۷۵ درصد حجم سد احمدبیگلو خالی است

مدیر امور آب شهرستان مشگین شهر گفت: به رغم حجم ۲۴ میلیون مترمکعبی آب در سد احمدبیگلو تنها ۶ میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره سازی شده و ۷۵ درصد حجم سد احمدبیگلو خالی است.
کد خبر: ۹۴۹۴۱۲۷
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

۷۵ درصد حجم سد احمدبیگلو خالی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ارسلان فرجی در بازدید خبرنگاران از سدهای در دست احداث شهرستان مشگین‌شهر، اظهار داشت: کمبود بارش در شهرستان مشگین شهر سبب کاهش حجم ذخیره آبی سدهای این شهرستان به ویژه سد احمدبیگلو شده است.

وی با اشاره به اینکه سد احمد بیگلو یکی از سدهای بزرگ روی رودخانه مشگین چای به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: حجم مفید این سد 18 میلیون مترمکعب با اهداف کشاورزی و شرب و صنعتی است.

مدیر امور آب شهرستان مشگین شهر با بیان اینکه برای علاج بخشی این سد انتقال آب از رودخانه خیاو چای در دستور کار است، تصریح کرد: به دلیل نبود بارش در شهرستان میزان حجم ذخیره آب در سد از 24 میلیون متر به 6 میلیون و 600 مترمکعب رسیده و می توان گفت 75 درصد حجم سد احمد بیگلو خالی است.

فرجی با بیان اینکه 2 هزار و 30 هکتار از اراضی پایاب این سد در حال بهره برداری است، گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده شرب و صنعت نیز صورت گرفته تا در سال‌های آتی آب مورد نیاز این بخش‌ها نیز تامین شود.

وی اضافه کرد: به دلیل نبود بارندگی و کاهش 40 درصدی میزان بارش و 52 درصدی نسبت به متوسط بلندمدت رودخانه مشگین شهر کاملا خشک شده که به منظور بهره‌مندی از آب رودخانه خیاوچای با احداث نهر جدید و لایروبی سد میرکندی نسبت به انتقال آب به میزان 200 لیتر در ثانبه از 10 دی‌ماه اقدام شده است.

مدیر امور آب شهرستان مشگین شهر ادامه داد: در مشگین شهر 14 سد با حجم 136 میلیون مترمکعب و پایاب 111 هزار و 635 هکتار در حال بهره‌برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی اخیر اکثر سدها آورد خوبی ندارد.

فرجی اظهار کرد: قبل از فصل زراعی بیش از 2 میلیون مترمکعب ذخیره شده است که برای مصارف کشاورزی هزینه می‌شود.            

وی خاطرنشان کرد: سد حجم 24 میلیون مترمکعب است که به دلیل نبود بارش تنها 6 میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره‌سازی شده است.

ارسال نظرات