آلودگی صوتی؛ چالشی خاموش و ناملموس/ضرورت ساماندهی مشاغل مزاحم شهری اراک

آلودگی هوا در شهر اراک کمتر مورد توجه بوده و همیشه سخن از آلودگی هواست، در حالی كه آلودگی صوتی در تشدید بیماری‌هایی همچون افسردگی، کاهش آستانه تحمل، زخم معده، فشار خون و برخی سكته‌ها بسیار تاثیرگذار است و می‌توان گفت مضرراتی که برای انسان به همراه دارد کمتر از آلودگی هوا نیست.
کد خبر: ۹۴۷۳۲۹۵
|
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ برخی از مردم تصور می‌کنند که تنها  آلودگی زیان آور در دنیا، آلودگی هواست. اما به جز آلودگی هوا، صوت هم می‌تواند در صورت افزایش بیش از اندازه، تبدیل به یک آلودگی شود!
آلودگی هوا در شهر اراک کمتر مورد توجه بوده و همیشه سخن از آلودگی هواست، در حالی كه آلودگی صوتی در تشدید بیماری‌هایی همچون افسردگی، کاهش آستانه تحمل، زخم معده، فشار خون و برخی سكته‌ها بسیار تاثیرگذار است و می‌توان گفت مضرراتی که برای انسان به همراه دارد کمتر از آلودگی هوا نیست.

تعمیرگاه‌های خودرو و فعالیت صنف‌های مرتبط با آن از قبیل صافکاری، نقاشی، تراشکاری و مکانیکی در برخی مناطق نظیر بلوار بسیج، کرهرود، خیابان مشهد، آیت‌الله غفاری، میدان امام علی(ع) و قنات زیاد به چشم می‌آید؛ صنایع مزاحمی که تا دل شهرها و تا بی‌گوش یک مرکز درمانی نیز نفوذ کرده‌اند.

بوق‌های ممتد وسایل نقیله آن هم در خیابان‌هایی که گنجایش این تعداد وسایل حمل و نقل را ندارند یا عبور خط راه آهن در محدوده شهری مثل خیابان جهان‌پناه، عباس‌آباد، میدان شهدا، ادبجو و ... و فریادهای بی‌امان وانت‌بارها در مناطقی همچون میدان امام حسین(ع)، بلوار شهید آنجفی، خیابان شهدا و ... نمونه‌هایی از آلودگی صوتی است که روح و جان شهروندان اراکی را مخدوش می‌کند.

آلودگی صوتی با فن آوری و تکنولوژی صنعتی رابطه مستقیم دارد و به عبارت دیگر همزمان با رشد و ارتقای تکنولوژی، مشکل صدا نیز ابعاد گسترده‌تری یافته و باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد. مشکل این نوع از آلودگی در اکثر شهرهای صنعتی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات زیست محیطی تلقی شده و حتی در مدیریت کلان شهرسازی، معماری داخلی مراکز بهداشتی درمانی، آموزشی و تحقیقاتی، مسکونی و تجاری و همینطور طراحی ماشین آلات صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

اوایل دهه 80 مطالعاتی در خصوص آلودگی صوتی در شهرستان اراک انجام شد و  پس از آن هیچ کار علمی و مطالعه‌ای در این راستا انجام نشد.

مقوله جانمایی واحدهای تولیدی و همچنین سامان صنوف مزاحم از سطح شهرها، از معیارهای مهم و نیازهای اصولی در راستای کاهش آلودگی صوتی شهر اراک است که بی‌شک با همراهی اصناف و مدیریت شهری صحیح به نتیجه خواهد رسید.

اگرچه دستگاه‌های اجرایی بسیاری می‌توانند در سامان بخشی و کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری داشته باشند ولی نقش مدیریت شهری در این بین بسیار حائز اهمیت‌تر است؛ بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف مدیران شهری جلوگیری از ایجاد و تأسیس اماکن شغلی است که فعالیت آن‌ها موجب بروز مزاحمت برای ساکنان بوده یا مخالف اصول بهداشتی در شهرها باشد، در همین راستا شهرداری مکلف به ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده است.

در این راستا مدیریت شهری اراک احداث شهرک خودرویی را از سال 1392 با هدف انتقال صنوف آلاینده و مزاحم خودرویی در دستور کار قرار داد و کلنگ این شهرک بر زمین زده شد.

فاز اول این شهرک خودرویی با هزینه میلیاردی در شهریورماه ۹۷ و با ۳۸۰ واحد به بهره‌برداری رسید؛ اجرای فاز دوم با ساخت 155 واحد برای انتقال اصناف مزاحم در برنامه مدیریت شهری قرار گرفت و کار آغاز شد ولی آنچه که تا امروز ملموس است، این راهکار به دلیل مقاومت صنوف مزاحم همچنان راه به جایی نبرده است و در عمل نیز مسئولان شهری و استانی راهکاری برای حل این مشکل ندارند.

باید دید که اعضای شورای ششم شهر اراک و مدیریت شهری با همراهی مسئولان استانی چقدر می‌توانند در رفع مشکلات موجود در انتقال صنوف مزاحم به این شهرک، موفق عمل کنند و بخشی از وظیفه خود را جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات