خبرهای داغ:
یادداشت سیاسی

پایان جنگ یمن با موشک باران امارات

برای پایان جنگ در یمن راهی جز موشک باران امارات و عربستان و کشاندن جنگ به محدوده جغرافیایی آنان وجود ندارد و هرچه ضربه مهلک تر باشد به پایان جنگ نزدیک خواهیم شد.
کد خبر: ۹۴۱۳۰۱۲
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

 

صلح در یمن به زودی اتفاق نمی افتد، علت طولانی شدن جنگ یمن به خاطر ضعف ارتش و انصارالله در نبرد تمام عیار با جبهه عربی، عبری غربی می باشد، تا زمانیکه جنگ در یمن باشد هیچ نهاد بین المللی پیش قدم نخواهد شد.

صلح را باید تحمیل کرد، برای این کار باید جنگ را به داخل امارات کشاند و بخشی از عربستان به جز شهرهای مقدس را هدف حملات موشکی قرار داد. زیر ساخت های اقتصادی امارات و عربستان در حملات سنگین می تواند راه گشای خوبی برای تحمیل صلح مبتنی بر اقتدار به جبهه نیابتی استکبار باشد.

اشراف یمن بر تنگه راهبردی باب المندب که ۴ درصد اقتصاد نفتی دنیا از این مسیر می گذرد، همسایگی با امارات و عربستان و سواحل طولانی در دریای عرب و دریای سرخ شاخصه مهم راهبردی یمن می باشد. ایران با تقویت یمن می تواند به راحتی عربستان را مهار کند و حضور ایران در تنگه باب المندب و شاخ آفریقا را با متحدان راهبردی و استراتژیک همراه می کند.

تنگه باب المندب بیش از ۲۰ درصد ترانزیت کالا مورد نیاز اسراییل را تامین می کند و دهانه ورودی به کانال سوئز و دریای سرخ است. تسلط ایران بر تنگه راهبردی باب المندب به کمک متحدان خود و خصوصا یمن می تواند دایره نفوذ ایران و باز تولید هژمونی قدرت در برابر استکبار را رقم بزند.

عربستان و اسراییل برای مهار ایران در منطقه و تنگ کردن حلقه محاصره کشور سعی در انهدام ارتش جریان مقاومت و زمین سوخته داشته که تا امروز موفق نشده است.

انصار الله یمن با رهبری الحوثی ها که زمانی ۱۴ درصد یمن را در اختیار داشتند با سقوط علی عبدالله صالح و فتح کاخ ریاست جمهوری سبب شد عبد ربه منصورهادی قدرت را برای گذار انتقالی به عهده بگیرد پس از اختلاف با انصارالله و سقوط کاخ ریاست جمهوری استعفا داد و به عربستان گریخت، پس از مدتی استعفای خود را پس گرفت و به شهر عدن در جنوب رفت و دولت در تبعید را تشکیل داد.

مبارزه انصارالله همراه شورای انقلاب و ارتش امروز موفق شدند بیش از ۸۰درصد یمن را در اختیار بگیرند. قدرت یافتن جبهه ضد آمریکایی و اسراییلی در شبهه جزیره عربستان بزرگترین تهدید برای امریکا و متحدانش در حوزه سنتکام است. سنتکام یا فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا که از شاخ آفریقا در کنیا تا پاکستان را در بر می گیرد بیش از ۲۶میلیون کیلومتر مربع را شامل می شود.
در محدوده سنتکام که قلب تنگه راهبردی انرژی دنیا و اقتصاد را در مسیر ریلی و دریا تضمین می کند بیش از ۲میلیون نیروی نظامی برای حفاظت از منافع و متحدانش مستقر کرده است.

ایران با نفوذ خود و تشکیل جبهه مقاومت توانسته است، عراق،سوریه، لبنان، یمن، باب المندب، دریای عمان و خلیج فارس، اریتره، اتیوپی و کنیا را از کنترل صدرصد آمریکا خارج کند و بزرگترین محدوده امنیتی آمریکا در حوزه انرژی را با چالش جدی مواجهه کند.

یمن گلوگاه ورود آمریکا به شرق سنتکام بوده که برای ایران اهمیت راهبردی دارد. پایان جنگ یمن به معنی تثبیت متحدی ارزشمند برای ایران است. امارات کشور کوچک و میکروسکوپی در خلیج فارس بیش از ۴۰۰میلیارد دلار واردات و صادرات دارد که مخزن بزرگ سرمایه گذاری برای شرکت های مختلف بوده است. نا امن سازی امارات و عربستان با انهدام زیر ساخت های آنان تنها راه پذیرش صلح و پایان جنگ است. راه دیگری جز مقابله و مشت آهنين برای پایان جنگ با موشک باران عربستان و امارات باقی نمانده است.

نگارنده: صادق چگینی
انتهای پیام/۱۰۰۲

ارسال نظرات
پر بیننده ها