خبرهای داغ:
کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار بسیج؛

جنگ روسیه و اوکراین ثابت کرد اعتماد به آمریکا سرابی بیش نیست

امیری نژاد گفت: این موضوع در بحث جنگ روسیه و اوکراین به طور آشکار نشان داد که اعتماد به آمریکا و وعده های رنگینش سرابی بیش نبوده و بر این اساس نمی توان برای کشور برنامه ریزی کرد.
کد خبر: ۹۴۱۸۴۶۰
|
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

قزوین_مرتضی امیری نژاد کارشناس مسایل سیاسی و امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به بحران جنگ روسیه و اوکراین و تاثیرات آن بر منطقه بیان کرد: اوکراین یکی از اعضای ناتو است و آمریکا به دنبال یک قدرت نمایی مقابل روسیه است و می توان گفت به نوعی این موضوع تداعی گر اتحاد ناتو در مقابل اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه فعلی است.

وی گفت: ناتو می خواهد به نوعی به حیاط خلوت روسیه ورود یابد و «پوتین» در این جنگ نشان داد که امنیت ملی برایش بسیار مهم است و در حوزه امنیت ملی با هیچ کشوری شوخی ندارد و به عنوان یک شخصیت اقتدارگرا و عمل گرا این پیغام را به ناتو و امریکا و متحدانش داد که ناتو نمی تواند در حیاط خلوت روسیه گسترش یابد.

کارشناس علوم سیاسی و امور بین الملل اظهار کرد: پوتین با حمله به اوکراین اوکراین را تبدیل به عراق دوم کرد. اشتباه راهبردی اوکراین این بود که به اصطلاح در علم سیاست دست به حماقت سیاسی زد و بعنوان یک دلقک در اختیار ناتو و اتحادیه اروپا قرار گرفت چرا که بدون توجه به واقعیات موجود و بدون در نظر گرفتن صحنه داخلی و بین المللی و در زمین منازعه استراتژیک رقبای بین المللی، بین سیاست هوشمندانه و بازیگر ماهر در صحنه بین الملل، حماقت سیاسی را انتخاب کرد که پیامدهای سختی برای این کشور داشت.

امیری نژاد عنوان کرد: دومین اشتباه راهبردی اوکراین این بود که در سال ۷۳ اوکراین با امضا معاهده بوداپست به همراه امریکا، انگلیس و روسیه، تمام سلاح های هسته ای خود را تحویل این سه کشور داد و در مقابل، آمریکا و انگلیس تعهد کردند که از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین دفاع خواهند کرد اما متاسفانه امروز در صحنه جنگ روسیه و اوکراین هیچ اثری از حضور آمریکا و انگلیس برای حمایت از اوکراین وجود ندارد.

وی افزود: زمانی اوکراین قدرت هسته ای با ۱۷۰۰ کلاهک هسته ای ۳۷ بمب افکن و زرادخانه هسته ای بود که از شوروی سابق به جای مانده بود و امروز با تمام این امکانات، دو دستی در مقابل روسیه تسلیم شد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آنچه در بحث منطقه حایز اهمیت است این است که آمریکا در صحنه بین الملل و سیاست خارجه دنبال این موضوع است که بگوید امروز اقتصاد یک متغیر مستقل است و امنیت یک متغیر وابسته است. اما علی رغم تبلیغات سنگین غرب و آمریکا، امروز احوالات جنگ روسیه و اوکراین نشان داد اقتصاد یک متغیر وابسته است و امنیت می تواند یک متغیر مستقل و تاثیرگذار بر سایر صحنه ها و رویدادهای بین المللی باشد‌.

امیری نژاد اضافه کرد: این موضوع در بحث جنگ روسیه و اوکراین به طور آشکار نشان داد که اعتماد به آمریکا و وعده های رنگینش سرابی بیش نبوده و بر این اساس نمی توان برای کشور برنامه ریزی کرد. پوتین تمام هزینه ها و تحریم های سنگین که امروز به دلیل جنگ، بر روسیه تحمیل شده را به جان خرید هرچند که روسیه از قبل پیش بینی کرده بود و این پیغام را به غرب داد که آنها نمی دانند با داشتن اقتصاد امنیت خود و هم پیمانانش آن را تضمین کنند.

وی با اشاره به تاثیرات جنگ در منطقه به ویژه ایران عنوان کرد: ما در صحنه بین الملل به دنبال جنگ نیستیم و این را قبول نداریم که در کشوری جنگی اتفاق بیفتد اما در صحنه بین الملل موضوع بلندپروازی و حضور آمریکا در منطقه است که مهمترین دلیل آشوب و بحران و بی ثباتی منطقه است و وجود هم پیمانی همچون روسیه، کشیدن خط بطلانی بر این حضور و آشوب ها در منطقه است. در مذاکرات هسته ای ایران بر لغو‌ تمام تحریم ها، راستی آزمایی و تضمین از طرفین تاکید دارد و دکترین جمهوری اسلامی ایران عدم اعتماد به آمریکاست و حفظ موضع مستقل در این قضایا برای ما مهم است که در این قضایا ما موضع مستقل داریم چرا که معتقدیم جنگ هیچ بحرانی را حل نکرده بلکه بر بحران ها افزوده است.

کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: گسترش ناتو در منطقه، تهدیدی برای مرزهای شمالی ایران است چون امروز ترکیه بازیگر فعال در منطقه است و به دنبال این است که گرجستان، آذربایجان و ارمنستان و افغانستان را تحت نظارت خود داشته باشند و این گسترش حکومت ترکیه تهدیدی برای ماست. امروز کشورهایی که امنیت خود را به وعده های آمریکا گره زده اند، متوجه شده آمد که معادله قدرت در سطح بین الملل و منطقه تقلیل یافته و آن چیزی که می تواند در بحث امنیت کارساز باشد این است که امنیت قابل مذاکره نیست و اساسی ترین تفکر در جامعه بین الملل به جای اقتصاد لیبرالیستی آمریکاست.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر اقتصاد ایران افزود: نوسانات در قیمت نفت یکی از تأثیرات مثبت در اقتصاد ایران بود. همچنین ایران بعنوان هم پیمان روسیه می تواند در شرایطی که غربی ها و اروپایی ها روسیه و بازار روسیه را تحریم کرده اند، بازار روسیه را تامین نماید که این موضوع یک رونق اقتصادی برای ایران است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها