نماینده ولی فقیه در استان البرز:

حوزه علمیه باید ضمن جلوگیری از انحرافات، پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه حوزه علمیه وظایف سنگینی را بر عهده دارد، تاکید گفت: این مجموعه باید ضمن جلوگیری از انحرافات، پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد.
کد خبر: ۹۴۷۶۴۲۴
|
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، در آستانه بیست و پنجم آذر ماه و روز پژوهش، جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه استان البرز با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرج با آیت‌الله حسینی همدانی دیدار و گفت و گو کردند.

حوزه علمیه باید ضمن جلوگیری از انحرافات، پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در این دیدار با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند: «العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللّه‏ُ فإنّهُ یُؤجَرُ أربَعهٌ: السائلُ، والمُتَکلِّمُ، والمُستَمِعُ، والُمحِبُّ لَهُم»، گفت: پیامبر خدا فرمودند: «دانش گنجینه‌هایی است و کلیدهاى آن پرسش است؛ پس خدایتان رحمت کند، بپرسید که با این کار چهار نفر اجر می‌یابند: پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان.»

وی ضمن پرداختن به تشابه پژوهش با سؤال با اشاره به اینکه عنوان و موضوع پژوهش همچون سؤالی است که پژوهشگر برای یافتن جواب آن اقدام به جستجو و مطالعه می‌کند، مطرح کرد: وظیفه جامعه نخبگانی سنگین‌تر از سایرین است؛ هر چه انسان سطح بالاتری پیدا می‌کند، وظایف او سنگین‌تر می‌شود لذا باید تلاش بیشتری کند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه حوزه علمیه به‌عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد که حقایق دینی را برای مردم بیان می‌کند، وظایف سنگینی را بر عهده دارد، تاکید کرد: حوزه علمیه باید ضمن جلوگیری از انحرافات، پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد. طلاب علوم دینی باید وظیفه خود را به‌درستی بشناسند و ضمن توجه به اولویت‌ها، به آن عمل کنند.

آیت الله حسینی همدانی بیان کرد: کتاب «درباره پژوهش» از علامه مصباح یزدی کتاب بسیار مناسبی برای پژوهشگران و کسانی که به امر پژوهش علاقه دارند، است. مرحوم شهید مطهری الگوی کار پژوهشی است؛ ایشان معتقد بودند که باید پژوهش‌های دینی در خدمت حل معضلات فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد. با توسعه فضای مجازی، زمینه‌ انحراف در مباحث عقیدتی به‌شدت فراهم‌شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه طلاب باید به نحوی آموزش ببینید که به‌خوبی توانایی پاسخ به این شبهات را داشته باشند، بر لزوم جلوگیری از موازی کاری در امر پژوهش تاکید و اظهار کرد: مدارس علمیه باید فضایی را فراهم کنند تا پژوهشگران هر حوزه در مدارس مختلف گرد یکدیگر جمع شوند تا ضمن هم‌افزایی و مباحثه از موازی کاری‌ها جلوگیری شود.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان کرد: در امر پژوهش، کاری ارزشمند است که به نحوی بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد. حوزه علمیه البرز باید در مسائل جاری استان در مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امثال‌ذلک ورود داشته باشد.

گفتنی است در انتهای این مراسم از جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه البرز تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها