انس دختر روشندل تلخابی با قرآن/ خواستن، توانستن است!

وقتی دلت به نور ایمان روشن شد مهم نیست با کدام چشم بتوانی آیات نورانی کلام الله وحی را مهمان سفره دلت کنی، اگر چشم سر نیز نداشته باشی با چشم دل می‌توانی نجوای الهی را بشنوی و نم‌نم آیات الهی بر روح و روانت جاری شود.
کد خبر: ۹۵۰۷۹۳۳
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از فراهان؛ معلولیت تنها یک محدودیت است، محدودیتی که بسیاری از افراد به رغم داشتن آن توانسته‌اند با خلاقیت و توانمندی به قله‌های ترقی برسند. معلولیت هیچ‌گاه محدودیت و محرومیت از ادامه زندگی اجتماعی، دستیابی به افتخارات و سربلندی‌ها نیست.

کم نیستند خانواده‌هایی که با قصه پر غصه‌ معلولیت انس گرفته‌اند؛ مشکلاتی که تنها کسانی با آن آشنایی دارند که خود یا عضوی از خانواده آنها معلول باشد. مشکلاتی که معلولین بسیاری را از  حرکت در مسیر پیشرفت و رسیدن به قله‌های ترقی بازداشته است اما در این میان هم هستند معلولانی که با این مشکلات کنار آمده‌ و افرادی درس‌آموز برای دیگران شده‌اند و ثابت کرده‌اند که می‌توان با حفظ اعتماد به نفس و تلاش مضاعف وارد اجتماع شد و مانند دیگر افراد جامعه زندگی کرد.

خانواده تلخابی یکی از صدها خانواده‌های موفقی است که با انگیزه بخشیدن و تشویق دختر روشندل‌شان بستر را برای غلبه او بر محدودیتش فراهم کردند؛ پدری کارگر و مادری خانه‌دار که هر روز دلشان را به صدای گرم دختر 19 ساله‌شان می‌سپارند. دختری که معلولیت را مغلوب کرده و با قدرت کلام خدا واژه محدودیت را از دایره زندگی حذف کرده‌ است.

زهرا تلخابی حافظ 21 جزء قرآن کریم و از اهالی تلخاب شهرستان فراهان که به نور قرآن سینه خود را جلا داده و پذیرای نوری است که تشعشع حضورش چشم‌های وجودش را پر نور کرده و چه زیبا تصوری از جهانی دارد که به نور ایمان و قرآن منور است.

در این گزارش گفتگویی ویژه‌ با این روشندل تلخابی و خانواده‌اش، انجام شده است:

انس دختر روشندل تلخابی با قرآن/ خواستن، توانستن است!

محدودیت‌هایی که موفقیت آفرید

زهرا تلخابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در فراهان با بیا ن اینکه با چشم دلش آیات الهی را در سینه خود به یادگار دارد و مصمم است به همین زودی بقیه آیات کلام الله وحی را برای همیشه در یاد و خاطر خود ثبت کند، گفت: من عاشق قرآن هستم و روخوانی قرآن را با کمک پدرم آغاز کردم.

وی با بیان اینکه به کمک پدر و مادرش توانسته بر مشکلات در مسیرش غلبه کند، افزود: همیشه دوست داشتم صورت مهربان پدر و چهره زیبای مادرم را ببینم، هر چند آنان را لمس می‌کنم و مطمئن هستم صورت‌ و سیرت بسیار زیبا دارند.

این حافظ روشن‌دل گفت: شاید خیلی از مردم گمان می‌کنند من درکی از محیط اطراف ندارم و درست هم‌فکر می‌کنند، من نمی‌توانم درکی از مسائل روز داشته باشم، اما هیچ دختری نیست که خستگی پدرش را متوجه نشود.

زهرا ادامه داد: پدرم هر روز با وجود خستگی کاری برای آموزش من وقت می‌گذارد من برای تشکر از او جز اینکه بگویم "دوستت دارم" و "عاشقتم" چیزی بگویم. مادرم هم خواهر کوچکم را نگه می‌دارد تا مزاحم زمان آموزش من نشود.

این دختر روشندل ادامه داد: حافظ کل شدن بزرگ‌ترین آرزویم است، حفظ قرآن موهبتی الهی است که خداوند نصیب من کرده است؛ قصه‌ و اشعار قرآنی خیلی دوست دارم. از این داستان‌ها چیزهای زیادی یاد می‌گیرم.

این روشن‌دل نخبه فراهانی با اشاره به نبود امکانات در شهرستان فراهان گفت: به خاطر محدودیت امکانات، ادامه تحصیل برای یک دختر نابینا وجود ندارد و ناچار تحصیل را رها کردم.

وی با تاکید بر اینکه معلولیت مانع رسیدن او به آرزوهایش نشده است، افزود: من به دیدن دنیا از دریچه قلبم عادت کرده‌ام و نبود بینایی نتوانسته مانعی در پیشرفت زندگی من شود بلکه نور قرآن، نور قلب من و راه درست را برای من روشن کرده است.

درخشش نور قرآن در چشمان بی‌فروغ زهرا

مادرش درباره علاقه فرزندش به انس با کلام وحی چنین گفت: وقتی دخترم 6 ساله بود برایش نرم‌افزارهای آموزش قرآن خریدم و همیشه محیطی آماده و آرام برایش فراهم کردم تا به حفظ او لطمه‌ای وارد نشود.

وی افزود: اوایل، هفته‌ای چند CD آموزشی برایش می‌گذاشتم تا او با شنیدن کار حفظ قرآن را دنبال کند و به این ترتیب «زهرا» هم روزی یک صفحه حفظ می‌کرد، اما با تهیه قلم قرآنی علاقه‌ او به حفظ بیشتر شد.

معلولیت، محدودیت نیست/ گلایه از کمبود امکانات

محمود تلخابی با افتخار از خانواده موفق و سربلند خود چنین گفت: زهرا دارای چندین معلولیت (بینایی، ذهنی، جسمی حرکتی و حسی) است، کنار آمدن‌ با این مشکل اوایل سخت بود ولی با گذشت زمان پذیرفتیم و آن را به دید امتحان الهی در نظر گرفتیم.

وی افزود: خداوند متعال هر بنده‌ای را مورد آزمایش قرار می‌دهد و خوب آزمایش من و همسرم هم بدین شکل رقم خورد.
این کارگر فراهانی گفت: همیشه فکر می‌کنم خداوند متعال در وجود من و همسرم توانایی‌های دیده که ما را در معرض چنین امتحان‌ سختی قرار داده است و امیدوارم با عنایت خودش سربلند باشیم.
تلخابی بیان کرد: کودکانِ با محدودیت‌های خاص در حوزه آموزش با مشکلات بسیاری مواجه هستند و این محدودیت در‌ حوزه قرآن‌ چندین برابر است چراکه مربیان متخصص ویژه کودکان و نوجوانان در شهرستان نداریم و این ضعف بزرگی است که باید برطرف شود.
وی افزود: کودکان ما همچون سایر کودکان حق زندگی و پیشرفت دارند و این حق نباید از آنان سلب شود. چرا که معلولیت فقط یک محدودیت است؛ کم نبوده و نیستند افراد معلولی که در تاریخ اثرگذار بوده‌اند.

این کارگر فراهانی با افتخار از حافظ قرآن بودن دختر روشندل خود ادامه داد: اکنون دخترم زهرا خانم حافظ 21 جز قرآن کریم است. دختری که هیچ سوادی ندارد. کسب رتبه های‌ مختلف، نشان از درست طی شدن مسیر دارد و از این بابت خدا را سپاسگزارم.
تلخابی با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات خود در حوزه آموزش ویژه معلولین در سطح استان گفت: اولین خواسته من از مسئولین فراهم کردن فضای آموزش برای معلولینی مثل زهرا است. در استان‌ کم نداریم و هستند خانواده‌های که چند معلول دارند اما هیچ فضای آموزشی مختص آن‌ها در رشته‌های مختلف قرآنی، ورزشی و هنری در سطح استان و شهرستان وجود ندارد.
وی با گله‌مندی از مسئولان افزود: مسئولان باید با خانواده‌های دارای فرزند معلول، بیشتر دیدار داشته باشند تا با معرفی استعداد این کودکان خاص، سایر خانواده‌هایی که صاحب فرزند با محدودیت‌ خاص هستند نیز انگیزه کشف استعداد فرزند خود پیدا کنند؛ 
این کارگر فراهانی دومین خواسته خود را داشتن بیمه تکمیلی ویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بیان کرد. 

وی در ادامه با اشاره به خرید کالای ایرانی؛ بیان کرد: خرید تولیدات ایرانی سبب جهش در اقتصاد کشور خواهد شد. توجه به تولیدات داخلی علاوه بر چرخاندن چرخ های اقتصاد کشور؛ به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه کمک می کند. از مردم سرزمینم تقاضا دارم که با خرید کالاهای ایرانی از بیکاری کارگران جلوگیری کنند.
تلخابی افزود: مردم ‌باید بدانند مصرف کالای خارجی سلیقه شخصی نیست بلکه به معنای بیکار شدن جوانان ‌ایرانی و پدید آمدن‌ مشکلات آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات