سلسله یادداشت مهدوی_ ۴؛

ترس از کشته شدن حضرت مهدی(عج) از رازهای غیبت است

امامان(ع) ده ها و یا صدها سال قبل از تولد مهدی(عج) می دانستند که تولد پنهانی دارد و مادرش سرور کنیزان است و پدرش ماجرای تولد پنهانی او را به همسرش نمی گوید تا مادرش کسی را با خبر نکند.
کد خبر: ۹۴۵۲۱۴۳
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، الناز رحمت نژاد در سلسله یادداشت های مهدوی برای این خبرگزاری با بهره گیری از احادیث گوناگون به " رازِ غیبت حضرت مهدی(عج)، پرداخته است. امید آنکه خداوند متعال در ادای تکلیف نسبت به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) همه دوستان و یاران واقعی آن بزرگوار را توفیق دهد و همه را یاری کند و از شیعیان و منتظران واقعی آن امام قرار دهد.

متن زیر یادداشت چهارم از سلسله یادداشت های مهدوی است که توسط الناز رحمت نژاد نوشته شده است:

وقتی فرعون با خبر شد که کودکی از بنی اسرائیل حکومت او را از بین می برد، دستور داد شکم زن های حامله بنی اسرائیل را پاره کنند و آن کودک را بیابند. او ۲۰ هزار نوزاد را کُشت ولی نتوانست موسی(ع) را بکشد و خداوند او را حمایت کرد تا زنده بماند. همچنین بنی امیه و بنی عباس با خبر شدند که حکومت آن ها و ظالمان دیگر به وسیله قائم(عج) نابود می شود. بنابراین دشمن اهل بیت(ع) شدند و تصمیم بر قتل اهل بیت(ع) گرفتند تا شاید قائم(عج) را بکشند ولی خداوند، ظالمان را پیروز نمی کند و خداوند جز به تمام شدن نور خود اجازه نمی دهد، اگر چه کافران آن را نمی پسندند.

یکی از حکمت های غیبت همین است، اگر ترس از کشته شدن حضرت مهدی(عج) و دلایل امامان برای پنهان کاری نبود، هرگز مهدی(عج) غایب نمی شد تا از خداوند نافرمانی شود. و می بایست مهدی(عج) ظهور کند و سختی های زیادی را تحمل کند، حق را اجرا کند و باطل را از بین ببرد، با تحمل این سختی ها مقام ایشان بالا می رود. روشن است که تحمل این سختی ها برای حجت خدا بسیار سخت تر از تحمل سختی های قیام و انقلاب است.

دشمنان برای بدست آوردن او بسیار تلاش می کردند. زیرا دشمنان امامت مهدی(عج) و ظهور آن نجات بخش و نابودی پایه های ظلم و ستم به دست او را باور کرده بودند. پس می بایست تولد او از چشم دشمنان پنهان باشد. امامان(ع) ده ها و یا صدها سال قبل از تولد مهدی(عج) می دانستند که تولد پنهانی دارد و مادرش سرور کنیزان است و پدرش ماجرای تولد پنهانی او را به همسرش نمی گوید تا مادرش کسی را با خبر نکند.

امام حسن عسکری(ع) برای ایجاد آمادگی برای غیبت مهدی(عج)، از شیعیان دوری می کرد. احکام دین را از پشت پرده برای شیعیان بیان می فرمود و آن ها را به این کار آموخته می کرد. حقوق واجب مردم را به وسیله واسطه از آن ها می گرفت و یا بیت المال را به کمک آن ها بین مردم تقسیم می کرد. این کارها را برای آمادگی غیبت انجام می داد. مهدی(عج) نیز در زمان غیبت صغری، اینگونه با شیعیان رابطه برقرار می کرد.

امام صادق(ع)، کم بودن یاران مهدی(عج) را، یکی دیگر از دلایل غیبت ایشان می داند و می فرماید:" بعضی از شیعیان ما، صدای ناله شان از گوششان بالاتر نمی رود و هرگز با دوستان ما دشمن نمی شوند و هرگز با دشمنان ما دوست نمی شوند، خوبی های ما را به دشمنان ما نمی گویند، دشمنان ما را دوست ندارند، از دوست ما کینه ای ندارند."
اخلاق شیعه واقعی، مانند اخلاق رهبرانش است، خشمگین نمی شود، شکایت خود را فقط به خدا می گوید، وقتی کمی یاران را می بیند صبر می کند، غم خود را در دلش پنهان می کند، به تولی و تبری عمل می کند تا خداوند یاورانی برساند که عدالت را در همه جهان گسترش دهد و در مبارزه حق و باطل بایستد تا امر خدا را زنده کند و یا در این راه بمیرد.

کشته شدن در راه هدف، برای اولیای خدا بسیار شیرین است ولی باید مراقب باشند هلاک نشوند که نوعی نافرمانی است و آن ها به فرمان خدا باید از خطر دوری کنند، حتی اگر از کشته شدن نمی ترسند. همانطور که ما نباید قبل از وقت، نماز بخوانیم و یا قبل از ماه رمضان روزه بگیریم‌. آن ها هم نباید جانشان را قبل از زمان تعیین شده فدا کنند.

مسئولیت امام مانند مسئولیت پیامبر بسیار سنگین است. امام نمی تواند حتی یک لحظه قبل از وقت معین، قیام کند، او نمی تواند برای خشنودی بعضی از شیعیان یا پاسخ به افراد نادان، عجله کند.
مهدی(عج) نیز در پشت پرده غیبت پنهان است ولی در بین ما حاضر و ناظر است. برای لغزش های ما طلب آمرزش می کند، از خدا می خواهد که مشکلات را برطرف کند و به برکت دعاهای او بسیاری از بلاها دور می شود و عنایات و رحمت خداوند شامل ما می شود‌.

فایده دیگر آن وجود مقدس این است که الگوی ماست و ما همیشه تلاش می کنیم که از او پبروی کنیم و از راه او که راه مستقیم و فرمان خداست منحرف نشویم. آن ها که راه او را در پیش گرفته اند: امر به معروف، نهی از منکر می کنند، به سوی حق و صبر دعوت می کنند، در امور دینی خود بسیار بیدار و هوشیار هستند و در برابر ظالمان ستمگر می ایستند.

هر طاغوتی دوست دارد که پا بر جا باشد، و هر طاغوتی می داند که مهدی(عج) او را نابود می کند. وقتی از مهدی(عج) صحبت می کند، حکومت او را دستگیر و زندانی می کند و با شکنجه می خواهد اطلاعات را از او بگیرد. و بسیاری از مردم در مقابل شکنجه، ضعیف هستند و مکان امام را فاش می کنند. پس در شهادت امام بزرگوار شریک هستند. ولی خواست خدا در این است که هیچ ظالمی به مهدی(عج) دست نیابد.

آن چه گفته شد، روایات امامان(ع) درباره " رازِ غیبت حضرت مهدی(عج)" بود ان شاء الله در یادداشت بعدی راجع به "حکمت غیبت" بحث خواهد شد.

انتهای پیام/ ر

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار