خبرهای داغ:
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در آیین نکوداشت زنده یاد «عماد افروغ»:

مرحوم افروغ به دنبال توسعه نقد درون گفتمانی بود

تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، میزبان آیین نکوداشت زنده یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی شد.
کد خبر: ۹۵۰۷۸۸۴
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، در آیین نکوداشت این دانشمند فرزانه و جامعه‌شناس انقلاب اسلامی، خانواده و بستگان آن مرحوم، نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید، صاحبنظران و اندیشمندان حضور داشتند.

 مرحوم افروغ به دنبال توسعه نقد درون گفتمانی بود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مرحوم افروغ به دنبال توسعه نقد درون گفتمانی در کشور بود و در مقطعی تصمیم گرفت آن را فردی دنبال کند، این اقدام یک امر مقدس و لازم بود که مانند خونی در جامعه ما و حتی در تداوم و بارورسازی اصل آزادی در نطام جمهوری اسلامی آن دنبال می کرد.

سید مجید امامی روز جمعه در مراسم نکوداشت زنده یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: هر کسی هم نمی توانست نقد درون گفتمانی را پیگیری کند، کسی باید پیگیری کند که در نظر و عمل انقلاب اسلامی را درک کرده باشد و فاصله وضع موجود و وضع مطلوب را هم ببیند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: مرحوم افروغ در نظم اداری کشور بیش از هر چیز با بروکراسی، تمرکز و فرمالیسم مشکل داشت و بر همین اساس می خواست فاصله ای که بین انقلاب اسلامی و وضعیت محقق آن هست را مرتب فریاد بزند و تحلیل کند بدون اینکه الزاما برای خود چیزی بخواهد و بر اساس هوای نفس آن را دنبال کند.

امامی افزود: این نقد درون گفتمانی که مستلزم گفت و گو و در نظر گرفتن همه سلیقه های سیاسی و همه ادراکات متعدد و متنوع است طبعاً رهاورد مشرب سیاسی اجتماعی بود که مرحوم افروغ دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هر سیاستمداری نمی تواند از نقد درون گفتمانی صحبت کند، به خصوص سیاستمداری که وابستگی به فرصت های دنیوی و هوای نفسانی داشته باشد و هر اندیشمندی هم نمی تواند از نقد درون گفتمانی و اصلاح و اصلاح طلبی اصولگرایانه صحبت کند چون رفت و آمد با واقعیت اجتماعی و سیاسی هم هزینه بر و هم زمان بر است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برای کسی که خوب می نویسد و خوب تحلیل، ترجمه و تدریس می کند بسیار خوب است که یک روشنفکر غارنشین باشد و بتواند کلاً درهای خانه خود را بر روی جامعه ببندد.

امامی افزود: ما باید حتما به سمت فرهنگ آرمانی برویم اما برای این حرکت باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی را با فرهنگ عمومی کمتر کنیم.

وی بیان کرد: چه علوم اجتماعی، چه علوم انسانی ما و چه حوزه ما که البته پیشگام هستند برای اینکه زندگی مردم درست شود که مرام و مشی نهج البلاغه و امیرالمومنین(ع) نیز این است، باید مرگ ما درست شود و روایاتی هم هست که شما می میرید آنگونه که زندگی کرده اید و لذا مرگ یک هدف و برنامه و دستور کار زندگی ما هست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما خیلی کم از زندگی لذت می بریم و شاید دلیل آن این باشد که کم از مرگ بهره داریم و مرگ را نمی کشیم؛ آنگونه که قرآن می گوید هر لحظه باید مرگ را بکشیم.

امامی با بیان اینکه یکی از پیام های زندگی مرحوم افروغ درک مرگ و پرداختن به موضوع مرگ بود، افزود: شاید ما امروز بعضی خجالت بکشیم که در مسلک علمی در مورد مرگ صحبت کنیم و این هم از عادات فکری زندگی معاصر است.

وی ادامه داد: چه کسی گفته که در این مورد نمی شود با مردم صحبت کرد و نشاط زایی کرد، این عین نشاط است.

عماد افروغ جامعه‌شناس متولد ۱۳۳۶ در شیراز بود، وی سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد و از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۱۳۸۲ نیز فعالیت خود را در هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز کرد و مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه و عضویت در شورای فرهنگ عمومی از آخرین مسئولیت‌های وی بود.

وی از اساتید مطرح حوزه علوم اجتماعی بود که در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را برعهده داشت.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ریاست گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) را نیز عهده‌دار بود و مدیریت گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مسئولیت گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیریت گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک صداوسیما از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها