خبرهای داغ:
با هدف مقابله با حریق عرصه‌های طبیعی؛

پویش "نجات طبیعت شیراز" آغاز شد

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: با هدف مقابله با حریق عرصه‌های طبیعی اعم از مراتع و جنگل‌ها طی فصل گرما، پویشی با عنوان "نجات طبیعت" اجرایی شده است.
کد خبر: ۹۵۰۷۳۵۰
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، هادی عیدی‌پور در نشست خبری طرح پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در باغ ها، فضای سبز، مراتع و ارتفاعات شیراز، اظهارداشت: امسال و با توجه به افزایش بارندگی زمستان و رشد بوته‌ها در عرصه‌های مختلف مرتعی و جنگلی، احتمال وقوع حریق در این اراضی پیش‌بینی می‌شود.

وی جنگل‌ها و مراتع را میراث ملی برشمرد و بر لزوم امانت‌داری نسل کنونی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی نسبت به این عرصه‌ها تاکید و اضافه کرد: راه‌اندازی پویش "نجات طبیعت" یکی از اقدامات هدفمند در راستای آموزش پیشگیری از وقوع و مقابله با حریق در عرصه‌های طبیعی است.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با بیان اینکه اجرای پویش چهارشنبه‌سوری، منجر به کاهش 59 درصدی حوادث در آن ایام نسبت به سال گذشته شد، گفت: موفقیت در پویش کاهش مخاطرات چهارشنبه سوری، انگیزه‌ای برای راه‌اندازی پویش "نجات طبیعت" شده است.

عیدی‌پور تعداد حوادث آتش‌سوزی مراتع سال گذشته در محدوده شهرستان شیراز را 168 مورد اعلام کرد که منجر به حضور 701 آتش‌نشان و بیش از 150 ساعت عملیات شد و گفت: خارج از کلانشهر شیراز نیز 46 عملیات حریق مراتع با حضور 195 آتش نشان داشتیم.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز خاطرنشان کرد: 47 مورد حریق در ارتفاعات شیراز نیز داشتیم که با حضور 178 آتش نشان عملیات مهار آنها انجام شد اما در ارتفاعات خارج از شهر شیراز نیز عملیات به 12 مورد کاهش پیدا کرد.

عیدی‌پور با ابراز امیدواری از اینکه امید است امسال با همت و تلاش و همدلی ایجاد شده شاهد کاهش بیشتر باشیم، عنوان کرد که پویش نجات طبیعت شیراز در سه بخش پیشگیری، آمادگی و مقابله دنبال خواهد شد.

معاون شهردار شیراز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد سه راس یک مثلث برای جلوگیری از آتش سوزی و سایر بحران ها محسوب می‌شوند.

غلامرضا غلامی، با بیان اینکه با فرهنگسازی و اجرای این پویش باید به آمادگی لازم برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی برسیم، گفت: امسال از نظر پوشش گیاهی طبیعت شیراز به گونه‌ای است که اگر آتش سوزی رخ دهد، قطعا وسعتی چندین برابر خواهد داشت و مهار آن هم سخت تر خواهد شد.

خلیل عبداللهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم در ادامه، با اشاره به وجود حدود ١ میلیون و ٢هزار هکتار جنگل در فارس، گفت: در حالیکه سال 1400 بالغ بر 64 درصد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور مربوط به فارس بود، سال 1401 شاهد کاهش 94 درصدی این حوادث در استان بودیم.

عبداللهی کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی فارس طی سال گذشته را حاصل همدلی و همراهی همه سازمان‌های دولتی و گروه‌های مردم نهاد و اقشار مختلف جامعه دانست.

وی ادامه داد: گسترش آتش‌سوزی در جنگل و طبیعت ما را بر آن داشت تا نشست‌های زیادی با سازمان آتش نشانی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، نیروهای نظامی و انتظامی، شوراها و ...برگزار و برای مدیریت این حوادث تصمیماتی اتخاذ و اجرایی کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: سال گذشته، سال خشکسالی بود و سطح رشد علوفه و گیاهان در مراتع کمتر بود و برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های فرسایشی هم هنگ طبیعت تشکیل شد و همه افراد مجهز شدند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه اگر به موقع در آتش سوزی ها اقدام کنیم، حریق گسترش پیدا نخواهد کرد، گفت: یکی از عوامل موثر در مقابله با آتش سوزی، قرق‌بانان هستند، که با افزایش تعداد و تامین تجهیزات مورد نیاز آنان، اقدامات خوبی انجام شد.

وی با تصریح بر اینکه هفته گذشته در راستای برخورد با متخلفان عمدی آتش سوزی‌ها نیز جلسه‌ای برگزار و تصمیماتی خوبی در این باره اتخاذ شد، خاطرنشان کرد: امسال هم یکسری تجهیزات از محل اعتبارات بحران خریداری و در اختیار نیروهای مردمی و دولتی قرار داده خواهد شد.

عبداللهی در عین حال تاکید کرد که بنای دستگاه‌های متولی در ارتباط با حریق عرصه‌های طبیعی، تلاش برای استفاده بیشتر از ظرفیت و توانایی گروه‌های مردمی برای پیشگیری و مقابله و مهار آتش‌سوزی‌هاست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار