قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان شد

سامانه ملی املاک و اسکان کشور با هدف امکان ثبت و استعلام قرارداد های ثبت شده و کاهش هزینه ها اقدام به راه اندازی نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن کرد که بر اساس آن امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک به صورت قانونی ورایگان فراهم شده است.
کد خبر: ۹۵۱۲۰۶۸
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان تهران ، برای استفاده از قابلیت‌های این سامانه، ضروری است که ابتدا درسامانه ملی املاک و اسکان اطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد را تکمیل و ثبت نمایید.
در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، می‌توانید در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) نسبت به ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت خود اقدام بفرمایید.
در حال حاضر، فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ امکان پذیر می‌باشد ، بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد. تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد
رهگیری، رایگان می‌باشد.
لازم به ذکر است که برای ثبت قرارداد، ابتدا باید مؤجر اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد نماید.
برای ایجاد قرارداد نیاز به مدارکی از جمله سند ملک می باشد.
(رویکرد سامانه)
این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ١٨ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است:
در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.
در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستاجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند. در آینده‎‌ای نزدیک، هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.
خبرنگار میثم پاشنگ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار