خبرهای داغ:
در نشست خبری نیروگاه حرارتی تبریز مطرح شد

توسعه نیروگاه حرارتی تبریز ضرورت دارد/ تنها دو درصد آلودگی هوا مربوط به مازوت نیروگاه هاست

تبریز- رئیس هیئت مدیره شرکت مالک نیروگاه حرارتی تبریز توسعه این نیروگاه را ضروری دانست و گفت: توسعه نیروگاه حرارتی تبریز از طریق عرضه در بورس و فرابورس می تواند محقق شود.
کد خبر: ۹۴۷۵۹۱۱
|
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، نادر صفرزاده در جمع خبرنگاران با اشاره اجمالی به تاریخ تاسیس نیروگاه حرارتی تبریز و موقعیت جغرافیایی آن افزود: ۸۰۰ مگاوات ظرفیت اسمی نیروگاه تبریز است که از سال ۱۳۶۵ با سوخت پایه مازوت در ۲۵ کیلومتری تبریز به مساحت ۲۰۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

توسعه نیروگاه حرارتی تبریز ضرورت دارد/ تنها دو درصد آلودگی هوا مربوط به مازوت نیروگاه هاست

وی ادامه داد: این نیروگاه از سال 1390 به صندوق بازنشستگی و شرکت شستای تامین اجتماعی واگذار و سال ۱۳۹۴ به طور رسمی به شرکت مالک تحویل داده شده است که ۶۳ درصد سهم آن مربوط به صندوق بازنشستگی و  ۳۶ درصد مربوط به تامین اجتماعی و بهره‌بردار آن شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی بوده است.

صفرزاده با بیان اینکه آب مورد نیاز این نیروگاه حرارتی از خط زرینه رود تامین می شود، اظهار کرد: مقرر شده از محل پساب تصفیه شده آب تبریز آب مورد نیاز آن تامین شود.

صفرزاده همچنین به ضرورت توسعه نیروگاه حرارتی تبریز اشاره کرد و گفت: ضرورت توسعه نیروگاه حرارتی تبریز وجود دارد و از طریق عرضه آن در بورس و فرابورس می توان این کار را محقق کرد.

وی اضافه کرد: با توسعه نیروگاه حرارتی تبریز امکان کاهش نیاز آبی و تامین سوخت نیروگاه از طریق گاز، البته در بخش جدید نیروگاهی ممکن می شود.

صفرزاده با اشاره به اینکه سوخت پایه نیروگاه مازوت است، بیان کرد: مالک و بهره بردار نیروگاه تبریز در تنظیم سوخت آن نقشی ندارند و به علت ناکافی بودن گاز دستور از مازوت استفاده می شود.

وی با بیان اینکه  تامین سوخت نیروگاه حرارتی تبریز بر عهده وزارت نفت است و نه وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: ۲۰۰ میلیون لیتر امکان ذخیره سازی مازوت در نیروگاه برای تامین برق تبریز به مدت بیش از دو ماه وجود دارد.

توسعه نیروگاه حرارتی تبریز ضرورت دارد/ تنها دو درصد آلودگی هوا مربوط به مازوت نیروگاه هاست

مدیر عامل شرکت نیرو آتیه صبا نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه آلودگی هوا بر خلاف شایعات در جامعه مربوط به مازوت نیست، گفت: بر خلاف شایعات مطرح شده طبق مطالعات دانشگاهی حدود ۸۳ درصد آلودگی توسط خودروها و ۱۷ درصد آن از صنایع سنگین ایجاد می‌شود که از این مقدار تنها دو درصد مربوط به مازوت نیروگاه هاست.

عبدالرضا قلی پور اضافه کرد: ۷۲۰ مگاوات ظرفیت عملی نیروگاه حرارتی تبریز است که در واقع ۱.۲ درصد نیاز برق کشور به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه های کشور را برای حدود یک میلیون ایرانی تامین می کند.

وی ادامه داد: نیروگاه های کشور ۵۹ هزار مگاوات برق تولید می کنند که البته ظرفیت مصوب آن ها ۸۶ هزار مگاوات است که برای  ۱۷ هزار مگاوات کسری برق کشور ۱۶ میلیارد دلار نیاز است تا نیروگاهی برای تامین این میزان برق کشور ساخته شود.

قلی پور افزود: ۷۲۰ مگاوات ظرفیت عملی نیروگاه حرارتی تبریز است که در واقع ۱.۲ درصد نیاز برق کشور به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه های کشور را برای حدود یک میلیون ایرانی تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه میزان آب مصرفی نیروگاه حرارتی تبریز ۱۵۰ میلیون متر مکعب است، بیان کرد: ۲۰۰ میلیون دلار هزینه برای نصب فیلتراسیون نیروگاه لازم است که البته اگر این اقدام انجام شود، نیاز به آب تشدید می شود و مصرف آهک نیز تا یک تا دو میلیون تن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی نیز در ادامه توسعه نیروگاه تبریز برای رفع کمبود برق این استان ضرورت خواند و افزود: یکهزار و ۷۲۰ مگاوات نیاز برق استان است که حداکثر یکهزار و ۳۰۰ مگاوات آن را تولید و کسری ۴۲۰ مگاوات آن از خارج استان تامین می شود.

سید محسن موسوی گفت: تامین ۴۲۰ مگاوات برق آذربایجان شرقی از خارج از استان شایسته نیست و برای تامین کسری نیاز برق استان باید برای آینده برنامه ریزی و به فکر توسعه نیروگاه تبریز باشیم تا حدود یکهزار مگاوات ساعت تولید برق آذربایجان شرقی را برای چندین سال تامین کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای نیروگاه حرارتی تبریز هزینه شده است که موجب افزایش ۱۶۰ مگاواتی تولید برق در آن شد.

موسوی  ادامه داد: ۱۲۰ هکتار زمین خالی در کنار نیروگاه تبریز وجود دارد که با استفاده از آن امکان ساخت نیروگاه جدید سیکل ترکیبی وجود دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ خاموشی هایی در سطح آذربایجان شرقی وجود داشت ولی اکنون در سال ۱۴۰۱ خاموشی نداشتیم چون در مدیریت جدید و بنا به دستور وزارت نیرو در دولت سیزدهم نباید به هیچ وقت خاموشی خانگی وجود داشته باشد بر این اساس خاموشی های آذربایجان شرقی به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: تمام تعمیرات نیز شبانه انجام می شود و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز که صنایع خاموش و ادارات تعطیل می باشد این نوع تعمیرات نیز در ایام یاد شده انجام می شود تا خاموشی متوجه صنایع نباشد.

موسوی تاکید کرد: نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا در تولید برق پروتکل‌های محیط زیست را رعایت کنیم اما به هر حال بسته های سوخت در کشور محدود است و واحدهای نیروگاهی بخار  مازوت و گاز و واحد های گازی گاز و گازوئیل مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه تا ۲۳ آبان ماه امسال مصرف سوخت در نیروگاه حرارتی تبریز گاز بوده و پس از آن به مازوت تغییر کرده است، بیان کرد: چون مصرف گاز خانگی در فصل سرما در اولویت است محدودیت در مصرف گاز نیروگاه حرارتی تبریز به وجود می آید و سوخت مازوت جایگزین گاز می شود.

وی ادامه داد: تصمیمات روزانه برای مصرف را هیئت سوخت کشور تعیین می کند که چه نوع سوختی استفاده شود بر این اساس اختیارات استانی وجود ندارد و استفاده از گاز در سال جاری در نیروگاه حرارتی تبریز نسبت به سال گذشته بهبود یافته، چون سال گذشته استفاده از مازوت از شهریور ماه آغاز شد.

موسوی با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه های جدید هریس، بناب و ارومیه قابل مقایسه با نیروگاه حرارتی تبریز نیستند، گفت: واحد های جدید نیروگاهی با سوخت گاز و گازوئیل آلایندگی ندارند، بنابراین توسعه نیروگاه تبریز از این جهت نیز ضرورت پیدا می کند تا سوخت مازوت در سوخت نیروگاه جدید وجود نداشته باشد.

موسوی یادآور شد: چون نیروگاه تبریز دارای سیکل ترکیبی است، امکان بازچرخانی آب وجود ندارد و در این چرخه تمام آب بخار می شود ولی در واحد بویلر این نیروگاه بازچرخانی ممکن است؛ بر این اساس ۶۰ متر مکعب در ساعت امکان بازچرخانی وجود دارد و برای تحقق این موضوع در حال خرید تجهیزات هستیم.

توسعه نیروگاه حرارتی تبریز ضرورت دارد/ تنها دو درصد آلودگی هوا مربوط به مازوت نیروگاه هاست

در پایان این نشست خبری خبرنگاران از بخش های نیروگاه حرارتی تبریز بازدید کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار