هدایت تحصیلی ۱۱ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمد/ بیشترین افت تحصیلی دانش آموزان در رشته تجربی است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدایت تحصیلی در استان برای ۱۱ هزار دانش آموز پایه نهم و متوسطه اول انجام می شود که فرایند هدایت تحصیلی آنها آغاز شده و مطابق با علاقه ،نظر اولیا ،معلمان و مشاوران پیش می رود.
کد خبر: ۹۴۹۵۲۱۶
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، محمد جمالی آرند در جمع خبرنگاران افزود:رسانه ها در بحث هدایت تحصیلی که دغدغه اصلی خانواده هاست می توانند تسهیل گر باشند

محمد جمالی افزود: هدایت تحصیلی در راستای شکوفایی استعداد‌ها و رغبت دانش آموزان است و مقدمه‌ای برای رسیدن به عدالت آموزشی است.
جمالی ادامه داد: یکی از عوامل افت تحصیلی در استان عدم تناسب رشته تحصیلی با توان دانش آموزان بوده است به گونه‌ای که می‌بینیم تب گرایش به رشته تجربی و عدم در نظر گرفتن توان دانش آموز باعث شده بیشترین افت را در رشته تجربی داشته باشیم.
وی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال گذشته این بوده که متناسب با استعداد دانش آموزان آن‌ها را به سمت رشته‌های آموزشی هدایت کنیم که خوشبختانه موفقیت هم داشته ایم و در سال گذشته توانستیم مقام سوم توازن رشته‌ای و هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را در سطح کشور داشته باشیم.
جمالی به سفر مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت به استان اشاره کرد و افزود: در پایان این سفر قول راه اندازی سه مرکز فنی و حرفه‌ای و ۱۰ میلیارد اعتبار برای تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای در استان را از این مقام وزارتی گرفتیم.
وی با اشاره به آینده رشته‌های فنی در بازار کار ادامه داد: سمت و سوی علم به سمت هوش مصنوعی می‌رود و اعتقاد بر این است که آینده نیز پزشکی بی رونق می‌شود و ربات‌ها کار عمل‌های پزشکی را انجام می‌دهند و آینده از آن رشته‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و ریاضی است.
جمالی گفت: هدایت تحصیلی در استان برای ۱۱ هزار دانش آموز پایه نهم انجام می‌شود که فرایند هدایت تحصیلی آن‌ها آغاز شده و مطابق با توان و علاقه دانش آموز، نظر اولیا، معلمان و مشاوران پیش می‌رود.
وی ادامه داد: اساس مهارت آموزی رسیدن به اشتغال است و اگر دانش آموز‌ی مهارت داشته باشد خودش کارآفرینی کند که تلاش می‌کنیم توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و تولیدی کردن آن‌ها را در دستور کار داشته باشیم.
جمالی با بیان این نکته که مهندس واقعی بیکار نخواهند ماند، افزود: کسی به صورت عملی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را فرا گرفته باشد در بازار کار موفق خواهد بود.
وی گفت: متاسفانه رشته ریاضی در سطح استان در آستانه تعطیلی کامل بود که این یک وضعیت بسیار نامطلوب بود چرا که رشته ریاضی یکی از پایه‌ها و اساس حوزه‌های فنی و توسعه است، اما با تلاش‌هایی که صورت گرفت توانستیم گرایش به این رشته در سال گذشته را افزایش صد درصدی دهیم و این یعنی کاستن از تب شدید کنکور در رشته تجربی.
جمالی متوسطه اول را پایه و اساس تربیت و هدایت استعداد‌های دانش آموزان دانست و افزود: کسانی که باعث تبدیل شدن مدارس نمونه متوسطه اول (راهنمایی قدیم) به مدارس هیئت امنایی شدند در واقع آموزش و پرورش را درک نکردند که البته تلاش می‌کنیم با استفاده از راهکار‌های قانونی این مدارس دوباره احیا شوند.
وی به برنامه‌های کیفیت بخشی در مقطع متوسطه دوم اشاره کرد و گفت: مسابقات علمی در سطح شهرستان‌ها برگزار شد که هفته آینده مرحله استانی با حضور ۱۲۰۰ دانش آموز از روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
جمالی ادامه داد: در راستای ارتقای نمرات پایه دوازدهم آزمون شبه نهایی در اسفند و اردیبهشت برگزار خواهیم کرد چرا که از امسال سوالات نهایی و حتی کنکور دی ماه از حالت حفظ کردنی به ترکیبی و مفهومی تغییر کرده است و در راستای تقویت بنیه علمی دانش آموزان آزمون شبه نهایی برگزار کنیم و تلاش می‌کنیم میانگین نمرات درسی آن‌ها را ارتقا دهیم.
جمالی در بخش پایانی سخنان خود با درخواست از رسانه‌ها برای آگاه سازی خانواده‌ها در راستای هدایت تحصیلی، افزود: در سال گذشته ۱۴ هزار نفر شرکت کننده کنکوری در رشته تجربی داشتیم که فقط ۲۰۰ نفر قابلیت قبولی دارند و مابقی پشت سد کنکور می‌مانند و نیاز است که هدایت تحصیلی آن‌ها به نحو مطلوب تری انجام شود.

 

ارسال نظرات