رئیس هیئت مدیره شرکت جهان اُروم اُیاز خبر داد:

ظرفیت افزایش اشتغال 100 درصدی در صورت حمایت مسئولان

شرکت جهان اروم ایاز از جمله شرکت های موفق داخلی در حوزه تولید پارچه های رومبلی است که اکنون 1000 نفر کارگر تحت پوشش خود دارد و در فازهای بعدی می خواهد با افزایش 100 درضدی اشتغال کارگران،فعالیت خود را توسعه دهد.
کد خبر: ۹۴۶۳۷۶۶
|
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت جهان اروم اُیاز در صنعت پارچه کشور به عنوان یک شرکت جوان اما برخوردار از تجربه ۲۳ سال حضور در صنعت پارچه کشور در سال ۱۳۹۷ راه اندازی شد و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. این شرکت در فازهای بعدی درصدد است تا در طرح توسعه خود اشتغال 100 درصدی داشته و تعداد کارگرانش را به 2000 تن برساند. این البته ظرفیت اشتغال مستقیم این شرکت و منهای اشتغال غیر مستقیم آن است که به مراتب بیشتر خواهد بود.

حسن همتی رئیس هیئت مدیره شرکت جهان اروم ایاز در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران از این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده پارچه رومبلی حلقوی بافت در ایران با سهم ۵۵ درصدی از بازار پارچه، اعلام کرد: با وجود توان بالای شرکت‌های ایرانی، امسال شاهد ثبت سفارش‌های زیادی برای واردات پارچه رومبلی بودیم که ناشی از اطلاعات غلط است که از سوی برخی اتحادیه‌ها ارائه می‌شود.

این عضو انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به توان تولیدکنندگان ایرانی در تولید پارچه رومبلی و بی‌نیازی کشور از واردات این کالا، چین را رقیبی قدرتمند برای صادرات این کالا در محدوده اوراسیا و به‌ویژه بازار جدید روسیه برشمرد.

این در حالی است که ۱۳۸ واحد تولیدی پارچه رومبلی در کشور و به‌طور عمده در استان یزد وجود دارد که همراه با سایر کارگاه‌های کوچک موجود، می توانند کشور را بی‌نیاز از واردات این کالا نمایند.

همتی تاکید دارد: در کشور ما آن‌طور که باید به نساجی به عنوان یک صنعت نگاه نشده است، این در حالی است که در ترکیه، صنعت نساجی پس از خودروسازی رتبه دوم را در بین صنایع این کشور به خود اختصاص داده و صنعت گردشگری ترکیه که زبانزد است، پس از خودروسازی و نساجی قرار دارد.

از سوی دیگر، پدیده قاچاق مشکلی است که لطمات زیادی به این صنعت وارد کرده، زیرا حمل ساده پارچه باعث شده که بیشتر به صورت مسافری، ته‌لنجی و کولبری وارد کشور شود.

همتی رئیس هیئت مدیره شرکت جهان اروم ایاز، اخذ عوارض سنگین در مقاصد صادراتی، بوروکراسی سنگین و حتی بی‌اعتمادی به کالای ایرانی را ازجمله مشکلات صادرکنندگان دانست که باعث می شود توان تولیدکننده ها برای صادرات تحلیل برود.

همتی همچنین با اشاره به برخی مشکلات موجود بر سر راه واحدهای تولیدکننده پارچه رومبلی در کشور می گوید: صدور بخشنامه‌های متعدد و گاه متناقض در حوزه‌های صمت، امور مالیاتی و گمرکی، قطعی‌های اینترنت و در دسترس نبودن سامانه بهین یاب وزارت صمت، سود ۱۸ درصد سرمایه در گردش دریافتی شرکت‌ها، سختگیری سازمان امور مالیاتی در تقسیط مالیات بر ارزش افزوده، پروسه طولانی گمرک برای ترخیص مواد اولیه و مدت زمان طولانی برای تخصیص ارز، ازجمله این مشکلات است.

این عضو مجمع کارآفرینان ایران، از کاهش فرآیند تخصیص ارز نیما به واحدها از یک هفته به ۴۸ ساعت تقدیر کرد، اما گفت: زمان تخصیص این ارز از یک ماه به بیش از ۴۵ روز افزایش یافته که معضلات تامین کالا و مواد اولیه را برای واحدها به دنبال داشته و در چرخه تولید، تاخیر ایجاد کرده است.

همتی به قطعی برق در تابستان نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه قطعی‌های برق در سال جاری برنامه‌ریزی شده و بسیار کمتر از سال‌های گذشته بود، اما به هر حال مشکلاتی را در خط تولید شرکت‌ها و تولید واحدها به دنبال داشت.

این تولیدکننده خواستار فرهنگ سازی برای استفاده مردم از کالای ایرانی و مقابله با این ذهنیت که «کالای ایرانی، کالای خوبی نیست» در سطح کلان شد و گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی انتظار می‌رود اقدام‌های بیشتری را شاهد باشیم.

وی تاکید دارد: اولین خط تولید پارچه‌های مخملی با عرض ۳ متر در خاورمیانه با این نام تجاری راه‌اندازی شده است و با دارا بودن بیش از ۱۰۰ نوع طرح و بیش از ۳۲ رنگ دارد، بزرگترین واحد در کشور می‌باشیم که توانسته‌ایم طی ۳ سال گذشته واردات این نوع پارچه از کشور چین را متوقف کنیم.

بررسی ها نشان می دهد اغلب پارچه ها از چین وارد می‌شود، در حالیکه برای واردات این پارچه ها، استاندارد اجباری وجود ندارد و به کالایی که گرماژ استاندارد آن ۴۰۰ گرمی است اما با وزن ۳۵۰ گرمی به کشور وارد می شود، ایرادی گرفته نمی‌شود، در حالی که تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند از کیفیت یا گرماژ کالای خود کم کنند چون اگر محصول آنها ایراد داشته باشد برگشت می‌خورد و پارچه‌های تولید داخل، استانداردهای روز اروپا و استاندارهای ملی ایران را دارا هستند، در عین حال برخی تولیدکنندگان دارای استاندارد تشویقی نیز هستند.

آخرین اخبار