یادداشت مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مقاومت ساوجبلاغ به مناسبت روز عرفه:

در روز عرفه زمینه و بستر مناسبی برای بهره مندی هر چه بهتر از برکات الهی آماده است

حجت الاسلام مهدی شفیع خانی در یادداشتی به مناسبت روز عرفه آورده است: روز عرفه از روزهای پرفضیلتی است که زمینه و بستر مناسب برای بهره‌مندی هرچه بهتر از برکات الهی آماده است.
کد خبر: ۹۴۴۳۴۶۵
|
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام مهدی شفیع خانی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مقاومت شهرستان ساوجبلاغ به مناسبت روز عرفه در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: روز عرفه یکی از روزهای پرفضیلت سال می باشد؛ چناچه امام صادق(ع) فرموده اند: اگر شخصی موفق به درک شب های قدر نشد، می تواند از فیوضات و رحمت الهی روز عرفه بهره مند گردد.

شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر، و در خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود، و روایت شده که حضرت امام زین العابدین(ع) در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم کمک می‌نمود شنید، و به او فرمود:" وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می‌کنی در این روز و حال آن که امید می‌رود در این روز برای بچه‌های در شکم که فضل خدا شامل آن‌ها شود و سعید گردند ..."
پس در این روز در زیر آسمان روند و اعتراف و اقرار کنند نزد حق تعالی به گناهان خود تا سعادتمند گردند به ثواب عرفات و گناهانشان آمرزیده گردد و مشغول گردند به اعمال و ادعیه عرفه که از حجج طاهره(علیهم السلام) روایت شده است؛ برای اطلاع بیشتر به کتاب مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی اعمال روز عرفه مراجعه نمایید.

روز عرفه از روزهای پرفضیلتی است که زمینه و بستر مناسب برای بهره‌مندی هرچه بهتر از برکات الهی آماده است، انجام برخی اعمال در این زمان مشخص، موجب نزدیکی سازنده تر به خالق هستی و کسب خیرات دنیوی و اخروی بیشتر است.

این روز، برای تقویت معرفت الهی و رابطه عمیق تر با خداوند متعال و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب و مغتنم است؛ چنانچه رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند:" حتما سعی کنید به معانی دعای عرفه توجه کنید، این ها فکر کردن نمی خواهد، وقتی دعا می خوانید بدانید دارید با مخاطبی سخن می گوئید و معنای آن کلمه را بفهمید که چیست."

عرفه به واقع روز دعا و مسألت از خداوند متعال است و خداوند درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگان باز می‌کند. یکی از اعمالی که در این روز وارد شده است، زیارت امام حسین (ع) است. بطوری که در روایات وارد شده است، خداوند در این روز اول به زوار امام حسین (ع) نگاه می‌کند، پیش از کسی که در صحرای عرفات است.

اعمال روز عرفه

۱. غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.

۲. زیارت امام حسین(ع) که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدس آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات است نیست.

بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده شود. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اول بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.

۳. روزه گرفتن براى کسى که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود.

۴. غسل پیش از زوال آفتاب.

۵. تسبیحات حضرت رسول (ص).

۶. خواندن سوره توحید صد مرتبه و آیة الکرسى صد مرتبه و صلوات بر محمّد و آل محمّد صد مرتبه.

۷. ذکر صلوات نقل شده از امام صادق(ع).

۸. خواندن دعای عرفه و ام داوود.

امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که حسین بن علی علیه السلام را در روز عرفه زیارت کند، خدای عزوجل برای او یک میلیون حج با قائم آل محمد (عج)، یک میلیون عمره با رسول خدا (ص)، آزاد کردن یک میلیون برده برای او می نویسد و می فرماید: بنده صدیق من به وعده ام اطمینان کرد.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار