استاد دانشگاه یادگار امام(ره):

اهمیت به مقوله پژوهش هزینه نیست، بلکه سرمایه است

استاد دانشگاه یادگار امام(ره) گفت: پژوهش قدم گذاشتن در یک‌ مسیر جدید است و هزینه در این راه سرمایه ای برای آینده می باشد .
کد خبر: ۹۴۰۷۹۴۵
|
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳

 دکتر کامران پروانک، مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در یاداشتی نکشت: با توجه به ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در جهت دانشگاه کارآفرین و مهارتی باید پژوهش و تحقیقات نیز در این راستا باشد و درصد بیشتری از بودجه پژوهش در راستای این مهم باشد.

عضو هیات علمی واحد یادگار امام ادامه داد: اگر ما نیم نگاهی به بودجه پژوهشی دانشگاه ها مطرح دنیا نظیر دانشگاه MIT و غیره داشته باشیم ملاحظه می کنیم که بودجه پژوهشی آنها چندین برابر بودجه آموزشی پس این نشان می‌دهد پژوهش هزینه نیست بلکه پژوهش سرمایه است. در این دانشگاه‌ها، از پژوهش هایی بیشتر استقبال و استفاده می کنند که بتونند مشکلات و مسائل مربوط به صنعت و جامعه شون را حل نمایند.
پروانک اظهار کرد: اگر جستجوی کوتاهی در وب انجام دهیم میبینیم بسیاری از کشورها مثل سوئیس پژوهش‌هایی را به کار می‌گیرند که در جهت ارتقاء محصولات شان باشد یعنی موضوعات پژوهشی محققین آنها به منظور پیدا کردن راه حلها و راهکارهای علمی عملیاتی برای حل مسائل و مشکلات جامعه، صنعت و بازارهای آن کشورهاست. اما در کشور ما به نظر می‌رسد دقت لازم در این جهت( علمی عملیاتی شدن تحقیقات) صورت نگرفته و تا حدود کوتاهی شده است.
استاد فعال پژوهشی واحد یادگار امام (ره) تصریح کرد: بر اساس تجربه ای که بنده دارم دیده ام برخی محققین ما ناخواسته برای کشورهای دیگر آن هم به زبان اصلی آن کشورها با هزینه شخصی خودشان مشکلات و مسائل آنها را بررسی و تحقیق می کنند و نهایت نتایج را در قالب یک یا چند paper ارائه می دهند و خوشحال اند از اینکه یک یا چند مقاله نوشته اند و رزومه شان پر شده است و در نهایت یک ارتقا علمی کسب کرده اند. این یک ضعف بزرگ در تحقیقات و پژوهش های ما است( عدم توجه به علمی عملیاتی شدن تحقیقات) .
وی با بیان این مطلب که راهکار اول حل این مشکل ، فرهنگ‌سازی در راستای تصویب، تحقیق و اجرا طرح‌ها و موضوعات کاربردی و عملیاتی مرتبط با صنعت و جامعه است گفت: چیزی که صنعت تشنه آن است، تحقیقات اجرایی، کاربردی و عملیاتی است نه تحقیقات تئوری. کسی که این شیوه شناخت مسائل و مشکلات موجود در صنعت را داشته باشد و با تحقیق راهکار اجرایی و عملیاتی ارائه دهد مطمئن باشید صنعت دنبالش می آید دراینصورت است که لازم نیست دانشگاه دنبال صنعت رود.
پروانک در ادامه گفت: پس نتیجه میگیریم که کم بودن تعداد طرح های درآمدزا و برون دانشگاهی یکی به دلیل عدم توجه به وجود مسائل و مشکلات اساسی صنعت و دلیل دوم عدم ارائه راهکارهای علمی عملیاتی و اجرایی برای حل مشکلات انها است.
اما راهکار دوم چیست:
عضو هیات علمی گروه کشاورزی واحد یادگار امام (ره) ، تشویق اعضا هیات علمی برای حضور در صنعت درقالب فرصتهای مطالعاتی صنعتی ، تشکیل کارگروه علمی عملیاتی از اساتید متخصص در هر رشته را راهکار دوم حل این مشکل دانست و اظهار کرد: البته در این واحد دانشگاهی تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی وجود دارند که علاقه مند و دارای پتانسیل و توانایی در اخذ موضوعات مرتبط با صنعت و جامعه هستند که می تواند خروجی آنها باعث کارآفرینی، اشتغال زایی و حرکت دانشگاه به سمت و سوی دانشگاه مهارتی و کارآفرینی شود.
وی ادامه داد: انشاالله با مساعدت همه همکاران به ویژه حوزه پژوهش و با عنایت به توانایی و امکانات آزمایشگاهی موجود در واحد یادگار امام (ره) بتوانیم در راستای اخذ طرح‌های برون دانشگاهی درامدزا و عملیاتی بیشتر حرکت کنیم و با عنایت به ماموریت دانشگاه به سمت ترغیب دانشجویان کارآفرین برویم که بتوانند در آینده عملاً مشکلی از صنعت و جامعه را حل کنند .

ارسال نظرات