یادداشت/

حمله شیمیایی به سردشت، برگ دیگری از جنایات بی شرمانه آمریکاست

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام رضا (ع) گفت: سالروز حمله شیمیایی به سردشت به عنوان روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی برگ دیگری از جنایات بی‌شرمانه آمریکا و غرب با عنوان حقوق بشر است.
کد خبر: ۹۴۴۱۴۷۲
|
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام رضا (ع)، به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است:

حمله شیمیایی به سردشت، برگ دیگری از جنایات بی شرمانه آمریکاست

هشتم تیر سال 1366 یادآور یکی از تلخ‌ترین روز‌های تاریخ برای مردم ایران و بشریت و نماد مظلومیت مردم بی‌دفاع سردشت و رفتار متوحشانه و غیرانسانی دنیای مدعی دفاع از حقوق بشر است. نامگذاری این روز به نام روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، به خاطر حملات شیمیایی جنگنده بمب افکن‌های رژیم بعثی عراق به شهر سردشت در غرب ایران است که بر اثر این جنایت بزرگ، ده‌ها نفر بلافاصله شهید و هزاران نفر مجروح و مصدوم شدند و اکنون نیز از عوارض شدید ریوی، چشمی و پوستی رنج می‌برند.

هشتم تیر سال 1366 چند فروند هواپیمای بعثی سکوت شهر کوچک سردشت در غرب کشور را شکستند و هفت بمب خردل در نقاط مختلف شهر انداختند که دو بمب در بازار شهر و دو بمب دیگر در منطقه مسکونی افتاد؛ سه بمب دیگر نیز در باغ‌های مجاور شهر فرود آمد. از شهر 12 هزار نفری سردشت تعداد زیادی از مردم مصدوم شدند و 130 نفر نیز به شهادت رسیدند.

از همه دردناک‌تر آن است که این حادثه از سوی رسانه‌های غربی و آنانی که مدعی اعاده حقوق بشر و دموکراسی هستند، دچار مرگ خبری شد و مسکوت ماند. نکته قابل توجه آن که، برابر گزارش‌ها، بیش از 400 شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی از عراق برای تجهیز شیمیایی حمایت کردند که بیشترین آن‌ها از آلمان و انگلیس بودند. این در شرایطی است که آلمان تنها کشوری شناخته می‌شود که هم کنوانسیون ژنو را امضا کرده و هم اتحادیه اروپا اجازه دارد با بازرسی از صنایع شیمیایی آن کشور مانع از تولید سلاح‌های شیمیایی به وسیله آلمان شود.

جمهوری اسلامی ایران در پی استفاده وسیع رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی بار‌ها این موارد را به سازمان ملل متحد گزارش کرد و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با یک هیئت کارشناسی پس از 6 روز حضور در ایران، استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تایید کرد که نتیجه آن محکومیت به کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی این سازمان بین‌المللی بود. نکته جالب آن است که نام کشور عراق در این گزارش ذکر نشد.

در پی این اقدام ایران با اعزام مجروحان شیمیایی سردشت به کشور‌های مختلف سعی در نشان دادن ابعاد این فاجعه کرد. سالروز حمله شیمیایی به سردشت به عنوان روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی برگ دیگری از جنایات بی‌شرمانه آمریکا و غرب با عنوان حقوق بشر است و یادآوری این واقعیات مهم نمایانگر نقض دهشتناک و مرگ‌آور حقوق بشر از سوی رژیم آمریکا و دست نشانده‌های غربی آن و تبیین تلاش‌های صادقانه ایران برای مقابله موثر با سلاح‌های کشتار جمعی است.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار