حمله و بمباران قرار گرفته‌اند، همه این‌ها باید  مورد توجه هنرمندان ما قرار گیرند و در بعد هنری به نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: در استان ایلام با سه هزار شهید گلگون کفن، باید موزه ای ساخته شود که بتوان در اردوهای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد، برای درس گرفتن از دفاع مقدس مورد استفاده قرار گیرد و تاثیرگذار باشد،  آقای رئیس‌جمهور قول دادند کمک کنند، باید زمینه آن را مهیا کنیم و  باید تلاش کنیم.

امام جمعه ایلام در پایان با تقدیر از تلاش های اصحاب رسانه و مطبوعات استان برای فراهم کردن فضای لازم در برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان، خاطرنشان کرد: این روند باید در استان با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات همچنان ادامه داشته باشد و یک فضا سازی رسانه ای مطلوب در استان فراهم شود و یک برنامه منظم و منسجم با چشم انداز مشخص در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در رسانه های استان تدوین شود.

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار