یادداشت به مناسبت روز قلم؛

روز قلم بهانه ای است تا نسل جدید بیشتر بخوانند و بیشتر بنویسند

ابراهیم نوروزی فر، فعال فرهنگی و رسانه ای به مناسبت روز قلم در یادداشتی آورده است: روز قلم بهانه ای است تا نسل جدید بیشتر بخوانند و بیشتر بنویسند.
کد خبر: ۹۴۴۲۷۸۶
|
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، ابراهیم نوروزی فر، فعال فرهنگی و رسانه ای به مناسبت روز قلم در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است:

درگذشته های دور انسان برای ارتباط گیری با دیگران و برای اینکه نشان بدهد در ذهن و افکارش چه چیزی وجود دارد از خط و نقاشی استفاده می کرد، اما بعدها بشر دریافت که قلم میتواند بهترین راهکار برای ارتباط وی با دیگران باشد.

در دنیای مدرن امروزی میتوانیم از قلم ها به شکل ها و روش های مختلف برای ثبت رویداد ها ی پیرامونی یا حتی افکارمان بهره برده و افکار را به واژه و کلمه تبدیل کرد.

در خصوص بزرگداشت قلم و صاحبان آن باید گفت: کرامت و ارزش قلم بسیار بالاتر از آن چیزی است که به اختصاص دادن یک روزی در تقویم بخواهیم به آن بسنده کنیم. در واقع این روز یکی از ساده ترین حرکات برای تجلیل از مقام قلم و صاحب قلم می باشد.

میتوان گفت قلم یا نماد قلم برای ارزش نهادن و تجلیل از نویسندگان و آثارشان فقط نوعی تلنگر محسوب شده که باگرامی داشت یاد و خاطره اهالی قلم بتوان گوشه ای از زحمات طاقت فرسای آن عزیزان را قدردانی کرد.

قلم بیان کننده اندیشه و شخصیتی است که میتوان برای صاحب آن نماد که زبان دوم انسان ها است متصور شد.

همچنانکه جایگاه قلم در اسلام با سوگندی که خدای متعال در قران با این آیه شریفه «ن و القلم و ما یسطرون» به نام قلم میخورد، از آن موجودی صاحب شعور نام می برد.

پس مشخص می شود که بشر در چه جایگاهی میتواند از مقام و منزلت آن بنویسد.

قلم اگر چه ابزاری برای ثبت و بیان است اما ارزش ویژه ای در عقاید و اعتقادات ما دارد، لذا در اولین ارتباط وحی که رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) با خدای متعال که مبدا هستی تلقی میشود در غار حرا باز هم حرف از قلم به میان می آید.

در جایی که خداوند سبحان خودش را این گونه معرفی می کند؛»« الذی علم بالقلم؛ آن که با قلم آموخت».

بنابراین باید به این نکته توجه ویژه ای داشت که هر کسی میتواند و به خودش اجازه می دهد قلمی را در دست گرفته و هر طوری دلش می خواهد بنویسد و یا هر انچه از مخیله صاحب آن بیرون می آید، که واقعیت ها را آشکار و آشکار ها رو پنهان می کند.

در واقع با توجه به فرمایش امیر مومنان علی(علیه السلام) در سخنی که بسیار زیبا و قابل تامل می فرماید:«دانش را با نوشتن در بند کنید» پس میتوان قلم را معجزه ای دانست که تا ابد جاودان و ماندگار خواهد بود.

در بیان دیگر باید گفت در نگارش مطالب، عمیق بودن، دقیق بودن و باقی بودن سه امتیازی است که قلم دارد و در«بیان» ما آن را نمی بینیم.

فلذا باید صاحب قلم چیزی را بنگارد که ارزش نوشتن دارد و به عبارتی با نگارش مطالب زیبا و عبرت آموز و پند آموز، جهانی زیبا و آراسته داشته باشیم.

روز قلم بهانه ای است که نسل جدید بیشتر بخوانند و بیشتر بنویسند و  حتی سرنوشت خود و یک کشور  رقم بزنند.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار