خبرهای داغ:

چند راهکار برای انتخاب مشاغل خانگی توسط بانوان/نکاتی برای "نقش آفرینی اجتماعی زنان"

یک پژوهشگر اشتغال بانوان در گفتگو با ما بر لزوم نگرش جدی در حوزه نقش آفرینی اجتماعی زنان و همچنین جایگاه و تراز "زن" در گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۵۰۹۴۵۱
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

مشاغل خانگی بر اساس فرصت محوری ایجاد نشده است/ نیازمند یک تغییر نگرش جدی

منصوری پژوهشگر فعال در بخش کارآفرینی و اشتغال بانوان در گفتگو با خبرگزاری بسیج، اظهار کرد: یک سئوال اصلی در جامعه بانوان مطرح است و آن اینکه بانوان چگونه می‌توانند در جایگاه و تراز زن انقلاب اسلامی و به عنوان یک عنصر تمدن ساز ایفای نقش کنند؟.

این پژوهشگر فعال در حوزه اشتغال زنان افزود: بررسی محورهای مسئولیت‌خانوادگی زنان مثل همسرداری، فرزند پروری و تدبیر امور خانواده و همچنین چگونگی نقش آفرینی اجتماعی زنان و درآمیختگی و پیشبرد این دو محور با هم، راهکار و جواب نهایی پاسخ به سئوال فوق است.

منصوری بر نارسی‌های نظری و کمبود پژوهش و تحقیقات در حوزه زنان تا کید کرد و  این موضوع را یکی از چالش‌های جایگاه و تراز زن انقلاب اسلامی به عنوان یک عنصر تمدن ساز برشمرد و گفت: چرا وقتی نیمی از افراد جامعه را زنان تشکیل داده اند با کمبود  پژوهش در این باره روبرو هستیم؟ باید یک تغییر نظری و تئوریک در این باره داشته باشیم.

وی بر نبود ساختار پژوهش‌های متناسب با سئوالات و نیاز‌های جدید زنان تأکید کرد و گفت: لذا وقتی مشکل تحصیل زنان  که بعضاً حساسیت هایی در جامعه داشت را برطرف کردیم، نتوانستیم آن را تداوم ببخشیم و مشکل بعدی در نبود شغل متناسب با بانوان را برطرف کنیم.

این پژوهشگر زنان و خانواده ادامه داد: نارسایی دسترسی به منابع و فرصت‌ها برای زنان، موجب شده است بر اساس قانون نانوشته ای، زنان پس از مردان در رتبه دوم دسترسی به اطلاعات و منابع و فرصت‌های شغلی قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که با وجود اینکه ایران از لحاظ تولید مقالات پژوهشی یکی از کشور‌های سرآمد در جهان است چرا باید شاهد کمی مقالات علمی و پژوهشی در بخش بانوان باشیم، افزود: بخشی از این مقالات بر اساس واقعیات جامعه و برای رفع مشکلات آن نیست و بعضاً شاهد هستیم روی یک موضوع آن قدر تحقیق و پژوهش می‌شود که به حد اشباع شدگی می‌رسیم، اما از تحقیق در امور دیگر، غافل می‌شویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به کسب و کار‌های نوظهور تصریح کرذ: این موضوع هم اکنون به عنوان یک بحث علمی و جدی در دنیا مطرح شده است و یکی از نیاز‌های مبرم جامعه ما هم است؛ اما  پژوهش‌های کمی در این زمینه  انجام شده است.  لذا، در کشور ما مشاغل خانگی بر اساس فرصت محوری نبوده و براساس نیاز خانواده‌ها به درآمد شکل گرفته اند. به نحوی که نتوانسته ایم مشاغل خانگی را برای خیلی از خانم‌های تحصیل کرده که دارای علم، دانش و مهارت لازم هستند و در خانه مشغول همسرداری و تربیت فرزندان هستند، مهیا کنیم.

وی افزود: نیاز به یک تغییر نگرش جدی برای حضور و نقش آفرینی اجتماعی بانوان داریم و شغل را باید براساس ظرفیت، توانایی و کارآمدی تعریف کرد و وقتی زنان در اموری مانند تعلیم و تربیت، پرستاری و کار‌های دقیق و ظریف، کارآمدی بیشتری دارند باید به جای مردان از آن‌ها استفاده بیشتری شود.

منصوری تأکید کرد: در موضوع نقش آفرینی بانوان، باید به آن دسته از بانوانی که دارای تحصیلات و مهارت‌های لازم هستند نیز توجه شود، چون بی توجهی به این موضوع موجب می شود که برخی در جامعه از زنان سوء استفاده کنند و به نوعی آن‌ها را استثمارکنند؛ لذا در موضوع حضور و نقش آفرینی زنان نباید فقط نگاه اشتغالی داشته باشیم که زنان مثلا از ساعت ۸ صبح تا عصر باید سرکار حاضر شوند.

منصوری درباره موضوع دورکاری بانوان که هم موجب درآمد زایی و هم حفظ کانون خانواده می‌شود، اظهار داشت: این موضوع با اندیشه قبلی نبوده است و با شیوع کرونا، بیشتر مطرح شد، اما در کنار این بحث، می‌توان به راهکار‌های دیگری هم اندیشید به شرط اینکه دغدغه نقش آفرینی مثبت زنان را داشته باشیم.

۸۹۹۱ ت

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار