شهرستان چرداول ؛

دلیل آلودگی و کدر شدن رودخانه چرداول مشخص شد

آلودگی و کدر شدن رودخانه چرداول (چناره) ناشی از خروج پساب تصفیه خانه فاضلاب و کارخانجات شهر اسلام آباد است.
کد خبر: ۹۵۰۲۸۶۰
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، آلودگی و کدر شدن رودخانه چرداول (چناره) ناشی از خروج پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اسلام آباد و کارخانه (خمیر مایه برتر) واقع در شهرک صنعتی شهرستان اسلام آباد است که مراتب اعتراضات به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه رسانده شده است.

شهرستان چرداول در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی استان ایلام باسه بخش مرکزی، شباب و زاگرس و‌محوریت شهر سرابله به عنوان مرکز این شهرستان قرار دارد.

یکی از مناطق بکر این منطقه رودخانه‌ی دائمی چرداول نام دارد که ازمانشت کوه سرچشمه گرفته وپس از عبور از دره چرداول به رودخانه سیمره می‌ریزد.

وجود این رودخانه در کنار رود سیمره می‌تواند رونق کشاورزی و دامپروری شهرستان را به دنبال داشته باشد، اما این روز‌ها این رودخانه نه تنها عامل آبادانی منطقه نیست بلکه خطرات زیست محیطی را نیز برای ساکنان منطقه به دنبال دارد و می‌تواند کشاورزی را با مخاطره مواجه نماید.

بوی پساب مانع از استشمام بوی برنج عنبربو

یکی از کشاورزان شهرستان چرداول در این باره به خبرنگار فارس گفت: با توجه به آلودگی و کدر شدن رودخانه چرداول ناشی از خروج پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اسلام آباد کارخانه خمیر مایه برتر واقع در شهرک صنعتی این شهرستان نمی‌توانیم محصولات کشاورزی سالم را در این منطقه پرورش دهیم.

یکی دیگر از ساکنین گفت: از آنجا که عمده کشت محصول کشاورزی در چرداول برنج با مصرف زیاد آب است این روز‌ها کشاورزان منطقه برای آبیاری سالم و بهداشتی به موقع جهت این امر با مشکل روبرو شده اند.

وی ادامه داد: بوی بد آب رودخانه چرداول که سرمنشا بسیاری از زمین‌های منطقه است مانع استشمام بوی خوش برنج عنبر بو شده است، از مسئولان تقاضا داریم فکری به حال کشاورزان و ساکنان شهرستان چرداول کنند.

علت آلودگی رودخانه چرداول با جدیت پیگیری می‌شود

علیرضا محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در این باره به خبرنگار فارس گفت: آلودگی و کدر شدن رودخانه چرداول (چناره) ناشی از خروج پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اسلام آباد و کارخانه (خمیر مایه برتر) واقع در شهرک صنعتی شهرستان اسلام آباد است.

وی افزود: به دنبال گزارشاتی مبنی بر آلودگی، کدر بودن و تغییر رنگ رودخانه چناره در شهرستان چرداول، سریعا به همراه معاونین به محل اعزام و ضمن بازدید نسبت به نمونه برداری از آب رودخانه و ارسال به آزمایشگاه اقدام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام ادامه داد: ضمن بازدید از روستا‌های موجود در مسیر نهایتا منشأ آلودگی محل خروجی پساب واقع تصفیه خانه فاضلاب شهر اسلام آباد و کارخانه خمیر مایه برتر، مشاهده شد.

وی با بیان اینکه در مورد حفاظت از محیط زیست با هیچ شخص و واحد تولیدی مماشات نخواهیم کرد، افزود: مراتب اعتراض خود نسبت به وضع موجود به اطلاع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه رسانده شده است.

در بسیاری از موارد کشاورزی به شدت تحت تاثیر آب‌های آلوده قرار گرفته است و در پاره‌ای از موارد نیز فعالیت کشاورزی باعث آلودگی شدید آب شده است.

آلودگی آب مسئله مهمی است که این روز‌ها ذهن کارشناسان محلیط زیست را به خود مشغول کرده است که بخش اعظم این آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی و حتی آب‌های سطحی بر اثر کشاورزی به وجود آمده است.

مسئولان با اقدامات لازم و به موقع از ورود این آب‌های آلوده به رودخانه‌ها و شاه را‌های آبی کشاورزی جلوگیری کرده و مانع آفت به محصولات کشاورزی وشیوع انواع بیماری‌ها شوند.

پایان پیام/آ

ارسال نظرات
آخرین اخبار