یادداشت/

ریشه دلدادگی مردم به شهید آیت الله سلیمانی در کجاست؟

ساری-قطعا برای بسیاری از مخاطبان این سؤال مطرح شده است که علت این موج بلند رویکرد عوام و خواص در طیف‌های مختلف جامعه به آیت الله شهید سلیمانی از کجا ریشه می‌گیرد؟!
کد خبر: ۹۵۰۸۲۶۶
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، دکتر هادی ابراهیمی عضوهیئت علمی دانشگاه درباره چرایی دلدادگی مردم به آیت الله شهید سلیمانی نوشت:این روز‌ها و پس از شهادت مظلومانه آیةالله شهید حاج شیخ عباسعلی سلیمانی، شاهد بروز رویکرد‌ها و اعلام ارادت‌های بسیار گسترده در سطوح اقشار مختلف جامعه به منش و روش مواجهه ایشان با مسائل مختلف جامعه و نیز دادن نمره عالی به این شخصیت بارز دینی و علمی شده ایم!

قطعا برای بسیاری از مخاطبان این سؤال مطرح شده است که علت این موج بلند رویکرد عوام و خواص در طیف‌های مختلف جامعه به ایشان از کجا ریشه می‌گیرد؟!

ایشان نه یک حزبی و نه یک جناحی بوده و نه بجز سه امامت جمعه و دو نمایندگی استانی و شهرستانی، مسئولیت بزرگ ملی هم نداشته و اصطلاحا" در بوق تبلیغاتی رسانه ملی قرار نداشته و از طرفی نیز به هنگام شهادت بجز عضویت در مجلس خبرگان رهبری عنوان پرطمطراق دیگری نداشته است!

اما تأثر و عزای عمومی و جمعیت حاضر در مجلس وداع و چهار تشییع با شکوه در شهر‌های بابلسر، قائمشهر، سوادکوه شمالی و نهایتا" در شهر مقدس قم، گویای همبستگی قلبی و عاطفی و اعتقادی آحاد مردم با اندیشه‌ها و مواضع کلی و نیز موافقت با سبک زندگی ایشان بود.

مواضع بشدت واقع گرایانه و منطبق با اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبر با چاشنی حفظ ارادت و تحلیل مستقل، تلفیق داهیانه این روحانی ولایت اندیش و مردم محور بوده که از یک سو ارزش‌ها را حفظ کرده و از اصول، عدول نمی‌کرد و از سویی دیگر هنجار‌های مواجهه اش را به روز کرده و مطابق ذائقه‌های پذیرشی مخاطبان بخصوص جوانان نفوذ کلام خود را حفظ کرده و رابطه فکری و دلی اش را استمرار می‌بخشید!

فلذا می‌توان گفت که بزرگترین ویژگی اخلاقی ایشان، احترام به مخاطب در قالب تحول خواه، نوگرا، متفاوت اندیش و یا منتقد بوده که با تأسی از سیره اخلاقی معصومین، مانع از سرخوردگی محاطبان خاص و لجاجت پیشگی آن‌ها می‌شد و چقدر دل‌هایی که بواسطه همین خلق نکو، به سمت خدا هدایت شدند.

آیت الله شهید سلیمانی به استناد تماس‌های مخاطبان رادیو و تلویزیون، شخصیت و اندیشه‌ای جامع الاطراف داشت و بهیچوجه بسته فکر نمی‌کرد و پردازش رسانه‌ای این شخصیت، هم برای هم کسوتان و هم برای دانشگاهیان و سایر اقشار اهل پژوهش، قابلیت الگو شدن داشته و تبیین وجوه متنوع این بزرگوار در ابعاد مختلف از مخاطبان فرهیخته تائیدیه محکمی گرفته است.

رسانه استانی با بکارگیری کارشناسان حوزه و دانشگاه و نیز مخاطبان عام، گام بلندی را برای تعدیل جریانات اجتماعی و تصحیح مواضع سیاسی چهره‌ها و نیز تحکیم وحدت و همدلی فعالان سیاسی و اجتماعی برداشته و برای پذیرش مواضع همسو با اهداف نظام ولایی و طیف‌های معتقد به ولایت ظرفیت نمایی کرده است.

گرایش رسانه استانی به شخصیت آیت الله شهید سلیمانی، ریشه در جامع نگری رسانه در میدانی کردن سیره‌های اندیشه ورزانه و مردم‌گرایانه داشته که ایه الله شهید بوضوح از این دو مؤلفه برخوردار بوده است.

ولایتمداری، جوانگرایی، مردم دوستی، اندیشه ورزی، واقعیت پذیری، منطق محوری، شکیبایی، ظرفیت افزایی و سایر صفات مؤمنانه و عالمانه نقاط برجسته این شخصیت ارزشمند است که امروز ما را در حسرت حضورش نشانده است.

امید آنکه شاگردان ایشان در حوزه و دانشگاه برای الگوسازی در جامعه امروز و آینده، ابعاد شخصیتی و رفتاری ایشان را با پشتوانه پژوهشی، مکتوب کرده و در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار